Eesti lennuekspert: Rostovi lennuõnnetuse põhjustas tuulenihe
Lennundusõppejõu ja endise piloodi Rein Porro hinnangul võib avalike andmete ja õnnetusele eelnevast lennutrajektoorist järeldada, et masin kaotas stabiilsuse järsu tuulemuutuse tõttu.
Porro selgitas "Ringvaates" ilmaandmeid analüüsides, et spekuleeritud tugev külgtuul lennukit tasakaalust välja ei viinud. Teise maandumiskatse ja õnnetuse eel puhus tuul 10 m/s, mis eksperdi hinnangul ei ole lennukit mõjutava kiirusega.
Samuti sõnastasid meteoroloogide selgelt, et piirkonnas toimub tugev tuulenihe. Porro arvates võis lennuk seetõttu esimesest maandumiskatsest loobuda. See korraldus ehk soovitus minna teisele maandumiskatsele võis tulla lennudispetšerilt.
Samal ajal üritas samal lennuväljal maanduda ka suur reisilennuk Moskvast, mis pärast kolme maandumiskatset suundus Krasnaderi lennuväljale.
"Oleme mitu päeva kolleegidega arutanud. Meie praegune arvamus on, et see [, mis lennuki allakukkumiseni viis,] oli tuulenihe," sedastas Porro.
Ta selgitas, et tuulenihe on ilmastikunähtus, kus tuul väikese kõrgusvahe jooksul kiiruselt ja suunalt väga kardinaalselt muutub.
Näiteks vastutuule 180-kraadine muutus pärituuleks toob kaasa lennuki kiirusekao ja allakukkumise. Tuule muutumist vastutuulest taga- või külgtuuleks nimetatakse negatiivseks tuulenihkeks.
Masin jätkab küll tuulenihke ajal esialgu inertsi tõttu mitu sekundit endisel kiirusel lendamist, kuid olukorras, kus tuule liikumine lennuki suhtes aeglustus, kaob tiibade alt tõstejõud.
Porro ei välista iseeneslikku pagasi süttimist või diversiooni, kuid peab neid kahte vähetõenäoliseks. "Lennunduses ei ole miski asi võimatu - ootamatu on kõik," sõnast ta.
Tuulenihet ei ole ette näha. Külla aga saab selle esinemise tõenäosust meteoroloogiliselt hinnata. Ka Rostovis juhtunud õnnetuse eel oli ilmaandmetes tuulenihke võimalus märgitud.
Porro spekuleeris, et alla kukkunud lennuk ei läinud teisele lennuväljale ettevõtte surve tõttu. Allakukkunud Boeing 737-800 omanik FlyDubai on odavlennufirma. Võimalikult suure kasumi teenimise eesmärgil survestavad Porro sõnul odavlennufirmad tihti piloote eirama lennuohutusreegleid ja tegema lende ettenähtud ajalimiidis ja ettenähtud kohas, et vältida lisakulutusi.
"Kõver [õnnetuseelne] lennutrajektoor lükkab mind vägisi selle mõtte poole," põhjendas Porro hinnangut.
Lennundus üldiselt ei ole Porro sõnul ohtlikumaks muutunud, sest õnnetuste üldarv maailmas ei ole kasvanud. "Üle tänava minna on ohtlikum," märkis ta.
Venemaa lõunaosas Rostovi oblastis kukkus ööl vastu laupäeva alla reisilennuk Boeing 737-800. Hukkusid kõik pardal olnud 62 inimest.
FlyDubai lend 981 oli teel Dubaist Doni-äärsesse Rostovisse, vahendasid agentuurid.
Õnnetus juhtus Eesti aja järgi kell 2.50, kui reisilennuk oli maandumas Doni-äärse Rostovi lennuväljale.
Vene ajakirjanduse andmetel oli nähtavus lennuväljal ilmaolude tõttu halb ning lennuk oli parajasti juba teisel maandumiskatsel. Kokku olevat lennuk üritanud maanduda rohkem kui 2 tundi. Lennuk maandus umbes 250 meetrit enne lennuraja algust.
Venemaa transpordiministeerium on lennuõnnetuse võimaliku põhjusena toonud esile kaks versiooni - kas piloodi viga raskete ilmastikuolude arvestamisel või lennuki tehniline rike. Terroriakt õnnetuse põhjusena on välistatud, kinnitasid allikad.
Toimetaja: Greete Palmiste