Rail Balticu juht: Rail Balticu projekt tuleb depolitiseerida ({{commentsTotal}})

RB Rail tegevjuht Baiba Rubesa.
RB Rail tegevjuht Baiba Rubesa. Autor/allikas: Powethouse
{{1473136909000 | amCalendar}}

AS-i RB Rail juhatuse esimehe Baiba Rubesa hinnangul ei tohiks Rail Balticu projekti hinnata ainult rahvusriikide lühiajaliste huvide kitsas kontekstis, ettevõtte nõukogu esimehe Dainius Budryse sõnul lahendatakse strateegilised küsimused õige pea.

Rubesa märkis Eesti Päevalehes oma arvamusloos, et Rail Balticu projekt tuleb depolitiseerida. "Baltimaades on juba olnud edutuid projekte, mis liiga suure politiseerituse tõttu on lõppenud EL-i rahastusest ilmajäämisega," hoitas ta.

Tema sõnul peab nõukogu olema poliitiline, projektijuhtimismeeskond ja projektide korraldus aga professionaalne. "Ainult professionaalselt juhitava ettevõttega liitumisest oleks huvitatud ka näiteks Soome. Meie jaoks on Soome osalemine aga lisaargument, mis projekti majanduslikult õigustaks," ütles Rubesa.

Rubesa sõnul on viimane aeg kinnitada ühisettevõte, juurutada hea juhtimine, valida professionaalne juhatus ja kinnitada ühine hankeskeem ning viimane aeg on sõlmida valitsustevaheline leping projekti jätkusuutlikkuse tagamiseks.

Lätlase Rubesa hinnangul on Baltimaade jaoks on kõige soodsam korraldada ehitus ühisprojektina, mitte aga jagada seda riikide vahel lõikudeks, kus hakatakse rakendama erinevaid äritavasid.

"Ühised suured hanked annavad mastaabisäästu (madalama hinna hulgi ostes) ja mis väga oluline, tagavad keerulise projekti süsteemide ühilduvuse. Projekti koos teoks tehes ei dubleeri igaüks oma riigis ühtesid ja samu funktsioone ning ka see võimaldab säästa," tõdes Rubesa.

Nõukogu esimees: oleme kokkuleppele lähedal

Ühisfirma nõukogu leedulasest esimees Dainius Budrys kinnitas aga, et projekti strateegilise tähtsusega küsimused lahendatakse lähitulevikus, kirjutab Leedu ärileht Verslo Žinios teisipäeval.

"Oleme kokkuleppele lähedal. Järele on jäänud kolm põhilist küsimust, mille üle Leedu soovib läbi rääkida," ütles Budrys, kes on Lietuvos Gelezinkeliai (Leedu Raudtee) tütarfirma Rail Baltica Statyba tegevjuht.

Need puudutavad tema sõnul makse, töökohti ning Poola ja Kaunase vahele ehitatud Euroopa rööpalaiusega Rail Balticu lõiku.

Rubesa ütles Verslo Žiniosele, et lahendus, kuidas tagada, et iga riigi territooriumil tehtud tööde käibemaks jääb sellesse riiki, on leitud juba ammu, kuid Leedu keeldub seda tunnistamast. Tema sõnul asutab RB Rail sel eesmärgil Leedus ja Eestis filiaali.

Euroopa parlamendi transpordikomitee esimees Michael Cramer hoiatas hiljuti, et Balti riigid võivad Euroopa Liidu Rail Balticu toetustest ilma jääda, kui nad ei suuda kokkuleppele jõuda.

Rail Balticu potentsiaal on vedada kuni viis miljonit reisijat ja 16 miljonit tonni kaupa aastas.

Toimetaja: Marek Kuul



USA kaitseminister James Mattis visiidil Leedus 10. mail.USA kaitseminister James Mattis visiidil Leedus 10. mail.
Mattise uni on rahulik: ma hoian teisi inimesi öösel ärkvel

Pühapäeval telekanali CBS saatele "Face the Nation" pika intervjuu andnud kaitseminister James Mattis ütles, et ta ei tea, mida Venemaa tahab, kuid kindel on see, et Moskva ei peaks nägema NATO-s endale ohtu. Venemaaga tuleb Mattise sõnul teha tööd kahel viisil - tuleb suhelda diplomaatiliselt, kuid seal, kus vaja, tuleb ka jõulisi vastusamme astuda.