Lennuamet peatas Aviesi lennuloa, riik korraldab uue lennuhanke ({{commentsTotal}})

{{1459495592000 | amCalendar}}

Kuressaare, Kärdla ja Stockholmi liinidel lennanud kodumaine lennufirma Avies jäi vähemalt ajutiselt ilma lennuloast. Majandusministeerium kuulutab välja uue hanke, et leida lennufirma, kes hakkaks saartele lendama.

Lennuamet põhjendas, et Avies "ei ole suutnud osaliselt täita regulatsioonides kehtestatud nõudeid, mille kohaselt oleks tagatud lennuohutusstandartidele vastavus".

Aviesi lennuettevõtja sertifikaat AOC on tänasest peatatud kuueks kuuks või puuduste kõrvaldamiseni. Sertifikaadi peatumise ajal ei tohi Avies tegutseda lennuettevõtjana ja pakkuda lennuteenust.

Majandusministeeriumi asekantsler Ahti Kuningas Aviesil on silma peal hoitud juba mõnda aega ning riik oli valmis stsenaariumiks, et hange tuleb korraldada.

Samas hoiatas Kuningas, et mandri ja saarte vahelises lennuliikluses võib tulla paus ning ajutiselt tuleb kasutada lennuki asemel praami. "Hanked on keerulised protsessid, sageli need vaidlustatakse. /.../ Loodame, et jaanipäeva perioodiks on meil uus lendaja olemas."

Et hankeprotsess kulgeks kiiremini, otsustati korraldada läbirääkimistega hankeprotsess. Avies saab uuel hankel osaleda siis, kui on suutnud puudused kõrvaldada.

Kümneid puuduseid

Lennuameti juht Kristjan Telve ütles, et veebruari lõpus saadeti Aviesile hoiatus, milles viidati mitmetele probleemidele ja paluti need 24. märtsiks kõrvaldada.

24. märtsiks saabus tema sõnul hulk dokumente, kuid neist selgus, et suur hulk puuduseid on endiselt kas kõrvaldamata või puudus tõend, et need on kõrvaldatud. Amet juhtis tähelepanu kokku 90 puudusele ning neist 47 ei suudetud korda teha.

"Me ei pane ettevõtet kinni, vaid anname neile võimaluse kuue kuu jooksul asjad korda teha," toonitas Telve. Ta lisas, et Avies võib uute dokumentidega nende juurde tulla kasvõi homme, kuid tuleb arvestada, et materjalide läbivaatamine võtab aega.

Telve toonitas, et selliseid otsuseid, nagu amet täna tegi, ei tehta kergekäeliselt. Ta märkis, et puudused viitavad ettevõtte nõrgale juhtimissüsteemile.

Avies kinnitas, et lennuameti otsus oli nende jaoks üllatus ning see vaidlustatakse. "Pärast plaanipärast auditit [leiti] teatavad puudujäägid seoses lennundusregulatsiooni /.../ muutustega," ütles Aviesi üks osanikke ja juht ERR-i raadiouudistele.

Majanduslikud raskused

Aviesiga on seotud mitmed Eesti suurettevõtjad. 2009. aastal ostsid Aviesi kontrolliva osaluse keemiatööstur Priit Piilmann ja piimaärimees Oliver Kruuda. Piilmann on tänaseni Aviesi omanik, kuid Kruuda, kes sattus ise raskustesse, müüs osaluse 2013. aastal.

Möödunud aasta keskel kuulutas kohus välja Aviesi pankroti, kuid suure häälteenamusega võeti vastu pankrotihalduri Veli Kraavi ettepanek firma tegevust mitte lõpetada ja püüda ettevõtet tervendada.

Pärast Estonian Airi lõppu on Avies vanim liinilende teenindav kodumaine firma, mis asutati 1991. aastal.

Pileti ostnud reisijatel tuleks ühendust võtta Aviesiga, vaidluste lahendamisel võib pöörduda abi saamiseks ka tarbijakaitseameti poole.

Lendude tühistamisel kehtivad reisijatele euroreeglitest tulenevad õigused. Ennekõike tuleb lennufirmal pakkuda reisijale valikut alternatiivse teekonna või piletiraha tagastuse vahel.

"Arvestades, et mitmetel lennuliinidel on Avies ainuke lennuteenuse pakkuja, siis alternatiivse teekonna pakkumine on piiratud," märkis tarbijakaitseamet. "Samas võib reisijaile pakkuda alternatiivi muu transpordivahendiga, näiteks praami ja bussiga, kui see on ajaliselt ja majanduslikult mõistlik ning reisija on sellega nõus."

Kui alternatiivset teekonda ei pakuta või reisija sellega ei nõustu, on tal õigus piletiraha tagasi saada. Täpsemalt saab reisija õigustest lugeda siit.

Ettevõte on üllatunud

Lennuameti setifikaadi peatamisest olid täna üllatunud nii Aviese töötajad kui ka juhtkond, vahendas "Aktuaalne kaamera".

"Me oleme väga üllatunud, põhimõttelisel oleme šokis, et lennuametist selline otsus tuli. Meil on turvalisusega kõik absoluutselt korras," kinnitas Aviesi piloot Aleksandr Tšesnokov.

"Liin toimib, ärajäänud lende ei ole, seega oleme üllatunud. Tegelikult on see sertifikaat peatatud kuni puuduste likvideerimiseni maksimumpikkusega kuueks kuuks ja selles suhtes meie poolt vaadatuna on ikkagi need puudused likvideeritud, millest lennuamet kirjutab," ütles tegevjuht Allan Soll.

Majandusminister Kristen Michali kommentaar:

Lennuamet peatas lennuettevõtte Avies lennundusloa, sest ettevõte ei taganud lennundusturvalisust. Turvalisuses järeleandmisi teha ei saa. Järelevalves kokkulepitud tegevused jäeti tegemata, siis tuli teha lennuturvalisuse tagamise otsus. Kindlasti tuleb tähele panna, et ettevõttel on endiselt võimalus lennuturvalisust tagavad otsused korda teha ja seejärel taastada ärilendude teostamise luba.

 Aviesi keeruline olukord oli teda juba eelmise aasta suvest, kui ettevõte sattus majandusraskustesse. Siis jätkati siiski lendamist ning asuti ka ettevõtte seisu parandama. Kahjuks siiski ei tehtud korda kõik väga olulisi puudusi ning lisaks tekkis uusi. Et Aviesi partnerid, riigist ning saarte maavalitsustest kes on reiside tellijad, jälgisid olukorda juba tollal murega. Nähes suurt võimalust, et tuleb negatiivne otsus, valmistasime varuplaanina ette uue hankeprojekti. Tänase vedaja sertifikaadi peatamine ja uue lendaja hanke tegemine tähendab katkestust lendudes, loodame lendude taastamist lähenevaks suviseks kõrghooajaks ehk Jaanipäev eelseks ajaks. Kindlasti sisaldab iga hange Eestis võimalikke riskikohti - pakkujate leidumisest kuni vaidlusteni, kuid hetkel eeldame, et suveks võiks olla lennuteenuse pakkuja olemas ja lennud toimumas.

Kaugemale vaadates - uus hange tuleb vaheetapina aastani 2019, seejärel saame viia ühisesse hankesse kogu Eesti sisese lendude tellimuse ja seeläbi tekib võimalus sama raha eest saada rohkem teenust ning planeerida Eesti sisest lennundust juba terviklikult.

 



{{c.alias}}
{{c.createdMoment}}
{{c.body}}
{{cc.alias}}
{{cc.createdMoment}}
+{{cc.replyToName}} {{cc.body}}
Kommentaare ei ole.
Oled sisseloginud kui {{user.alias}}. Logi välja
Sisselogimine ebaõnnestus.

Pole veel kasutajat/unustasid salasõna

Nimi võib olla kuni 32 tähemärki pikk
Kommentaar võib olla kuni 600 tähemärki pikk
{{comment.captcha.word.answer}}

www.err.ee

Merejääl sündivad hülgepojad on südikamad

Nii viiger- kui hallhülged eelistaksid järgmise põlvkonna ilmale tuua jää peal. Viigerhülge jaoks on pehme talv teravam probleem, hallhülged saavad poegida ka maismaal, kuid seal sirgunud isendid on merejääl kasvanud liigikaaslastest nõrgemad.

Vikerraadio 50
Üleskutse: joonistame Vikerraadio maailmakaardi

Vikerraadio tähistab 3. aprillil 50. sünnipäeva. Suurte pidustuste saatel tahab raadio panna maailmakaardile enda fännid. Selleks oodatakse tervitusi kogu maailmast tekstis, videos või fotos aadressile viker@err.ee.

BLOGI
Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

BLOGI
Ela kaasa! Kukerpillid otsivad kolme nädala jooksul Ameerikast oma juuri

Aprilli alguses tähistab ansambel Kukerpillid 45. sünnipäeva ning selleks puhuks võtavad nad ette kolmenädalase reisi Ameerikasse, et uurida cajun-muusika juuri. Menu hoiab õpperetkel pidevalt silma peal ning vahendab videosid, pilte ja reisiteekonda.

ETV OTSE
Viipekeelsed uudised