Kriminaaluurimise tõttu EIB laenuta jäänud Tallinna Sadam emiteerib võlakirju ({{commentsTotal}})

Türgi laevatehases valmiv parvlaev
Türgi laevatehases valmiv parvlaev "Tiiu". Autor/allikas: Tallinna Sadam
{{1468572760000 | amCalendar}}

Euroopa Investeerimispank ei soovi Tallinna Sadamale seoses kriminaaluurimisega laenu anda, kuid kuna parvlaevade ostuks on raha vaja, emiteerib ettevõte võlakirju.

Tallinna Sadam avaldas täna, et emiteerib septembris 80 miljoni euro eest kümneaastase tähtajaga võlakirju ning allkirjastas lepingu Swedbankiga, kes märgib investorina kogu emissiooni.

Antud finantseerimistehing on Tallinna Sadama jaoks ajaloo suurim. Saadud raha kasutab Tallinna Sadam parvlaevade projekti osaliseks finantseerimiseks.

"Täpset intressi ei saa kahjuks avaldada, aga suures pildis võib öelda, et see oli oluliselt alla 1,5%," ütles Tallinna Sadama finantsjuht Marko Raid.

Tallinna Sadam on uurinud võimalusi ka selle kohta, kas sadama investeeringuid saaksid rahastada Euroopa Investeerimispank (EIB) või Põhjamaade Investeerimispank (NIB), kuid takistuseks on osutunud Ain Kaljuranna ja Allan Kiiliga seotud kriminaaluurimine.

"EIB on finantseerimisest ära öelnud tehinguga seotud kriminaaluurimise tõttu. NIB ei ole veel lõpliku otsust teinud, võib-olla osalevad 2017 või siis mitte," rääkis Raid.

EIB on Euroopa Liidu iseseisev allasutus, mille osanikud on kõik liikmesriigid ja aktsionäride nõukogu koosneb liikmesriikide rahandusministritest.

Riikide toetus annab EIB-le rahaturgudel maksimaalse krediidiriski reitingu (AAA), kus ta saab seetõttu koguda väga suuri summasid soodsate tingimustega. Pank annab omakorda soodsaid laene avaliku huvi projektidele, mis muidu raha ei saaks või peaksid laenama kallimalt.

NIB kuulub Eesti, Islandi, Leedu, Läti, Norra, Rootsi, Soome ja Taani riigile. NIB ei anna sooduslaene, vaid ainult turutingimustega pikaajalisi laene.

Türgist ja Poolast tellitud nelja laeva eest on praeguseks ära makstud 80% rahast.

Seni on parvlaevade projekti finantseeritud lühiajaliste laenude ja ettevõtte enda vaba rahavoo arvelt, mis nüüd värske võlakirjaemissiooni abil refinantseeritakse pikaajaliseks.

Kokku on plaanis parvlaevade projektiks pikaajalist laenukapitali kaasata kuni 124 miljonit eurot.

Viimati sõlmis Tallinna Sadam kohaliku pangaga kümneaastase finantseerimislepingu pea kümme aastat tagasi. "Vahepealsetel kriisiaastatel ei ole ükski kohalik pank nii pikaajalist ja fikseeritud intressimarginaaliga finantseerimist meie jaoks sobilikel tingimustel pakkunud," kinnitas Raid.

Järgmisel aastal plaanib sadam refinantseerida võlakirju veelgi suuremas summas ehk kokku 105 miljonit eurot, kui novembris saabuvad kolme võlakirjaemissiooni lunastustähtajad.

Tallinna Sadama prognoositav võlakoormus käesoleva aasta lõpuks on 250 miljonit eurot.

Toimetaja: Oliver Kahu



Jüri Ratas ja Mihhail Korb pärast ligi kolm tundi kestnud kohtumist ajakirjanikele intervjuud andmas.
Mihhail Korb astus ministriametist tagasi

Video Ratase ja Korbi avaldusest

Mustangi talu maasikad.Mustangi talu maasikad.
Vaataja küsib: kas suurem mari on parem?

Televaataja saatis „Novaatorile“ küsimuse, kas suurem mari on parem, pidades sealjuures silmas suviseid maasikaid. Esitasime küsimuse kas suuremad maasikad ja tomatid on paremad kui väikesed Eesti maaülikooli emeriitprofessorile Anne Luigele.