Venemaa lõpetab naftatoodete ekspordi läbi Balti sadamate ({{commentsTotal}})

{{1473710272000 | amCalendar}}

Venemaa lõpetab 2018. aastaks täielikult naftatoodete ekspordi läbi Baltimaade sadamate, teatas esmaspäeval uudisteagentuur Interfax. Eesti riigile kuuluva raudtee-kaubaveoettevõtte EVR Cargo juhi sõnul pole otsuses midagi ootamatut, kuna naftasaaduste vedamine läbi Eesti on juba praeguseks lõppenud.

"Valitsuse juhtnööridega seoses me suuname ümber kaubavood Baltimaade sadamatest Ventspilsis ja Riias meie oma Balti mere sadamatesse Ust-Luga ja Primorsk, aga samuti ka Novorossiisk," ütles ettevõtte Transneft juhatuse esimees Nikolai Tokarev.

Tokarev on juba mõned aastad tagasi öelnud, et Ust-Luga, Primorski ja Novorossiiski sadama käitlemismahu kasv võimaldab edaspidi suunata naftasaaduste tarned Balti sadamatest neisse sadamatesse.

"Kui eelmisel aastal seal Baltikumis liikus nii üheksa miljonit tonni naftatooteid, siis sel aastal on see viis miljonit tonni. Aastaks 2018 me viime selle kaubavoo Baltimaades nullini. Hakkame koormama oma sadamaid, kuna mahud seda võimaldavad," lisas Tokarev.

EVR Cargo: ei midagi ootamatut

Eesti riigile kuuluva raudtee-kaubaveoettevõtte EVR Cargo juhi sõnul pole Venemaa otsuses lõpetada täielikult naftatoodete eksport läbi Baltimaade sadamate midagi üllatavat ja ootamatut, kuna naftasaaduste vedamine läbi Eesti on juba praeguseks lõppenud.

"Naftasaaduste eksport läbi Eesti lõppes nagunii juba tänavu märtsis, seega ei ole selles avalduses midagi ebatavalist. Sarnaseid väljaütlemisi on olnud varemgi ja see võib olla pigem sisepoliitiline väljaütlemine," ütles EVR Cargo juhatuse esimees Raul Toomsalu BNS-ile.

Ta rääkis, et praegu pole ühtegi märki, mis näitaks, et naftasaaduste eksport läbi Eesti võiks lähiajal taastuda, kuna rubla kurss ja nafta maailmaturuhind pole oluliselt muutunud.

Toomsalu sõnul keskenduvad Eesti kaubavedajad ja sadamad praegu pigem teistele kaubagruppidele. "August oli meil päris hea kuu," rääkis ta.

Vähi: Transnefti otsus pole üllatav ja puudutab vaid Lätit

Endise pikaaegse peaministri ja Sillamäe Sadam AS-i nõukogu esimehe Tiit Vähi sõnul puudutab Transnefti otsus lõpetada 2018. aastaks kaubaeksport läbi Baltikumi sadamate vaid torunaftatooteid ning seega vaid Lätit.

"See ei ole niivõrd uudis, kuivõrd pikaajaline poliitika. Väljaütlejaks oli Transneft, Transnefti juht Tokarev ja puudutab torunaftat. Seega Eestit see otseselt ei puuduta, vaid pigem Riia ja Ventspilsi sadamaid Lätis," rääkis Vähi BNS-ile ja märkis, et see ei tähenda kõige naftaga seonduva lõppu.

Lätis mõistetakse otsust, otsitakse teisi koostööpartnereid

Majanduslikult on venelaste põhjendus kasutada oma sadamaisse tehtud investeeringuid täiesti mõistetav, leitakse Lätis. Poliitilist mõju võib vaid aimata, sest Läti raudtee endise juhi Ugis Magonise altkäemaksuskandaali ja Vene raudtee juhi vahetuse järel räägiti Lätis palju, et mingi mõju võib neil sündmustel olla. Sanktsioonidel muidugi ka, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Läti raudtee juht Edvins Berzinš kinnitas intervjuus Läti televisiooni hommikusaatele, et Venemaalt saabuv transiit on vähenenud viiendiku võrra.

"Muudatused algasid juba eelmisel aastal, kui Venemaa raudtee teatas, et soovib hakata kasutama oma sadamaisse ja taristusse tehtud investeeringuid. Loomulikult on eesmärk oma taristusse suunatud raha tagasi teenida," märkis Berzinš.

Venelaste praegune otsus mõjutab eelkõige Ventspilsi sadamat ja seal tegutsevat suurfirmat Ventbunkers. Aga ka Riia sadamat, ehkki seal on kogu kaubamaht tänavu langenud vaid kümnendiku võrra. Kuid lätlased ei hala, vaid otsivad uusi võimalusi. Ja novembris peaks Riiga saabuma esimene kaubarong Hiinast ja visiidile Hiina peaminister.

