Riigifirmade juhtimise reform on valitsuse tülli ajanud ({{commentsTotal}})

{{1468416290000 | amCalendar}}

Valitsuskabinetis eelmisel neljapäeval toimunud arutelu riigifirmade ühe katuse alla viimise osas kujunes teravaks vaidluseks, sest sotsiaaldemokraadid polnud nõus majandusminister Kristen Michali pakutuga. Sotsiaaldemokraadid pooldavad ettevõtete üle kontrolli parandamist, kuid seda rahandusministeeriumi kaudu. Michal ei näe põhjust kava muutmiseks.

Reformierakonda esindava Michali käe all majandusministeeriumis valminud kava näeb ette, et riigile kuuluvad transpordiettevõtted võiksid olla ühe valdusfirma all, mis hoiaks tema hinnangul raha kokku ning vähendaks nõukogude politiseeritust.

Kava järgi loodaks uus valdusettevõte, mille alla lähevad Tallinna Sadam, Saarte Liinid ja Tallinna Lennujaam. Raudteefirmade valitsemiseks on samuti plaanis uus valdusfirma, mille alla kuuluksid Eesti Raudtee ja EVR Cargo. Uus raudteefirma omakorda kuuluks keskse valdusfirma alla.

Sotsiaaldemokraadid seda plaani ei toeta.

Eelmisel neljapäeval toimunud arutelu valitsuskabinetis näitas, et erimeelsused antud küsimuses on selged. Kokkuleppele ei jõutud ning mitmed allikad kinnitasid ERR-ile, et kohtumise meeleolu oli väga pingeline.

Valitsuskabinet koguneb uuesti seda küsimust arutama augusti alguses.

Ossinovskil on teistsugune plaan

Sotsiaaldemokraadid leiavad, et erineva profiiliga ettevõtete ühte kontserni surumisel oleks pigem negatiivsed tagajärjed.

"Me ei näe küll hetkel ühtegi sisulist põhjust, miks me peaksime transpordiettevõtetele tekitama ühe juhtimiskihi juurde. Ühelt poolt maksab see raha, teisalt on risk, et juhtimisstruktuur hägustub ja pimedaid nurki tekib juurde," selgitas sotsiaaldemokraatide esimees ja valitsuse liige Jevgeni Ossinovski ERR-ile.

Ossinovski sõnul toetab ta laevafirmade kokkuviimist. Samuti pooldab ta ideed, et kontrolli riigiettevõtete üle tuleks parandada, kuid seda tuleks teha teisiti.

"Ei ole vaja üleüldist valdusettevõtet, vaid tuleks tugevdada vastavat võimekust rahandusministeeriumis, et nad suudaksid kontrollida riigiettevõtete ja sihtasutuste finantsilist tööd, saada aru nende ärimudelitest ning osata riigi ootusi paremini selgitada," ütles ta. "See ei puuduta ainult transpordifirmasid, vaid Eesti Energiat, Eleringi ja ka sotsiaalministeeriumi haldusalas olevaid haiglaid."

Küsimusele, kuidas erimeelsused lahendada ning kas see teema võiks hakata segama valitsuse tööd, vastas Ossinovski, et see sõltub sellest, kuidas majandusminister Kristen Michal soovib edasi minna.

Michal ei näe põhjust kava muutmiseks

Michali sõnul tuleb selles küsimuses koalitsioonikaaslastega edasi vaielda. "Ma usun, et see vastuseis on täna pigem küsimuste tasandil kui olemuslik," märkis ta.

Majandusministri sõnul on peamiseks aruteluküsimuseks, kas ettevõtte juhtimisstruktuur on optimaalne. "Kas näiteks finantsjuhtimise koondamine ja sisekontrolli koondamine ettevõtte väärtusahela tasandil on mõistlik või mitte," selgitas ta.

Michal märkis, et plaani elluviimist on pikalt ja põhjalikult ette valmistatud ning ta pole kuulnud argumente, mis annaksid alust plaani muuta või väiksemas mahus ellu viia. "Selle plaani muutmiseks peaks olema väga head argumendid, täna selliseid argumente esitatud ei ole," kinnitas ta.

