Alo Lõhmus: maanteeamet saboteerib riigi reforme ({{commentsTotal}})

Haldusreform tugineb autole, seega peaks haldusreformi läbi suruv valitsus igati toetama maainimeste jätkuvat autostumist. Maanteeameti plaan koondada juhieksamite vastuvõtmine vaid kuude suuremasse linna on niisiis tegelikult haldusreformi ja ka näiteks riigigümnaasiumide asutamise saboteerimine, leiab ajakirjanik Alo Lõhmus oma kommentaaris.

”Pühapäeva hommikul sõitsid peremees ja perenaine kiriku ja nõnda pidi noor mära ka täna rangid kaela võtma. Oleks võinud küll jalgsigi need seitse, kaheksa versta ära käia, aga polnud viisakas: jala käivad sulased ja tüdrukud, mitte peremehed ja perenaised, ehk olgu siis, et vankriga väljapääs võimata.”

See väike katkend Tammsaare „Tõesti ja õigusest“ illustreerib 19. sajandi transpordiolusid. Vankriga sõitmine ei olnud oluliselt kiirem kui jala käimine. Veidi paremat tempot sai talviti arendada saaniga, kuid ainult veidi.

Kaasani ülikooli eesti päritolu professor Constantin Blumberg on oma 1887. aastal ilmunud raamatus „Eesti hobune“ toonud märkimisväärse saavutusena esile, et kellelgi Johansonil oli paar eesti hobuseid, kellega siis tema ise, kutsar ja veel üks kolmas inimene sõitsid talvel 14 tunniga Riiast Volmari ehk Valmierasse. Saja kilomeetri läbimine 14 tunniga teeb keskmiseks kiiruseks veidi üle 7 kilomeetri tunnis.

Ehkki nähtavasti oli puhas sõidukiirus siiski suurem, sest küllap sisaldas reisiaeg ka pause puhkamiseks, söömiseks ja hobuste eest hoolitsemiseks, kulus terve pikk päev vahemaa läbimiseks, mille tänapäeval katame tunniga.

Meie vallad sündisid just selles endises, hobukiirusel liikunud maailmas. Kui kirik, kõrts ja vallamaja jäid seitsme-kaheksa versta kaugusele – nagu Vargamäe rahval –, siis oli nendega veel võimalik mõistlikku ühendust pidada. Tänaseks on Eesti küla motoriseerunud ning elanike liikumisareaal on tundmatuseni muutunud.

Selle ajaga, mis Andresel ja Krõõdal kulus kodutalust kiriku juurde jõudmiseks, jõuab nüüdne maainimene maakonnalinna. Seda on juba ammu tunda saanud maapoed, mis kipuvad oma klientuuri linnade suurtele supermarketitele kaotama.

Kuna liikumiskiirus on nii meeletult kasvanud ja vahemaad nii pisikesteks kahanenud, ei tundugi haldusreform nii traagiline. Ajalises mõttes oleksime isegi maakonnasuuruste valdade korral vallamajast ikka umbes sama kaugel nagu kunagi vargamäelised.

Põhikoolilõpetajad võivad hakata liikuma autokoolide järgi

Võib seega liialdamata öelda, et haldusreform tugineb autole. Ilma ratastel elanikkonnata ei oleks võimalik väikestest valdadest loobuda ning tõmbekeskused ei tõmbaks midagi ega kedagi. Haldusreformi läbi suruv valitsus peaks seega igati toetama maainimeste jätkuvat autostumist, hoolitsema juhtide väljaõppe ja heade teeolude eest ning parandama liiklusohutust.

Hämmastaval kombel alustas riik aga just maaelanike ja väikelinnade asukate autokasutuse takistamist. Maanteeameti plaan koondada juhieksamite vastuvõtmine vaid kuude suuremasse linna on tegelikult haldusreformi ja ka riigi mitme teise senise sammu, nt riigigümnaasiumide asutamise, saboteerimine.

Juhilubade tegemine on ju niigi kallis ning aega nõudev ettevõtmine, ent kui seni veel autota noor inimene peab hakkama õppesõitudel ja eksamil käima kaugel asuvas suurlinnas, võib paljudele tunduda, et lihtsam on hoopis ise kõige täiega sinna suurlinna kolida. Ilma elaniketa kukuvad kokku aga ka kõige hiiglaslikumad liitomavalitsused.

Eelmise nädala Maalehes ennustaski Võru- ja Põlvamaa autokooli juhataja Raul Kell, et kavandatava reformi tõttu võivad maakondade põhikoolide lõpetajad edaspidi keskkooli suunduda suurtesse linnadesse, kus on lihtsam ühendada kooliõpinguid ja autokoolis käimist. See seab aga küsimärgi alla mitme äsja avatud või alles valmiva riigigümnaasiumi mõttekuse.

Ühe riigiameti egoistlik ja kodanikuvaenulik samm võib niisiis panna kokku varisema teiste ametkondade aastatepikkuse töö ja pingutuse, kõnelemata inimeste usaldusest oma riigi vastu. Maanteeameti juhtum on ju skeptikutele tõend, et kogu jutt sellest, nagu oleks lakkamatute reformide eesmärgiks avalike teenuste üha kättesaadavamaks muutmine, on lihtsalt udu.

ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil arvamus@err.ee. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel.