"Teeme koostööd erinevate kaubaomanikega Hiinas, Kasahstanis ja Valgevenes. Nii loodame asendada hääbuvad kaubavood teiste kaupade transiidiga," ütles Läti raudtee juht.

Hiinast võiks Läti kaudu näiteks Põhjamaadesse vedada palju erinevaid kaupu, teekond Hiinast Lätti kestab kaks nädalat. Läti on koos Venemaa, Valgevene ja Kasahstani firmadega pakkunud Hiinale kindla tariifi selle koridori läbimiseks. Kolmapäeval on Riias Läti raudtee 155. sünnipäeva puhul mitmekümne riigi osalusel arutelu raudteeveo muutuste üle kogu maailmas.

Venemaa naftaeksport on kasvanud

Venemaa naftaeksport väljapoole SRÜ riike oli kaheksa kuuga 154,2 miljonit tonni, mis on 5,8 protsenti rohkem kui aasta tagasi. See teeb päevaekspordiks 4,63 miljonit barrelit. Sealhulgas augustis oli naftaeksport 18,2 miljonit tonni.

Transnefti torujuhtmete kaudu läks kaheksa kuuga eksporti 146 miljonit tonni naftat, millest 132,8 miljonit tonni oli Vene nafta. Muul moel läks eksporti 21,4 miljonit tonni naftat. Transiitnafta tuli Kasahstanist, Aserbaidžaanist, Türkmenistanist ja Valgevenest.

Transnefti torujuhtmete kaudu läks Novorossiiski sadamasse 15,3 miljonit tonni naftat, Primorski sadamasse 33,7 miljonit tonni ja Ust-Luga sadamasse 12,3 miljonit tonni.

Rosneft eksportis Transnefti torujuhtmete kaudu naftat 67,5 miljonit tonni, Lukoil 14,5 miljonit tonni, Surgutneftegas 20,7 miljonit tonni ja Gazprom Neft 5,5 miljonit tonni.

SRÜ riikidesse ehk täpsemalt Valgevenesse eksportis Venemaa kaheksa kuuga naftat 13,9 miljonit tonni.

Toimetaja: Priit Luts, Anvar Samost

Allikas: BNS, ERR



Tööandja peab olema esimene, kes ohumärke nähes sekkub.

Edukas juht kuulab töötajaid ja märkab nende probleeme esimesena

Inimeste tööga seonduv terviseteadlikkus on viimastel aastatel oluliselt paranenud. Psühholoogilistest ja sotsiaalsetest probleemidest ei söandata aga endiselt sageli rääkida, sedastavad Tallinna tehnikaülikooli teadlased. Juhtide tähelepanelikkus ja valmisolek alluvaid kuulata tuleks aga kasuks nii töötajatele kui ka ettevõttele tervikuna.

Puuk Järvselja ürgkvartali õpperaja ääres veredoonori ootel.

Vereimejatel puukidel on Eestis raske elu

Puugid on loodusliku süsteemi loomulik osa, kuid inimesele näib see looduse pakutava karuteenena, selgitab Tartu ülikooli vanemteadur Jaan Liira. Mida peaksime arvama metsas elutsevate puukide ohust hetkel ja tulevikus? Erinevalt üldlevinud arvamusele on Eesti metsades kümneid kordi vähem puuke võrreldes Lääne-Euroopa metsapiirkondadega. Kliimamuutus võiks suurendada meie maastike puugirohkust, kuid ainult pärast seda, kui on muutnud Eesti metsade koosseisu.

klõpsa kaardil: uued võimuliidud
Lähinädalatel sõlmitakse üle Eesti 79 koalitsioonilepingut. Sellel kaardil siin on näha, millised erakonnad või valimisliidud koalitsioonilepingu sõlmisid ning kellest saavad linnapead, vallavanemad ja volikogude esimehed. ERR.ee hoiab kõnelustel silma peal ja uuendab kaarti jooksvalt.

uudised
Harju maakohus.

Väidetav pärija nõuab kohtust kadunud testamendi eest riigilt kahjutasu

Eesti riik on omapärase ja erakordse kohtuotsuse ootel, kus testamendi kaotamise eest nõutakse riigilt enam kui 700 000 euro suurust kahjutasu. Erakordseks teeb selle otsuse asjaolu, et halduskohus peab otsustama, kas maakohus võiks olla pärimistoimikust välja rebitud testamendi kadumises süüdi olukorras, kus kriminaalmenetlus süüdlast tuvastada ei suutnud.

ela kaasa eksperimendile
Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.

Kiirotsing: mis saab koduvalla nimeks pärast haldusreformi?

Sel nädalal selgus lõplikult, millised vallad omavahel liituvad ning mis saab uute valdade nimeks. Pärast kohalike omavalitsuste valimisi sel sügisel jõustub haldusreform ning varasema 183 valla asemel jääb järgi 64. Linnade arv väheneb poole võrra ehk 30-lt 15-le. Mis on uute valdade nimed ja kas maakondlik kuuluvus on endine? Seda näeb allolevast otsingust.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: