Arengud Tallinna ühistranspordis: valideerimisvõimalused laienevad ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

ID-kaardile üle Tallinna ühistranspordisüsteem kaardi puudulikkuse tõttu minna ei saa, kuid alternatiive rohelisele ühiskaardile on üha juurde tulnud. Uuest aastast tuleb ühistransporti ka täiendav validaator, mis hakkab lugema QR-koodi.

Linna senine hankeleping ühistranspordi valideerimissüsteemi haldava OÜ-ga Ridango lõppeb 20. septembril, uue hanke võitis sama ettevõte.

Lepingust tingituna peavad uuest aastast jõudma bussidesse-trammidesse ka mugavad võimalused valideerimiseks neile, kes tulevad Tallinna vaid mõneks päevaks, mistõttu pole mõistlik hakata rohelist ühiskaarti ostma. Niisiis tekib uuest aastast juurde võimalus valideerida end ka QR-koodi abil, mida saab validaatorile näidata kas telefonist või väljatrükituna. Seda aga vanad validaatorid lugeda ei oska, mistõttu paigaldatakse kõikidesse ühissõidukitesse juhikabiini kõrvale täiendavad validaatorid, mis "söövad kõike", nii ühiskaardi kui QR-koodi viibet.

Lisaks on Tallinnal sõlmitud ristkasutusvõimalused mitmete omavalitsuste ja transpordifirmadega, kelle kaardid käibivad samuti: nii saab Tallinnas end ühistransporti sisse möllida nii Tartu, Kohtla-Järve, Atko Grupi kui ka GO Busi kaartidega, samuti käibivad ISIC- ja ITIC-kaardid ning LHV ja Swedbanki kontaktivabad pangakaardid, samuti sügisest Tallinnas kasutusele võetavad e-õpilaspiletid. Samamoodi saab kõiki neid kaarte (ja ka Tallinna ühiskaarti) kasutada vastavalt nendes linnades või nende bussifirmade marsruutidel.

"Vähesed on tulnud selle peale, et näiteks Tallinnast Kuressaarde sõites polegi vaja eraldi piletit osta, piisab, kui viibutada ühiskaarti ja piletiraha läheb ise automaatselt maha," tõi Tiit Laiksoo Tallinna transpordiametist ERR.ee-le näite.

Tartus on kasutusel ka valideerimist hõlbustavad kleebised, mille võib kleepida näiteks mobiiltelefonile või rahakotile. See vabastab tüütust kaardiotsimisest. Paraku pole tartlased neid kuigi varmalt lettidelt haarama kippunud.

Ridango juhatuse liige, müügijuht Argo Verk ütles ERR.ee-le, et kleebised toodi Tartus müüki käesoleva aasta alguses ja neid toodeti esiotsa 20 000 tükki. Läbi neid aga müüdud veel pole.

Kas ka Tallinnas kleebised kasutusele võetakse, pole veel arutuse all olnud. Laiksoo Tallinna transpordiametist leiab, et selle üle peaks otsustama Ridango, kuivõrd see on nende ärihuvi võimalikult palju kasutajaid ühistranspordisüsteemile leida, Verk aga ütleb, et selline asi vajab transpordiameti otsust. Nokk kinni, saba lahti.

"Päris oma peaga me selliseid otsuseid vastu võtta ei saa. Juttu on sellest olnud küll, aga see ei ole meie jaoks esimene prioriteet, millega tegelda," ütles Verk. "See tuleb transpordiametiga kokku leppida, et tuleb täiendav andmekandja, ka müügivõrgu osalised peavad selle otsusega nõustuma, siis tuleb need ka kujundada, tellida ja valmistada," kirjeldas Verk protsessi.

Valideerimisest lahti ei saa

Valideerimisest lahti aga linnas, kus käibib tasuta ühistransport, ikkagi ei saa. Seda peetakse jätkuvalt vajalikuks andmete kogumiseks, mille pealt tehakse liinivõrgu optimeerimise otsuseid.

Laiksoo selgitas, et kuna transpordiametis endas sobivaid spetsialiste võtta polnud, telliti töö sisse Tallinna tehnikaülikoolilt, kes pidi oma ettepanekud liinivõrgu optimeerimiseks juba eelmisel suvel üle andma. Paraku pole tellitud tööd siiani laual. Põhjus: lähteandmeid otsustamiseks on liiga vähe, ainuüksi valideerimisinfost ei piisa.

"Meil ei piisa ainult teadmisest, et inimene sõitis Vabaduse väljakult Tammsaare teele. Meil oleks vaja teada ka seda, kust ta tuli, enne kui bussile läks, ja kuhu ta pärast sealt Tammsaare teelt edasi läks. Äkki ta pidi terve kilomeetri veel edasi kõndima?" viskas Laiksoo õhku. "Ainuüksi valideerimised meile seda infot ei anna."

Mujal maailmas, kus e-riik nii arenenud pole, ometigi saadakse selle info kogumisega hakkama. "Mujal tehakse tihti küsitlusi, aga need on väga-väga kallid," selgitas Laiksoo.

Seega tuleb ikka edasi valideerida, lootuses, et iga kübe annab vajaliku panuse liinivõrgu optimeerimiseks - et ikka tegelikult ka bussiga sinna saaks, kus avalikku teenust pakutakse.



Pidev intensiivne infovoog ei pruugi pikas perspektiivis kasuks tulla.

Kurdistav infovoog teeb tasahilju pimedaks

Aju plastilisus, tehnika areng ja kiirenev elutempo kuulutab paberraamatute nurka vedelema jätmist ja taskuhäälingute pealtungi. Sisuliselt tähendab aga info nautimise ja mälumise asemel selle õgardlikult kugistamine tasahilju ja vabatahtlikult pimedaks jäämist, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Kadrioru mesitarudest võetakse mett

Uuring: mida sisaldab Kadrioru roosiaia mesi?

Võiks arvata, et linnakeskkonnas on saaste suurem kui maal ning saasteained võivad sattuda ka linnas kogutud metesse. Tallinna ülikoolis tehtud meeanalüüsi tulemused näitavad aga sootuks muud.

Marine Le Pen 7. mail valimiskaotuse järel kõnet pidamas.

Aro Velmet. Kas kahekümnes sajand oli viga?

Žanr, milles tavaliselt jutustatakse Euroopa lähiajalugu, on apokalüpsis. Katastroof, millele järgneb puhastumine ning „uus taevas ja uus maa“. Suure majandussurutise ja Teise maailmasõja õudustest tulid eurooplased välja veendumusega, et millelgi sellisel ei tohi kunagi lasta korduda

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: