Eesti lennujuhid hakkavad koostöös kaitseväega „pimelende” nägema     ({{commentsTotal}})

Kaitseväe Muhumaa radaripost.
Kaitseväe Muhumaa radaripost. Autor/allikas: www.mil.ee

Eesti lennuliiklusteenindus hakkab kaitseväe radaritelt automaatselt saama infot välja lülitatud transponderitega lennukite kohta.

"Erinevalt Soomest ja Rootsist, kus kaitseväe radarite kasutamine tsiviilotstarbeks ei ole lubatud, on Eestis plaanis kasutada transponderiteta lennukite avastamiseks kaitseväe radaritelt pärinevat informatsiooni,” ütles rahvusringhäälingu uudisteportaalile lennuameti lennuliiklusteeninduse ja lennuväljade osakonna juhataja Kristo Vallimäe.

Lennuametile teadaolevalt on praegu Lennuliiklusteeninduse AS-i ja kaitseväe vahel käimas koostöö tehniliste lahenduste loomiseks, mille tulemusena hakkab kaitseväe radarite info jõudma ka lennuliiklusteeninduse infotöötlussüsteemi. Praegu toimub Vallimäe sõnul lennuohutuse tagamiseks regulaarne teavitusahel, kus kaitsevägi suuliselt annab eelhoiatust Lennuliiklusteeninduse vastutusalas toimuvatest transponderiteta lendudest.

Kolmapäeval teatas Soome uudisteagentuur STT, et Rootsil on kavas võtta kasutusele meetmeid, mille abil saaksid tsiviillennunduse lennujuhid märgata välja lülitatud transponderiteta lennukeid ja sarnaseid samme kaalutakse ka Soomes.

Primaarradarid on üldjuhul kasutusel relvajõududes. Primaarradar saadab välja elektromagnetlaine impulsse, mis lendavalt objektilt tagasi peegeldudes annavad radarile märku lendavast objektist. Tsiviillennunduses on aga tavaliselt kasutusel sekundaarradarid, mis on objekti asukohast välja kiiratud signaali võrdlemisel töötav radarid ehk sõltuvad lennukite transponderitest. Kui transponder on välja lülitatud, siis sekundaarradar lennukit ei märka.

Venemaa president Vladimir Putin väitis reedel Soomes Kultarantas oma Soome kolleegi Sauli Niinistöga kohtumise järel antud pressikonverentsil, et NATO riikide lennukeid lendab Läänemere kohal "pimedalt" kaks korda rohkem kui Vene sõjalennukeid. NATO esindajad on öelnud, et nende sõjalennukid ei lenda Euroopas „pimedalt” ning lennuohutus ei piirdu ainult transponderite kasutamisega. "Vene sõjalennukid ei teata tihti oma lennuplaanidest ega suhtle lennujuhtidega," teatas NATO vastuseks STT päringule. Putin ütles Soomes, et ettepanek transporderite kasutamisest võetakse teemaks NATO Varssavi tippkohtumise järel Brüsselis korraldataval alliansi liikmete ja Venemaa kohtumisel.

"Pimedalt lendamine" on olukord, kus lennuk ei ole tsiviilradaritele ja seega ka tsiviillennukitele nähtav, kuna ei kasuta transponderit. Sõjaväeradaritele ja -lennukitele on "pimedalt" lendavad lennukid aga nähtavad.



Macron võõrustab Putinit Versailles' lossis.

Fotod ja videod: Macron võõrustas Putinit Versailles' lossis

Macron: keemiarelva kasutamine Süürias on punane joon

USA kaitseminister James Mattis visiidil Leedus 10. mail.USA kaitseminister James Mattis visiidil Leedus 10. mail.
Mattise uni on rahulik: ma hoian teisi inimesi öösel ärkvel

Pühapäeval telekanali CBS saatele "Face the Nation" pika intervjuu andnud kaitseminister James Mattis ütles, et ta ei tea, mida Venemaa tahab, kuid kindel on see, et Moskva ei peaks nägema NATO-s endale ohtu. Venemaaga tuleb Mattise sõnul teha tööd kahel viisil - tuleb suhelda diplomaatiliselt, kuid seal, kus vaja, tuleb ka jõulisi vastusamme astuda.

Kevadtormi lõpurivistus.Kevadtormi lõpurivistus.
Fotod: lõppes seni suurim Kevadtorm

Kaitseväe keskpolügoonil peeti neljapäeval pidulik rivistus, millega loeti kolm nädalat väldanud Kevadtorm lõppenuks.

Uuendatud: 17:55