Läti rahvusringhääling: Baltimaade koostöövõimetus seab Rail Balticu ohtu ({{commentsTotal}})

Rail Balticu Harjumaa trassikoridori asukoha määramise avalik tutvustamine Rae kultuurikeskuses kahe aasta eest.
Rail Balticu Harjumaa trassikoridori asukoha määramise avalik tutvustamine Rae kultuurikeskuses kahe aasta eest. Autor: Postimees/Scanpix

Ambitsioonika Rail Balticu projekti elluviimine on ohus, sest kolm Balti riiki ei suuda omavahel koostööd teha, väideti Läti rahvusringhäälingu telesaates "De Facto".

Projektiga on ajast maha jäädud ning paljud tähtsad otsused lepingute kohta on veel tegemata, seetõttu võib kogu projekt kokku kukkuda, kui venimisest häiritud Euroopa Liit peaks otsustama rahastamisest loobuda, vahendas lsm.lv saates räägitut.

Telesaates toodi välja, et kaks aastat tagasi loodud ühisettevõte RB Rail pidi võtma endale kogu vastutuse kiiraudtee kavandamise, ehitamise ja turunduse eest, kuid olukord on kujunenud selliselt, et iga riik vastutab oma terminalide rajamise eest eraldi, et kohalikele ettevõtetele tööd anda. Nii aga kaob võimalus ühislepingute kaudu raha kokku hoida.

Näitena koostöövõimetusest tuuakse Leedus juba rajatud Euroopa rööpmelaiusega raudtee, mis ühendab Kaunast Poola piiriga ning kulgeb paralleelselt olemasolevate nõukogudeaegsete rööbastega. Uued rööpad järgivad vana trajektoori käänulisust ning ei ole kindel, kas kiirrongid suudavad seal kiirusel 240 kilomeetrit tunnis sõita, nagu Rail Balticu puhul on ette nähtud.

Euroopa Parlamendi transpordikomitee esimees Michael Kramer väljendas Balti riike külastades pahameelt kolme riigi võimetuse üle ressursse koondada.

"Peame Balti riike koostööle survestama, sest see on jätkuvalt Euroopa projekt, mida rahastatakse Euroopa maksudest. Nüüd peame aruteluga lõpule jõudma ja ehitamist alustama," sõnas ta.

Leedu asetranspordiminister Arijandas Šliupas vastas sellele aga, et liikmesriike ei saa ähvardada ega survestada kokku leppima.

"Debatt erinevate dokumentide üle jätkub. Me jõuame sellega lõpule õigeks ajaks. Ma ei näe mingit ohtu, et raha raisku läheks," sõnas Šliupas.

Kuna augustikuine kohtumine suurt edasiminekut ei toonud, kohtuvad Eesti, Läti ja Leedu esindajad Tallinnas ülehomme uuesti.

"Kui 7. septembril projektide rahastamise ja elluviimise aluskokkulepet ei sõlmita, hoian hinge kinni ja eks näis, mis seejärel juhtub," ütles RB Raili juhatuse esimees Baiba Rubesa.

Rail Baltic on ELi üks prioriteetseid projekte. Raudtee peaks valmima 2025. aastaks ning ühendus Varssaviga 2030. aastaks.

Euroopa Komisjoni andmetel on projekti kogumaksumus 5 miljardit eurot, millest 85 protsenti tuleb Euroopa Liidult ja 15 protsenti projekti puudutavatelt liikmesriikidelt.

Toimetaja: Karin Koppel



Teadlased meeleavaldusel: pole selgust, kes, mida ja miks nõuab

Laupäeval tulevad enam kui 500 linnas üle maailma tänavatele sajad tuhanded teadussõbrad ja teadlased, et näidata oma toetust teadusele ja teaduspõhistele otsustele. Kuigi marsi korraldajate sõnul on tegu rangelt toetusmeeleavaldusega, kumab paljude osalejate kommentaaridest soov tõrjuda teadusvastast maailmavaadet.

Uuendatud: 12:18 
BLOGI
Allan RajaveeAllan Rajavee
Kokkuvõtvalt paastust | Kirjutab Allan: mida õppisin?

“Kristus on üles tõusnud”, “Ta on tõesti üles tõusnud” - need kaks lauset märgivad suure paastu lõppu. Kuna ma pole õigeusklik, pole ma kunagi soovinud seda kogemuseksperimenti sisuda õigeusu religioossete tavadega. Siiski olid need sõnad suur kergendus. Nüüd, nädal pärast paastu lõppu, on aeg vaadata tagasi 40 päevale ja jagade teiega saadud õppetunde.