Arengud Tallinna ühistranspordis: valideerimisvõimalused laienevad ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

ID-kaardile üle Tallinna ühistranspordisüsteem kaardi puudulikkuse tõttu minna ei saa, kuid alternatiive rohelisele ühiskaardile on üha juurde tulnud. Uuest aastast tuleb ühistransporti ka täiendav validaator, mis hakkab lugema QR-koodi.

Linna senine hankeleping ühistranspordi valideerimissüsteemi haldava OÜ-ga Ridango lõppeb 20. septembril, uue hanke võitis sama ettevõte.

Lepingust tingituna peavad uuest aastast jõudma bussidesse-trammidesse ka mugavad võimalused valideerimiseks neile, kes tulevad Tallinna vaid mõneks päevaks, mistõttu pole mõistlik hakata rohelist ühiskaarti ostma. Niisiis tekib uuest aastast juurde võimalus valideerida end ka QR-koodi abil, mida saab validaatorile näidata kas telefonist või väljatrükituna. Seda aga vanad validaatorid lugeda ei oska, mistõttu paigaldatakse kõikidesse ühissõidukitesse juhikabiini kõrvale täiendavad validaatorid, mis "söövad kõike", nii ühiskaardi kui QR-koodi viibet.

Lisaks on Tallinnal sõlmitud ristkasutusvõimalused mitmete omavalitsuste ja transpordifirmadega, kelle kaardid käibivad samuti: nii saab Tallinnas end ühistransporti sisse möllida nii Tartu, Kohtla-Järve, Atko Grupi kui ka GO Busi kaartidega, samuti käibivad ISIC- ja ITIC-kaardid ning LHV ja Swedbanki kontaktivabad pangakaardid, samuti sügisest Tallinnas kasutusele võetavad e-õpilaspiletid. Samamoodi saab kõiki neid kaarte (ja ka Tallinna ühiskaarti) kasutada vastavalt nendes linnades või nende bussifirmade marsruutidel.

"Vähesed on tulnud selle peale, et näiteks Tallinnast Kuressaarde sõites polegi vaja eraldi piletit osta, piisab, kui viibutada ühiskaarti ja piletiraha läheb ise automaatselt maha," tõi Tiit Laiksoo Tallinna transpordiametist ERR.ee-le näite.

Tartus on kasutusel ka valideerimist hõlbustavad kleebised, mille võib kleepida näiteks mobiiltelefonile või rahakotile. See vabastab tüütust kaardiotsimisest. Paraku pole tartlased neid kuigi varmalt lettidelt haarama kippunud.

Ridango juhatuse liige, müügijuht Argo Verk ütles ERR.ee-le, et kleebised toodi Tartus müüki käesoleva aasta alguses ja neid toodeti esiotsa 20 000 tükki. Läbi neid aga müüdud veel pole.

Kas ka Tallinnas kleebised kasutusele võetakse, pole veel arutuse all olnud. Laiksoo Tallinna transpordiametist leiab, et selle üle peaks otsustama Ridango, kuivõrd see on nende ärihuvi võimalikult palju kasutajaid ühistranspordisüsteemile leida, Verk aga ütleb, et selline asi vajab transpordiameti otsust. Nokk kinni, saba lahti.

"Päris oma peaga me selliseid otsuseid vastu võtta ei saa. Juttu on sellest olnud küll, aga see ei ole meie jaoks esimene prioriteet, millega tegelda," ütles Verk. "See tuleb transpordiametiga kokku leppida, et tuleb täiendav andmekandja, ka müügivõrgu osalised peavad selle otsusega nõustuma, siis tuleb need ka kujundada, tellida ja valmistada," kirjeldas Verk protsessi.

Valideerimisest lahti ei saa

Valideerimisest lahti aga linnas, kus käibib tasuta ühistransport, ikkagi ei saa. Seda peetakse jätkuvalt vajalikuks andmete kogumiseks, mille pealt tehakse liinivõrgu optimeerimise otsuseid.

Laiksoo selgitas, et kuna transpordiametis endas sobivaid spetsialiste võtta polnud, telliti töö sisse Tallinna tehnikaülikoolilt, kes pidi oma ettepanekud liinivõrgu optimeerimiseks juba eelmisel suvel üle andma. Paraku pole tellitud tööd siiani laual. Põhjus: lähteandmeid otsustamiseks on liiga vähe, ainuüksi valideerimisinfost ei piisa.