Toimetaja: Rain Kooli

Allikas: Vikerraadio kommentaar



Maailma suurim tuumaallveelaev Dmitri Donskoi Soome lahes 24. juulil.Maailma suurim tuumaallveelaev Dmitri Donskoi Soome lahes 24. juulil.
Fotod ja video: Soome merevägi ja Yle käisid Vene hiigellaevu jälgimas

Soome merevägi ja rahvusringhääling Yle pildistasid ning filmisid esmaspäeval kaht Soome lahele saabunud suurt Vene sõjalaeva - tuumaallveelaeva Dmitri Donskoi ja lahinguristlejat Pjotr Veliki, mis liikusid Helsingi lähistel rahvusvahelistes vetes Kroonlinna poole.

Õllekannud.Õllekannud.
Läti rahandusministeerium plaanib aktsiiside ennaktempos tõstmist

Läti rahandusministeerium on Läti parlamendile teinud ettepaneku tõsta alkohoolsete jookide ja sigarettide aktsiisi varasemalt planeeritust märgatavalt kiiremas tempos.

Savisaar TallinnasSavisaar Tallinnas
Fotod: Edgar Savisaar kohtus Tallinnas Urmi Reindega

Tallinna linnapea ametist kõrvaldatud Keskerakonna endine esimees Edgar Savisaar kohtus esmaspäeval ajalehe Kesknädal kunagise peatoimetaja Urmi Reindega.

TÜ raamatukoguTÜ raamatukogu
TÜ raamatukogu valmib tuleva aasta detsembris

Tartu ülikooli (TÜ) raamatukogu ehitustöid jätkavad YIT Ehituse asemel AS Ehitustrust ja Tallinna Ehitustrust ning tööd lõppevad esialgse kava kohaselt tuleva aasta detsembris.

Kirjanik Indrek Hargla, 2013Kirjanik Indrek Hargla, 2013
Selgusid aasta parimad ulmeteosed

Eesti ulmeühing jagas 20. korda ulme aastaauhindu Stalker.

Kütuseauto Lätis.Kütuseauto Lätis.
Läti minister: Eestis jäävad aktsiisid ka tuleval aastal kõrgemaks kui Lätis

Läti kavandab järgmisest aastast suurt maksureformi, mis toob kaasa ka aktsiisitõusu. Pärast seda jäävad aktsiisid lõunanaabrite juures endiselt väiksemaks kui Eestis, kinnitas Läti rahandusminister.

oluline teadusavastus
Uuringu autor Chris Clarkson selgitamas reservaadi valvuritele väljakaevamistel toimuvat.Uuringu autor Chris Clarkson selgitamas reservaadi valvuritele väljakaevamistel toimuvat.
Video ja fotod: inimesed jõudsid Austraaliasse seniarvatust palju varem

Lugu sellest, kuidas või millal esimesed inimesed Austraaliasse jõudsid, on jutustatud pikka aega ja väga erineval moel. Täna ajakirjas Nature avaldatud uurimus annab sellele loole veel ühe ja üha enam üllatusi, aga ka küsimusi tekitava peatüki.

Teemat kommenteerib Mait Metspalu

Üliõhuke sensor ja töökorras kunstsüda.Üliõhuke sensor ja töökorras kunstsüda.
Tehnologiauudised: pehme süda ja pehmed kullast andurid

Maailmas on 26 miljonit inimest, kes vajavad uut südant. Praegu on selleks ainus võimalus saada doonorsüda teiselt inimeselt. Lähitulevikus on aga loodetavasti võimalik kasutada silikoonist tehissüdant, mis on juba praegu olemas, ühe väikese puudusega... Teadusmaailmas pakuvad üha rohkem kõneainet pehmed ja kantavad sensorid ning Jaapanis ollakse just ühe selise tehnologiaga tehtud läbimurre.

Äike.Äike.
Miks ei tohi äikese ajal puu alla varju minna?

Juba lasteaedades ja koolis õpetatakse meile, et äikese ajal ei tohi puu alla varju minna. Kuid miks? Kiire küsitlus kümne inimese hulgas andis levinuimaks ligikaudu sellise arvamuse: välk lööb puusse, see läheb põlema ning võib inimesele peale kukkuda. Kindlasti on ka see võimalik, kuid tegelikult on vastus sootuks muu.

Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.
Kiirotsing: mis saab koduvalla nimeks pärast haldusreformi?

Sel nädalal selgus lõplikult, millised vallad omavahel liituvad ning mis saab uute valdade nimeks. Pärast kohalike omavalitsuste valimisi sel sügisel jõustub haldusreform ning varasema 183 valla asemel jääb järgi 64. Linnade arv väheneb poole võrra ehk 30-lt 15-le. Mis on uute valdade nimed ja kas maakondlik kuuluvus on endine? Seda näeb allolevast otsingust.

reportaaž
Kanepi sigareti keeramineKanepi sigareti keeramine

Cannabistrood ja tüütud libadiilerid ehk hoiatus turistilt turistile

Lääne-Euroopa riikide kanepipoliitika on olnud laveeriv, mistõttu valitsevad õhtumaades kanepitarbimist tolereerivad, kuid taimekasvatust keelavad hallid seadused, millest lõikab kasu otseselt või kaudselt organiseeritud kuritegevus. Oma kogemust Euroopa praeguse kanepikultuuriga jagab reporter Allan Rajavee.

Koolilõpetamiste eel portreteeris ERR.ee kaheksat lõpetajat üle Eesti, põhikoolist magistrantuurini välja. Millised on noorte plaanid, soovid ja mõtted? Edasi lugema