Eestimaist piima ei pruugi ühel hetkel poelettidele jaguda ({{commentsTotal}})

Mitu piimatootjat ja Coopi ehk endised tarbijate ühistule kuuluvad kauplused käivitasid kampaania Aus Piim, kus iga piimapaki liitrilt makstakse piimatootjatele täiendavalt 10 senti. Kuid seegi ei pruugi tagada, et eestimaist piima poelettidele jätkuks.

Ausa Piima pakil on täpselt kirjas, kuidas kujuneb piima hind ja kui palju saavad müüdud piimapaki pealt farmerid. Piimapakk maksab 79 senti ja see on veidi kallim kui muu tetrapakis müüdav piim, vahendas „Aktuaalne kaamera“.

Piimatootjaid koondava tulundusühistu EPIKO nõukogu esimees Märt Riisenberg selgitas, et praegu on piima hind farmeri jaoks ligikaudu 21 eurosenti ühe kilo piima eest, mis on alla piimatootmise omahinna. Kui sellele 21 eurosendile lisandub kümme senti, teeb see farmerile makstavaks tasuks 31 eurosenti.

Riisenberg lisas, et kui kõik farmerid suudaksid piima sellise hinna eest maha müüa, oleks piimatootmine normaalsel järjel, kuid esialgu on tellitud kogus 50 000 liitrit, mis on EPIKO ja Eesti farmerite mõttes väike kogus. Kampaania taga on 75 EPIKO piimafarmi, Farmi piimatööstus ja Eesti kapitalile kuuluv Coop kauplustekett.

10 000 lehma tapamajja

Kampaania põhjus on piimatootjate vilets majanduslik olukord, mis on halvenenud alates 2014. aastast Venemaa kaubanduspiirangute ja maailmaturu madalate hindade tõttu.

„Juba kuskil 9–10 000 lehma on lüpsmisest ära viidud tapamajja ja kui olukord niimoodi jätkub, siis sama palju lehmi võib veel piimatootmisest eemale jääda,“ rääkis Riisenberg. Tema sõnul jäävad inimesed tööta ning ühel hetkel ei pruugi enam eestimaist piima poelettidele jätkuda.

Eesti piimaliidu juhatuse esimees Jaanus Murakas, kes on Ausa Piima kampaanias mitte osaleva e-piima juhatuse esimees, kiidab kampaaniat ja lisab, et seda on proovitud teha ka Euroopa Liidu teistes riikides.

Tema sõnul on sellist ettevõtmist kõige lihtsam teha just joogipiimaga. „Kuna joogipiima osas tarbijal tekib otsene seos, et see on lehmapiim. Paraku aga kõigest 10 protsenti kogu Eesti piimast müüakse joogipiima kujul,“ lisas Murakas. Piimatooteid müüakse ka hapukoore ning jogurtitena ja veel mitmel muul kujul.

Esimesed piimapakid läksid müügist välgukiirusel

Jaanus Murakas selgitas, et kui sellest müüakse kallimalt maha mõni protsent, siis ei avalda see nii suurt mõju, et olukord piimasektoris paraneks. „No piimatootjad on siin 19 kuud pidanud taluma väga madalaid piimahindu,“ märkis Murakas.

„Kui nüüd farmerid suudaksid kõik oma piima selle hinna eest maha müüa, siis see oleks normaalne, piimatootmine oleks normaalsel järjel.“ Kuna Ausa Piima pakke telliti esimeseks kuuks 50 000 liitrit, mis on Muraka hinnangul aga nii väike kogus, et see EPIKO ja kogu Eesti farmereid ei suuda ära päästa.

Esimesed piimapakid läksid poes nii ruttu, et nende filmimiseks, tuli müüjatel neist osa kõrvale tõsta.

Toimetaja: Marju Himma



Vikerraadio tähistab 50. sünnipäeva

1967 oli hea aasta, sest siis sündis Vikerraadio. 3. aprillil tähistab Eesti populaarseim raadiojaam oma 50. sünnipäeva.

Vikerraadio 50
Üleskutse: joonistame Vikerraadio maailmakaardi

Vikerraadio tähistab 3. aprillil 50. sünnipäeva. Suurte pidustuste saatel tahab raadio panna maailmakaardile enda fännid. Selleks oodatakse tervitusi kogu maailmast tekstis, videos või fotos aadressile viker@err.ee.

BLOGI
Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

BLOGI
Ela kaasa! Kukerpillid otsivad kolme nädala jooksul Ameerikast oma juuri

Aprilli alguses tähistab ansambel Kukerpillid 45. sünnipäeva ning selleks puhuks võtavad nad ette kolmenädalase reisi Ameerikasse, et uurida cajun-muusika juuri. Menu hoiab õpperetkel pidevalt silma peal ning vahendab videosid, pilte ja reisiteekonda.