Leht: Tallinna Sadam maksis Poola laevatehasele paarkümmend miljonit üle turuhinna
Tallinna Sadam on rahustanud avalikkust faktiga, et iga lepingus ületatud päeva eest maksab Poola Remontowa laevatehas 37 500 eurot trahvi, kuid selle asjaolu nullib teadmine, et laevu tellides maksis sadam paarkümmend miljonit üle turuhinna.
Seega on poolakatel aega venitada mõlema laevaga kuni kümme kuud, sest alles siis tiksuvad leppetrahvid nende jaoks nulli, kirjutab Postimees.
Lehe andmetel sai Poola laevatehas 31,5 miljonit eurot laeva pealt endale välja rääkida kergelt, kuna esimesed kaks korda olevat Remontowa eestlastele lihtsalt ära öelnud, sest neil olevat tehases tööd ees.
Kui nüüdseks sama projektiga seoses miljonite eurode ulatuses altkäemaksu võtmises kahtlustatav sadama eksjuht Allan Kiil kolmandat korda Poola laevatehasesse ilmus, oli selge, et eestlastelt võib küsida ükskõik millist hinda, märkis leht.
Lehe hinnangul on 31,5 miljonit eurot arusaamatult kõrge hind, kui arvestada, et analoogsed laevad valmivad Türgis enam kui kaheksa miljonit eurot tükist odavamalt ning näiteks Saksamaal oldi valmis samal ajal ärimees Vjatšeslav Leedole ehitama uut parvlaeva hinnaga 23 miljonit eurot ning kui Leedo ja tema äripartner Olav Miil tellinuks kaks laeva, langenuks hind 22 miljonile.
Tallinna Sadam: välja valiti odavaimad pakkumised
Tallinna Sadam teatas ERR.ee-le, et sadama käsutuses olevate dokumentide põhjal valiti 2013. aastal odavaimad pakkumised, mida erinevad laevatehased tol hetkel pakkusid ning Lääne-Euroopa laevaehitajatelt saadud hinnapakkumised olid sealjuures suurusjärgus 36 miljonit.
Eesti majanduse lähiajaloos on jooksnud avalikest kanalitest läbi liinile sobivate neli-viis aastat vanade laevade hinnad 26-27 miljonit eurot, märkis sadam ja lisas, et samas on tänasel juhatusel raske hinnata eelmise juhatuse hinnaläbirääkimisi ja tehtud valikuid.
"Tallinna Sadamal on pangagarantiid, mis tähendab, et meie makstud rahad laevatehasele on kaitstud. Ei ole vahet, kas oleme juba maksnud 16 miljonit või 30 miljonit ja halvimal juhul, kui peakski juhtuma nii, et leping jääb täitmata Remontowa poolelt, siis Tallinna Sadam saab oma raha täismahus pangalt tagasi," kinnitas sadam.
Tallinna Sadama kinnitusel on igal juhul Remontowa huvitatud laeva valmisehitamisest, vastasel juhul tähendaks see ettevõttele keerulist finants- ja majanduslikku olukorda.
Toimetaja: Marek Kuul