Riigifirmade juhtimise reform on valitsuse tülli ajanud ({{commentsTotal}})

{{1468416290000 | amCalendar}}

Valitsuskabinetis eelmisel neljapäeval toimunud arutelu riigifirmade ühe katuse alla viimise osas kujunes teravaks vaidluseks, sest sotsiaaldemokraadid polnud nõus majandusminister Kristen Michali pakutuga. Sotsiaaldemokraadid pooldavad ettevõtete üle kontrolli parandamist, kuid seda rahandusministeeriumi kaudu. Michal ei näe põhjust kava muutmiseks.

Reformierakonda esindava Michali käe all majandusministeeriumis valminud kava näeb ette, et riigile kuuluvad transpordiettevõtted võiksid olla ühe valdusfirma all, mis hoiaks tema hinnangul raha kokku ning vähendaks nõukogude politiseeritust.

Kava järgi loodaks uus valdusettevõte, mille alla lähevad Tallinna Sadam, Saarte Liinid ja Tallinna Lennujaam. Raudteefirmade valitsemiseks on samuti plaanis uus valdusfirma, mille alla kuuluksid Eesti Raudtee ja EVR Cargo. Uus raudteefirma omakorda kuuluks keskse valdusfirma alla.

Sotsiaaldemokraadid seda plaani ei toeta.

Eelmisel neljapäeval toimunud arutelu valitsuskabinetis näitas, et erimeelsused antud küsimuses on selged. Kokkuleppele ei jõutud ning mitmed allikad kinnitasid ERR-ile, et kohtumise meeleolu oli väga pingeline.

Valitsuskabinet koguneb uuesti seda küsimust arutama augusti alguses.

Ossinovskil on teistsugune plaan

Sotsiaaldemokraadid leiavad, et erineva profiiliga ettevõtete ühte kontserni surumisel oleks pigem negatiivsed tagajärjed.

"Me ei näe küll hetkel ühtegi sisulist põhjust, miks me peaksime transpordiettevõtetele tekitama ühe juhtimiskihi juurde. Ühelt poolt maksab see raha, teisalt on risk, et juhtimisstruktuur hägustub ja pimedaid nurki tekib juurde," selgitas sotsiaaldemokraatide esimees ja valitsuse liige Jevgeni Ossinovski ERR-ile.

Ossinovski sõnul toetab ta laevafirmade kokkuviimist. Samuti pooldab ta ideed, et kontrolli riigiettevõtete üle tuleks parandada, kuid seda tuleks teha teisiti.

"Ei ole vaja üleüldist valdusettevõtet, vaid tuleks tugevdada vastavat võimekust rahandusministeeriumis, et nad suudaksid kontrollida riigiettevõtete ja sihtasutuste finantsilist tööd, saada aru nende ärimudelitest ning osata riigi ootusi paremini selgitada," ütles ta. "See ei puuduta ainult transpordifirmasid, vaid Eesti Energiat, Eleringi ja ka sotsiaalministeeriumi haldusalas olevaid haiglaid."

Küsimusele, kuidas erimeelsused lahendada ning kas see teema võiks hakata segama valitsuse tööd, vastas Ossinovski, et see sõltub sellest, kuidas majandusminister Kristen Michal soovib edasi minna.

Michal ei näe põhjust kava muutmiseks

Michali sõnul tuleb selles küsimuses koalitsioonikaaslastega edasi vaielda. "Ma usun, et see vastuseis on täna pigem küsimuste tasandil kui olemuslik," märkis ta.

Majandusministri sõnul on peamiseks aruteluküsimuseks, kas ettevõtte juhtimisstruktuur on optimaalne. "Kas näiteks finantsjuhtimise koondamine ja sisekontrolli koondamine ettevõtte väärtusahela tasandil on mõistlik või mitte," selgitas ta.

Michal märkis, et plaani elluviimist on pikalt ja põhjalikult ette valmistatud ning ta pole kuulnud argumente, mis annaksid alust plaani muuta või väiksemas mahus ellu viia. "Selle plaani muutmiseks peaks olema väga head argumendid, täna selliseid argumente esitatud ei ole," kinnitas ta.