Sester toetab konsolideerimist

Rahandusminister, valitsuse kolmanda osapoole IRL-i esindaja Sven Sester ütles, et Michali kavaga on võimalik jätkata.

"Eks küsimusi ristsubsideerimise, valitsussektori töötajate suurenemise jms osas on, kuid majandus- ja kommunikatsiooniministri ettepanekuid arutame valitsuses uuesti juba augustikuus ja kui /.../ selgitused tõusetunud küsimustele käes, oleme ka valmis konsolideerimisega edasi minema," ütles ta.

"Riigi asutatud äriühingute omavaheline konsolideerimine võib olla põhjendatud ja rahandusministrina tervitan kõiki ettepanekuid, mis aitavad kaasa riigi äriühingute juhtimise ja majandustulemuste effektiivistamisele," rääkis Sester.

Neljapäeval kinnitas Sester veel enne valitsuskabineti nõupidamist, et on vähemalt esialgu loobunud plaanist tuua kõik riigifirmad kokku ühe ühtse rahandusministeeriumi juures tegutseva valitsemisüksuse alluvusse.

"Osaluspoliitika valges raamatus pakkusin välja ka kõigi riigiettevõtete konsolideerimist ühe valitsemisüksuse alla, kuid täna ei olda selleks veel poliitiliselt valmis," selgitas ta. "Samas selle teemaga töötan ka ise edasi ning ühe valitsemisüksuse moodustamine ei pea kindlasti toimuma koheselt ja kõikselt, vaid aastate jooksul järk-järguliselt."

Talvik Michali plaani ei toeta

Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni esimees, Vabaerakonna nimekirjas riigikokku valitud Artur Talvik ütles BNS-ile, et toetab majandusministeeriumi plaani viia riiklikest transpordifirmadest välja sisekontrolli funktsioon, kuid ei toeta suurte riigifirmade loomist.

"Mis mulle selle plaani juures siiski meeldib, on see, et sisekontroll tuleb riigiettevõtetest välja viia. Mida me nägime ka oma [Tallinna Sadama] uurimiskomisjoniga oli ka, et sisekontroll istus juhatusega samal korrusel. Praktiliselt kõrvuti. Justkui allus nõukogule, aga tegelikult oli juhatuse mõjusfääris," rääkis Talvik.

"Kui aga juhtimisstruktuurile tehakse üks kiht juurde, siis minu arust see siiski hägustab olukorda. Ma ei ole üldse väga suure konsolideerumise pooldaja."

"Teisest küljest ma leian, et mingisuguseid ettevõtteid omavahel liita oleks mõistlik," rääkis Talvik. "Näiteks Saarte Liinid võiks Tallinna Sadamaga liita. Eraldi teema laevastiku liitmine – Eesti Lootsi ja veeteede ameti võiks liita. Miks need peavad eraldi ettevõtted olema?"

Toimetaja: Oliver Kahu



"1944""1944"
Forum Cinemas Baltic tegevjuht Kristjan Kongo: kodumaised filmid on muutunud kinodes tugevamaks

20. juuli "Huvitaja" keskendus filminduse ja kinokultuuri arengule, kus juttu tuli nii Eesti kinomaastiku kasvust kui ka Netflixist, mis haarab ka aina suuremat turuosa. Avaldame täismahus intervjuu Forum Cinemas Baltic tegevjuhi Kristjan Kongoga.

FC Flora - FC LevadiaFC Flora - FC Levadia
TÄNA OTSE | A. Le Coq Arenal kohtuvad Levadia ja Trans

Täna algusega kell 19.25 algab ETV2 vahendusel jalgpalli Premium liiga mäng Tallinna Levadia - Narva Trans. Kohtumist kommenteerivad Tarmo Tiisler ja Jan Harend, stuudios on Alvar Tiisler.

oluline teadusavastus
Uuringu autor Chris Clarkson selgitamas reservaadi valvuritele väljakaevamistel toimuvat.Uuringu autor Chris Clarkson selgitamas reservaadi valvuritele väljakaevamistel toimuvat.
Video ja fotod: inimesed jõudsid Austraaliasse seniarvatust palju varem

Lugu sellest, kuidas või millal esimesed inimesed Austraaliasse jõudsid, on jutustatud pikka aega ja väga erineval moel. Täna ajakirjas Nature avaldatud uurimus annab sellele loole veel ühe ja üha enam üllatusi, aga ka küsimusi tekitava peatüki.