"Meil ei piisa ainult teadmisest, et inimene sõitis Vabaduse väljakult Tammsaare teele. Meil oleks vaja teada ka seda, kust ta tuli, enne kui bussile läks, ja kuhu ta pärast sealt Tammsaare teelt edasi läks. Äkki ta pidi terve kilomeetri veel edasi kõndima?" viskas Laiksoo õhku. "Ainuüksi valideerimised meile seda infot ei anna."

Mujal maailmas, kus e-riik nii arenenud pole, ometigi saadakse selle info kogumisega hakkama. "Mujal tehakse tihti küsitlusi, aga need on väga-väga kallid," selgitas Laiksoo.

Seega tuleb ikka edasi valideerida, lootuses, et iga kübe annab vajaliku panuse liinivõrgu optimeerimiseks - et ikka tegelikult ka bussiga sinna saaks, kus avalikku teenust pakutakse.



Keskerakondlaste eraldi valimisnimekirja esialgu ei tule.Keskerakondlaste eraldi valimisnimekirja esialgu ei tule.
Savisaare ja Toomi valimisliitu esialgu ei tule

Edgar Savisaare toetajad andsid kolmapäeval pressikonverentsi, mis algselt oli mõeldud uue valimisliidu tutvustamiseks. Selgus aga, et praegu nimekirja ei tule ja nädala jooksul proovitakse Jüri Ratasega läbi rääkida. Valimisnimekiri ise on juba valmis.

Uuendatud: 21:30 
Pärnu tantsulapsed ööbivad Tallinna 21. keskkoolis.Pärnu tantsulapsed ööbivad Tallinna 21. keskkoolis.
Laulu- ja tantsupeolisi majutatakse 44 koolimajas

Laulu- ja tantsupeole saabunud lapsed ja noored ööbivad traditsiooniliselt Tallinna koolimajades. Enam kui 19 tuhat noort mahutatakse ära 44 Tallinna ja Harjumaa kooli.

M. patachonica kunstniku nägemuses.M. patachonica kunstniku nägemuses.
Geeniteadlased lahendasid Darwini nõutuks jätnud 200-aastase mõistatuse

Mõnikord on reaalsus väljamõeldistest veidram. Ühekorraga ninasarvikut, pikakaelalist laamat ja londiga tapiiri meenutava Lõuna-Ameerikast leitud olendi säilmed panid kukalt kratsima isegi Charles Darwini. Teadlastel on õnnestunud nüüd järjestada osa looma DNA-st ja välja selgitada liigi päritolu.

Tommy CashTommy Cash
Tommy Cash soovib Õllesummeri lava taha valget sisustust ja ülikallist šampanjat

8. juulil astub Tommy Cash Õllesummeril üles oma seni suurima live-kontserdiga Eestis. Oma lavataguste nõudmistega teeb räppar aga omamoodi ajalugu.

ERR Multimeedia reportaaž
Kanepi sigareti keeramineKanepi sigareti keeramine
Cannabistrood ja tüütud libadiilerid ehk hoiatus turistilt turistile

Lääne-Euroopa riikide kanepipoliitika on olnud laveeriv, mistõttu valitsevad õhtumaades kanepitarbimist tolereerivad, kuid taimekasvatust keelavad hallid seadused, millest lõikab kasu otseselt või kaudselt organiseeritud kuritegevus. Oma kogemust Euroopa praeguse kanepikultuuriga jagab ERR Multimeedia reporter Allan Rajavee.

PIKK JA HUVITAV LUGEMINE
Intervjuu | Eesistumise korraldamine on kui suure sünnipäeva plaanimine

Toomas Tirs on Eesti eesistumise korraldusmeeskonna logistikajuht, ta teab, kuidas hakkab välja nägema Kultuurikatel, mis juhtub, kui Tallinna suunduv lennuk hoopis Tartus peab maanduma ning sedagi, millised on VIP-e sõidutavate autode turvanõuded. Kümme päeva enne suure avalöögi andmist oli ERR.ee-l võimalus veeta pärastlõuna Tirsiga.

On lõpetamiste hooaeg. Sel puhul portreteeris ERR.ee kaheksat lõpetajat üle Eesti, põhikoolist magistrantuurini välja. Millised on noorte plaanid, soovid ja mõtted? Edasi lugema
Real Time Web Analytics