Võrumaa veohanke võitnud firma 21 gaasibussi seisavad siiani jõude, sest pole tanklat
Aprilli algusest sõidab Võrumaa bussiliinidel uus vedaja, kuid ta ei saa seda teha hangitud 21 uhiuue gaasibussiga, sest lubatud gaasitanklat pole siiani ehitatud.
Gaasibusside kasutuselevõtt oli hanke võitmise üheks tingimuseks. Tõsi, liinile pidi tulema minimaalselt kuus gaasibussi. Nüüd on aga olukord selline, et 21 uhiuut maagaasil sõitvat bussi seisavad jõude Tallinnas, sest Võrus pole gaasitanklat, kus neid tankida, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Seoses senini kehtinud lepingu lõppemisega, hakkas Võru maavalitsus juba 2014. aastal ette valmistama uut riigihanget reisijate veoks Võru maakonnas.
Maavanem Andres Kõiv rääkis, et riigihanke ettevalmistamiseks tehtud dokumente majandusministeerium diiselbussidega ei kooskõlastanud ning sisse kirjutati tingimus, et maavalitsus otsiks vedaja, kes peab pakkuma ka gaasibusse.
Tulenevalt Euroopa Komisjoni taastuvenergia direktiivist on Eesti riigil kohustus tagada, et aastaks 2020 tuleb 10% tarbitud transpordikütustest taastuvatest energiaallikatest. Üks võimalus selle saavutamiseks ongi mõjutada justnimelt avalikke liinihankeid.
"Me aitamegi kohalikel omavalitsustel täpsemad analüüsid läbi viia, vaadata, kas diisli kõrval on võimalik võtta kasutusele ka teisi kütuseid," selgitas ministeeriumi energeetika osakonna ekspert Siim Meeliste.
Kuigi Võru ei läbi gaasitoru, rääkimata gaasitankla olemasolust, otsustati, et maakonnas on siiski võimalik kasutusele võtta maagaasil kui odavama ja keskkonnasõbralikuma kütusega sõitvad bussid.
Hanke võitnud Hansa bussiliinid AS juhatuse liige Madis Lepp selgitas, et koos hankega oli laual ka nn hea tahte leping, kus gaasiettevõtted leppisid kokku, et Võrru ehitatakse maagaasitankla.
Kuid gaasitaristute rajajad hüppasid alt ära põhjendusel, et neil ei tasu majanduslikult tanklat rajada, kui riik seda vähemalt osaliselt ei kompenseeri.
Samal ajal kui ettevõtted hakkasid vaatamata hea tahte lepingule tõrkuma, liikusid hanke täitmise tähtajad aina lähemale, mis lõpuks viiski kurioosumini, kus Võru vedudeks tellitud 21 tuliuut gaasibussi on olemas, aga inimeste teenindamise asemel seisavad need Tallinnas asfaldil ning maakonnas vuravad ringi diislil sõitvad asendusbussid.
Majandusministeerium annab siiski lootust olukorrale lahendus leida. "Me oleme keskkonnainvesteeringute keskuse abiga käivitanud kaks rahastusmeedet. Nendest üks siis käsitleb biometaanitanklate toetamist ja teine käsitleb biometaani liinivedude toetamist," kinnitas Siim Meeliste.
Käesoleva aasta algul avatud meetmete taotlusperiood on praeguseks lõppenud ning kuu lõpuks tehakse ka otsus, kust suure tõenäosusega saab toetust ka üks kahest Võrru surugaasitanklat rajada sooviv ettevõtte.
Toimetaja: Priit Luts