Lehis sõidupäevikute kaotamisest: valikuvariante peab rohkem olema
Maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis ei toeta segakasutuses olevate autode sõidupäevikute kaotamise ideed. Veelgi enam, ta peab seda ebaseaduslikuks.
Lehis ei pea firmaautode märgistamist kõige olulisemaks aspektiks uue eelnõu puhul. Tema sõnul on oluline, et kleebiste või muu märgistuse kõrval säiliksid ka sõidupäevikud, mille abil tuvastada, kui palju teevad segakasutusega autod töö- ja palju erasõite, ning et maksustamine lähtuks tegelikest sõitudest, mitte auto võimsusest.
Maksumaksjate esindaja loodab, et seaduseandja teeb eelnõu väljatöötamisel veel muutusi, mis selle võimaluse alles jätaks.
"Kes tahavad sõidupäevikut pidada, võiksid saada seda edasi teha, muidu on põhiseadusvastane," kinnitas Lehis. "2012. aastal, kui sõidupäevik loodi, oli selle taga õiguskantsleri kiri," rõhutas Lehis.
Kuna maksustatakse mõttelist palgalisa, mida tööauto kasutamine töötajale tähendab, tuleks Lehise sõnul jälgida just töö- ja erasõitude määra, mida saab teha üksnes sõidupäeviku abil.
Vaid töösõitudeks kasutatavate autode kleebistamise lahendust peab Lehis liiga robustseks lähenemiseks, sest ettevõtjatele antakse valida, kas maksta erisoodustusmaksu täie rauaga või saada 100-protsendiline maksusoodustus.
"Auto võimsus võib selles maksustamise valemis sees olla, kuid sellega ei seostu, palju tehakse töösõite," selgitas Lehis lahenduse puudulikkust.
Lehis kohtus rahandusministriga viimati kevadel, et firmaautode maksustamise küsimust arutada. Tookord tehtud ettepaneku käib ta ka täna lauale: "Esmalt märgistagu ära riigi autod ja vaadaku, kas sel on mingit efekti, siis vaatame edasi. Minister ilmselt arvab, et erasektoris raisatakse samamoodi raha nagu avalikus sektoris."
Lehis leiab, et erimärgistusest soovib riik teha konksu, millega sundida ettevõtjaid täie rauaga maksma, sest kleebise või erinumbrimärgiga ei taheta ilmselt võimaliku pealekaebamise hirmus ringi sõita.
Lehise selgitusel tuleks eelnõu koostamisel lähtuda sellest, et ettevõtteid on väga erinevaid - erinev on nii nende autoparkide suurus kui ka tööautode kasutamise sagedus. Sedasi on palgast kinni peetavate erasõitude osakaalud üsna erinevad.
"Peaasi, et valikuvõimalus jääb," rõhutas Lehis.