Teemat kommenteerib Mait Metspalu

Õlle väljapanek kaupluses.Õlle väljapanek kaupluses.

Õlletootjad ennustavad: Eestis on õlu varsti kolm korda kallim kui Lätis

Eesti suurimad õlletootjad, Saku õlletehas ja A. Le Coq ennustavad, et seoses aktsiisitõusuga hakkab Eestis õlu varsti maksma ligi kolm korda enam kui Lätis. 2020. aastal võib pooleliitrine õlu poes maksta juba üle kahe euro.

Kaustik nimedega.Kaustik nimedega.
"Tegusa Tallinna" koosolekul oli kaustik võimalike nimekirja liikmetega

ERR-i fotograaf sai pildile Urmas Sõõrumaa, Jüri Mõisa ja Mart Luige valimisliidu koosolekul laua peal olnud kaustiku, kuhu oli kirja pandud hulk nimesid.

Võistlustöö "New Balance"Võistlustöö "New Balance"
Fotod: Vanasadama silla arhitektuurikonkursi võitis Hollandi-Läti büroo

Tallinna Sadam avaldas reedel Vanasadamasse Admiraliteedi basseinile rajatava jalakäijate silla arhitektuurivõistlused võitjad. Edukaks osutus Hollandi ja Läti arhitektide tandemi SIA Witteveen + Bos Latvia võistlustöö märksõnaga "New Balance 100".

Üliõhuke sensor ja töökorras kunstsüda.Üliõhuke sensor ja töökorras kunstsüda.
Tehnologiauudised: pehme süda ja pehmed kullast andurid

Maailmas on 26 miljonit inimest, kes vajavad uut südant. Praegu on selleks ainus võimalus saada doonorsüda teiselt inimeselt. Lähitulevikus on aga loodetavasti võimalik kasutada silikoonist tehissüdant, mis on juba praegu olemas, ühe väikese puudusega... Teadusmaailmas pakuvad üha rohkem kõneainet pehmed ja kantavad sensorid ning Jaapanis ollakse just ühe selise tehnologiaga tehtud läbimurre.

Äike.Äike.
Miks ei tohi äikese ajal puu alla varju minna?

Juba lasteaedades ja koolis õpetatakse meile, et äikese ajal ei tohi puu alla varju minna. Kuid miks? Kiire küsitlus kümne inimese hulgas andis levinuimaks ligikaudu sellise arvamuse: välk lööb puusse, see läheb põlema ning võib inimesele peale kukkuda. Kindlasti on ka see võimalik, kuid tegelikult on vastus sootuks muu.

Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.
Kiirotsing: mis saab koduvalla nimeks pärast haldusreformi?

Sel nädalal selgus lõplikult, millised vallad omavahel liituvad ning mis saab uute valdade nimeks. Pärast kohalike omavalitsuste valimisi sel sügisel jõustub haldusreform ning varasema 183 valla asemel jääb järgi 64. Linnade arv väheneb poole võrra ehk 30-lt 15-le. Mis on uute valdade nimed ja kas maakondlik kuuluvus on endine? Seda näeb allolevast otsingust.

reportaaž
Kanepi sigareti keeramineKanepi sigareti keeramine

Cannabistrood ja tüütud libadiilerid ehk hoiatus turistilt turistile

Lääne-Euroopa riikide kanepipoliitika on olnud laveeriv, mistõttu valitsevad õhtumaades kanepitarbimist tolereerivad, kuid taimekasvatust keelavad hallid seadused, millest lõikab kasu otseselt või kaudselt organiseeritud kuritegevus. Oma kogemust Euroopa praeguse kanepikultuuriga jagab reporter Allan Rajavee.

Koolilõpetamiste eel portreteeris ERR.ee kaheksat lõpetajat üle Eesti, põhikoolist magistrantuurini välja. Millised on noorte plaanid, soovid ja mõtted? Edasi lugema