Palo kritiseeris Michali plaani ühendada riigi transpordiettevõtted ({{commentsTotal}})

Urve Palo.
Urve Palo. Autor/allikas: Postimees/Scanpix
{{1467970677000 | amCalendar}}

Endine majandusminister Urve Palo ei mõista, miks praegu ministriportfelli hoidev Kristen Michal tahab läbi suruda kava, mis ühendaks riiklikud transpordiettevõtted ühe valdusfirma alla. Michal ei ole Paloga nõus ja nimetab kolaitisoonipartneri kriitikat üllatavaks.

Sotsiaaldemokraat Palo tegi sotsiaalmeedias reedel postituse "Mis järgmiseks? Liidame teatrid ja haiglad?", kus märgib, et väga raske on ette kujutada seda efektiivsust või mastaabisäästu, mida peaks tooma endaga kaasa transpordisektori ettevõtete liitmine.

Palo seisukoht on et lennujaamade haldamine, hanked, personal, finantseerimine on täiesti erinev raudtee või sadamate omast. "Sama loogikaga võiks siis teatrid ja haiglad ka kokku panna. Kui aga eesmärgiks on teha juurde pimedaid nurki, asjaajamist hägustada ning kõrvale hiilida poliitilisest vastutusest, siis see plaan täidab neid ülesandeid hästi. Mina seda õigeks ei pea."

Palo hinnangul toetab tema seisukohta ka OECD, mille arvates on riigiettevõtete üheks suurimaks probleemiks juhtimistasandite paljusus - juhatus, nõukogu, ministeerium, valitsus, riigikogu (mingites küsimustes), mida pigem tuleks minimeerida ja mitte soodustada.

"See ei tähenda, et siin poleks midagi teha. Riigiettevõtteid võiks liita tegevusalade järgi, näiteks võiks riigi laevastiku viia ühe katuse alla. Selge on see, et ettevõtete või varade konsolideerimine peab olema ühiskonna huvide keskne," täpsustas ta.

Majandusminister Michal tahab edasi liikuda valdusettevõttega, mille alla viia Tallinna Sadam, Saarte Liinid ja Tallinna Lennujaam, lisaks moodustada Eesti Lootsi baasil uus laevaettevõte ning raudtee valdusettevõte, mille alla kuuluvad Eesti Raudtee ja EVR Cargo.

Michal: nõder mõte Eesti majandusministrilt, praeguselt või endiselt

Majandusminister Kristen Michal märkis Palo kriitikat kommenteerides, et oleks “kurb ja nõder idee” loobuda riigile kuuluvate ettevõtete juhtimise korrastamisest. “Ma ei saa väita, et poleks oodanud vastasseisu plaanile korda luua, kuid et see ühe erakonna juhtideoloogi kaudu ennast ilmutab on siiski üllatav,” ütles ta rahvusringhäälingule.

“Kui aus olla, siis alternatiiv muudatuste tegemisel on öelda, et enam paremini ei saa, kontroll ei pea olema parem ning lisatulu riigile kuuluvalt varalt pole otsida vaja. Ja see oleks nõder mõte Eesti majandusministrilt, praeguselt või endiselt,” kordas Michal.

Põhjused, miks on vaja muutusi, on Michali sõnul ilmsed – esimene eesmärk on parem omaniku poolne kontroll riigile kuuluvate ettevõtete üle: “Kontserni mudeli kavandamisel oleme lähtunud just erasektori parimatest praktikatest, kuulanud ja küsinud nõu riigikontrollist ja paljudelt asjatundjatelt.”

“Teine eesmärk – kui maksumaksja omab teatud vara, näiteks taristust strateegilistel põhjustel, peab see olema kasutuses ning tooma siis ka tulu. Väga konservatiivselt arvutades annab loodav valdusettevõte tulu maksumaksjale juurde 9–14 miljonit aastas. See on arvestav summa, ning veelkord, konservatiivselt arvutatud,” ütles minister. “Kui Hiiumaa alt naftat leiame, siis võime loobuda tulu taotlemisest riigieelarvesse, enne mitte.”

Kolmandaks – kaubaveo, transiidi valdkonnas on dekaade unistatud koostööst ja ühtsest väärtusahelast, märkis Michal. “Neljandaks – valdusettevõte, mille varade väärtus on suurusjärgus 1,2 miljardit ning töötajaid üle 2700, saab paljudes asjades olla tõhusam ning pakkuda ka töötajatele paremaid arenguvõimusi.”

Neljapäeval toimunud kabinetiistungil valitsus reformierakondlasest majandusministri riiklike transpordiettevõtete ühe valdusfirma alluvusse ühendamise plaani osas otsust ei langetanud ning arutelu jätkub tõenäoliselt järgmisel nädalal.

Toimetaja: Priit Luts, Indrek Kuus, Anvar Samost



Lõke ja ilm
Kas jaaniõhtul on mõeldav ka ujuma minna?Kas jaaniõhtul on mõeldav ka ujuma minna?

Võidupüha ilm interaktiivsel kaardil: jahedavõitu, pilvine, kuid vihmata

Ükski lõke ei jää võidupüha õhtul vihmast märgade puude tõttu süütamata. Küll aga tasuks hilisemateks õhtutundideks varuda soojemaid riideid, sest õhutemperatuur jääb üle Eesti vaid kümmekonna kraadi juurde. Alati võib muidugi lõkkele lähemale pugeda, aga sealjuures tulevad päästjad meelde, et viimane kustutab tule - nii jääb õnnetus tulemata.

Jogurtid.Jogurtid.
Magusamaks tõstab jogurti hinda üle 40 protsendi

Kuigi algul oli plaanis suhkrumaks panna peale vaid limonaadidele, siis esmaspäeval riigikogus vastu võetud magustatud jookide seaduses on kirjas ka piimatooted ja täismahlad.

Uuendatud: 19:03 
PIKK JA HUVITAV LUGEMINE
Intervjuu | Eesistumise korraldamine on kui suure sünnipäeva plaanimine

Toomas Tirs on Eesti eesistumise korraldusmeeskonna logistikajuht, ta teab, kuidas hakkab välja nägema Kultuurikatel, mis juhtub, kui Tallinna suunduv lennuk hoopis Tartus peab maanduma ning sedagi, millised on VIP-e sõidutavate autode turvanõuded. Kümme päeva enne suure avalöögi andmist oli ERR.ee-l võimalus veeta pärastlõuna Tirsiga.

Politsei paigaldas pealinna taskuvaraste eest hoiatavad märgised

Kolmapäeva hommikul paigaldasid Kesklinna politseijaoskonna konstaablid koos Tallinna Kesklinna valitsuse esindajaga vanalinna tänavatele märgised, mis hoiatavad taskuvaraste eest.

Karen Handel võitu tähistamas.Karen Handel võitu tähistamas.
Georgia osariigi valimistel võitis vabariiklane Karen Handel

Ühendriikides võitis teisipäeval Georgia osariigi kongressivalimistel vabariiklane Karen Handel.

Mohamed SalahMohamed Salah
Liverpool ostis 39 miljoni euro eest ründetalendi

Eesti jalgpallikoondise kapteni Ragnar Klavani meeskond Liverpool ostis täna 39 miljoni euro eest AS Romalt egiptlasest ääreründaja Mohamed Salah', kes sõlmis viie aasta pikkuse lepingu.

On lõpetamiste hooaeg. Sel puhul portreteeris ERR.ee kaheksat lõpetajat üle Eesti, põhikoolist magistrantuurini välja. Millised on noorte plaanid, soovid ja mõtted? Edasi lugema