Haapsalu raudtee ehitamise plaan võib kaasa tuua sundvõõrandamise ({{commentsTotal}})

Poliitilist otsust vähemalt 60 miljonit eurot maksva Haapsalu elektriraudtee ehitamiseks pole siiani sündinud. Sellest hoolimata on Lääne maavalitsus teavitanud trassi äärde jäävate kinnistute omanikke võimalikust sundvõõrandamisest tulevikus. Põhjuseks on kiirrongid, mis peatuksid ainult paaris suuremas asulas, kuid mis vajavad sõidukiiruse tagamiseks vana trassi õgvendamist.

Kui taastada Haapsalu raudtee kujul, mis lubaks rongidel siin sõita kuni 120 kilomeetrit tunnis piisaks endise raudteetammi kasutusele võtmisest. Lääne maavalitsuse sooviks on aga, et rongid saaksid siin kihutada kuni 160 kilomeetrit tunnis ehk kiiremini kui kusagil mujal Eestis praegu, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Kõige enam mõjutaks see Allikmaa küla elanikke Palivere lähedal, kus raudteetammi tuleks nihutada kuni 100 meetrit ja 12 kinnistult tuleks võõrandada kokku 5,9 hektarit maad.

"Ühel talul läheb pool talukohta minema maad. Noh minul pool hektarit ainult ja siin sedasi jah ikka võetakse maad ära selle väikse paarikümne sekundi pärast, mis rong võidaks selles ajas," ütles Allikmaa küla elanik Heinar Korba.

Nii suurtele kiirustele mõeldud raudteed on põhjendatud vajadusega vaadata tulevikku, mil raudteetaristu peaks kogu Eestis edasi arenema. Kui palju sõidaks liinil ainult Ristil ja Haapsalus peatuvaid kiirronge ja kui palju oleks väiksemates maakohtades peatuvaid tavaronge, pole veel teada. Lääne maavanem Neeme Suur nendib, et infrastruktuuriobjektide rajamisel on alati inimesi, keda see puudutab negatiivselt.

"See paraku on vältimatu, sest leida üles selline koht maastikul mitte ükski inimene sellest puudutatud ei saaks, sellist kohta ei ole tõenäoliselt väga võimalik leida," ütles Suur.

Kui Allikmaa rahvalt eeldatakse olukorraga leppimist, siis kunagisest plaanist nihutada raudteekoridor otse läbi Taebla aleviku on maavalitsus aga loobunud.

"Taebla puhul, kui on tegemist tiheasustusega, siis on puudutatud isikute hulk oluliselt suurem," lisas Suur.

6,5 kilomeetrise Riisipere Turba lõigu erakapitalil taastamise mõttega välja tulnud AS Lääne Raudtee juhatuse liikme Rein Riisalu sõnul pressib Haapsalu raudtee taastamise osas peale aeg.

"Kui me aastaks 2021 neid investeeringuid täna ära ei tee, siis Rail Baltic, võimalik, et ka Tallinna-Helsingi tunnel, tähendavad seda, et kümmekond aastat on raudteerahvas, kes ehituse ja projekteerimisega tegeleb, nii tööga hõivatud, et kõik lisatööd maksavad nii palju, et lihtsalt siis ei ole seda mõistlik teha," sõnas Riisalu.

Läänemaa maavanem Neeme Suur rõhutas, et maade sundvõõrandamine on hädavariant, mis rakenduks juhul kui raudtee taastamise otsus langetatakse või kui projekteerimise käigus osutub trassi muutmise vajadus tegelikuks. Ka siis, kui neil juhtudel omanikega kokkuleppele ei saada.

Toimetaja: Aleksander Krjukov



Liisi Koikson elust Londonis: hindan inimesi, kes jaksavad seal olla pikki aastaid

Liisi Koikson avaldab uue heliplaadi "Coffe for One", millel kõlavad esmakordselt ka lauljatari enda salvestatud laulud. Mitmed lood on inspireeritud Koiksoni Londoni perioodist.

Vikerraadio 50
Üleskutse: joonistame Vikerraadio maailmakaardi

Vikerraadio tähistab 3. aprillil 50. sünnipäeva. Suurte pidustuste saatel tahab raadio panna maailmakaardile enda fännid. Selleks oodatakse tervitusi kogu maailmast tekstis, videos või fotos aadressile viker@err.ee.

BLOGI
Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

BLOGI
Ela kaasa! Kukerpillid otsivad kolme nädala jooksul Ameerikast oma juuri

Aprilli alguses tähistab ansambel Kukerpillid 45. sünnipäeva ning selleks puhuks võtavad nad ette kolmenädalase reisi Ameerikasse, et uurida cajun-muusika juuri. Menu hoiab õpperetkel pidevalt silma peal ning vahendab videosid, pilte ja reisiteekonda.