Sester toetab konsolideerimist

Rahandusminister, valitsuse kolmanda osapoole IRL-i esindaja Sven Sester ütles, et Michali kavaga on võimalik jätkata.

"Eks küsimusi ristsubsideerimise, valitsussektori töötajate suurenemise jms osas on, kuid majandus- ja kommunikatsiooniministri ettepanekuid arutame valitsuses uuesti juba augustikuus ja kui /.../ selgitused tõusetunud küsimustele käes, oleme ka valmis konsolideerimisega edasi minema," ütles ta.

"Riigi asutatud äriühingute omavaheline konsolideerimine võib olla põhjendatud ja rahandusministrina tervitan kõiki ettepanekuid, mis aitavad kaasa riigi äriühingute juhtimise ja majandustulemuste effektiivistamisele," rääkis Sester.

Neljapäeval kinnitas Sester veel enne valitsuskabineti nõupidamist, et on vähemalt esialgu loobunud plaanist tuua kõik riigifirmad kokku ühe ühtse rahandusministeeriumi juures tegutseva valitsemisüksuse alluvusse.

"Osaluspoliitika valges raamatus pakkusin välja ka kõigi riigiettevõtete konsolideerimist ühe valitsemisüksuse alla, kuid täna ei olda selleks veel poliitiliselt valmis," selgitas ta. "Samas selle teemaga töötan ka ise edasi ning ühe valitsemisüksuse moodustamine ei pea kindlasti toimuma koheselt ja kõikselt, vaid aastate jooksul järk-järguliselt."

Talvik Michali plaani ei toeta

Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni esimees, Vabaerakonna nimekirjas riigikokku valitud Artur Talvik ütles BNS-ile, et toetab majandusministeeriumi plaani viia riiklikest transpordifirmadest välja sisekontrolli funktsioon, kuid ei toeta suurte riigifirmade loomist.

"Mis mulle selle plaani juures siiski meeldib, on see, et sisekontroll tuleb riigiettevõtetest välja viia. Mida me nägime ka oma [Tallinna Sadama] uurimiskomisjoniga oli ka, et sisekontroll istus juhatusega samal korrusel. Praktiliselt kõrvuti. Justkui allus nõukogule, aga tegelikult oli juhatuse mõjusfääris," rääkis Talvik.

"Kui aga juhtimisstruktuurile tehakse üks kiht juurde, siis minu arust see siiski hägustab olukorda. Ma ei ole üldse väga suure konsolideerumise pooldaja."

"Teisest küljest ma leian, et mingisuguseid ettevõtteid omavahel liita oleks mõistlik," rääkis Talvik. "Näiteks Saarte Liinid võiks Tallinna Sadamaga liita. Eraldi teema laevastiku liitmine – Eesti Lootsi ja veeteede ameti võiks liita. Miks need peavad eraldi ettevõtted olema?"

Toimetaja: Oliver Kahu



Hääletuskaardid.Hääletuskaardid.
AfD delegaadid lükkasid parteijuhi muudatusettepanekud tagasi

Saksa immigratsioonivastase erakonna AfD (Alternatiiv Saksamaale) juhile sai laupäeval osaks alandav lüüasaamine, kui parteikongressile kogunenud delegaadid lükkasid tagasi tema programmimuudatused.

BLOGI
Allan RajaveeAllan Rajavee
Kokkuvõtvalt paastust | Kirjutab Allan: mida õppisin?

“Kristus on üles tõusnud”, “Ta on tõesti üles tõusnud” - need kaks lauset märgivad suure paastu lõppu. Kuna ma pole õigeusklik, pole ma kunagi soovinud seda kogemuseksperimenti sisuda õigeusu religioossete tavadega. Siiski olid need sõnad suur kergendus. Nüüd, nädal pärast paastu lõppu, on aeg vaadata tagasi 40 päevale ja jagade teiega saadud õppetunde.