Ametiühingud: EL-i transporditöötajatele peaksid kehtima samad reeglid
Euroopas käivitati kodanikualgatus nimega "Õiglane Euroopa transport", mille raames plaanitakse koguda miljon allkirja. Algatuse eesmärgiks on muuta Euroopa Liidu reegleid ja seeläbi transporditöötajate töötingimusi ja tagada seaduskuulekatele ettevõtetele aus konkurents.
Inimeste, kaupade ja teenuste vaba liikumine Euroopas toob kaasa selle, et transport on üha enam hõivatud ja kokku saavad eri riikidest pärit transporditöötajad. Eesti meremeeste sõltumatu ametiühingu juht Kaia Vask ütles ERR-i raadiouudistele, et töötingimused ei pruugi eri riikides olla sugugi võrdsed.
"Transporditöötajad on sellepärast mures, et toimub võidujooks halvemate töötingimuste poole," rääkis Vask. Tema hinnangul on kõige halvem näide sellest kaugsõiduautojuhid, keda ettevõtted sunnivad töötama füüsilisest isikust ettevõtjatena. "Tegelikult on see töösuhte varjamine," rõhutas Vask.
Meremeestest rääkides tõdes Vask samuti, et Euroopas on levinud praktika, kus tihti töötavad meremehed küll samal laeval, kuid neil on erinevad palgatasemed.
Transpordi ametiühing: sotsiaalne dumping on jõudnud Eestisse
Transpordi ametiühingu juhatuse esimees Jaan-Hendrik Toomel ütles, et Eesti transporditöötajate mured on samasugused kui teistes Euroopa riikides, palkade allalöömine välismaalaste poolt on jõudnud ka siia.
Välismaise tööjõu vastu ei protesteerita, aga nõutakse, et igas riigis tuleb austada selle maa reegleid ja palgatingimusi.
"Kui mõned aastad tagasi tekkis Skandinaavias sotsiaalse dumpingu probleem, kus mõnest välisriigist tulid töötajad ja ettevõtted, kes tegid seal riigis odavamalt tööd, kui kohalikud töötajad, siis täna näeme Eestis sama asja," nentis Toomel.
Peale palga on ka muud, mida võiks ühtlustada. Toomel tõi näiteks töö- ja puhkeaja, mis on küll päris hästi reguleeritud, aga teistest riigist tulijad on sageli nõrgemal positsioonil ja sageli sunnitud lubatust kauem töötama.
"Seda tehakse, et saada äraelamist võimaldav palk ületundide arvelt kokku või räigematel juhtudel on ületunnid tööandja endapoolt kehtestatud," selgitas Toomel.
Transpordisektor ootab reeglite ühtlustumist
Aasta jooksul on kavas transporditöötajate toetuseks koostatud ettepanekutele koguda miljon allkirja ja esitada need siis Euroopa Komisjonile.
Kaia Vase sõnul oodatakse, et EL-is rakendataks ühtlasemat lähetatud töötajate direktiivi, mille alusel toimib töötajate liikumine erinevate liikmesriikide vahel.
"Samuti soovime, et tööinspektsioonid töötaksid ühtsetel mehhanismidel ja alustel," lisas Vask.
Jaan-Hendrik Toomel on kasu juba ka sellest, et transporditöötajate olukord üldse päevakorda on tulnud. "Eriti rahvusvaheliste autojuhtide töötingimused ja muud mured ei paista sageli avalikult välja," nentis Toomel, kes lisas, et algatus võiks tuua just autojuhtidele kõige rohkem kasu.
Transporditöötajate nõudmistele saab toetusallkirja anda nn. õiglase transpordi kodulehel.
Toimetaja: Allan Rajavee