Emajõe kallas võib saada uue näo
Ületulevaks aastaks võib Tartus Võidu silla ja Karlova sadama vaheline Emajõe kallas saada lõpuks sellise väljanägemise, et tartlased saaksid ja ka tahaksid jõe ääres vaba aega veeta. Selle kallasraja eskiisprojekti autorite sõnul võiks Emajõe äärne saada üheks olulisemaks paigaks Tartus nii selle elanikele, ettevõtjatele kui ka turistidele.
Eskiislahenduse autorid, OÜ KINO maastikuarhitektid ütlevad, et praegu ei jõua Emajõgi suure osa tartlasteni - jõeäärne teekond on katkendlik ja ebamugav. Jõe äärde on jõudnud vaid mõned ajutised müügikohad ning väljaspool kesklinna liiguvad tartlased Emajõe ääres vähe, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Kui hakkad kesklinnast ükskõik, kummale poole minema või ka üle jõe, siis teekond on pidevalt katkestatud mingisuguste - kas siis on erakrunt ees - või on see teekond nii ebameeldiv või raskustega. Kui sa just ekstreemturist ei ole, siis sa sealt ei lähe," ütles OÜ KINO maastikuarhitektid arhitekt Karin Bachmann.
"Täna see jõgi on selline jada iseenesest ja tänu sellele ta on selline pigem takistav element linnas paljudele inimestele, sest seda jõeäärt täna kasutavad suhteliselt vähesed," lisas arhitekt Mirko Traks.
OÜ KINO maastikuarhitektide eskiislahendus jagab Võidu silla ja Karlova sadama vahelise ala kaheks: linnakeskusele lähemale jääv, linlikum promenaadi ala algab Võidu sillast, kulgeb Sadamateatri tagant ning lõpeb Turu silla juures. Kesklinnast kaugemale jääv Turu silla ja Karlova sadama vaheline kergliiklusteega kallasrada on eskiisi järgi vabamas stiilis ala.
"Promenaad on see, kus liigutakse pigem rahulikult, aeglaselt ja harrastatakse selliseid linlikumaid puhkamisviise, aga kallasraja osas saab siis põhimõtteliselt supelda, päikest võtta, palli mängida - see on selline võibolla aktiivsema puhkuse osa," märkis Bachmann.
Eskiislahendus pakub välja 17 erinevat tüüpi kaldalahendust, mis kõik võiksid aidata jõuda mugavamalt Emajõeni. Kui näiteks praegune avaturg on seljaga jõe poole ja seetõttu turul käijad jõge ennast ehk ei näegi, siis eskiislahendus soovib avaturu äärde rajada jõeturu, mis oleks jõe poole näoga.
"Kuna turuinimestega on tehtud ka koostööd, siis nad on ka rääkinud sellest, et nad tahaksid kalaturgu ja et ka paatide pealt saaks kaubelda ja on tulnud ka mõtteid inimestelt, et teha ka paatmaju, elamuid, jõe peale," ütles Bachmann veel.
Eskiislahendus lisab Tartusse ka ühe rannaala. Ehkki juba praegu saab suvisel ajal Karlova sadama poole jääva keskkatlamaja taga ujuda, aitaks plaanitav kergliiklustee rohkematel tartlastel supluskoht ka üles leida. Linnavalitsus alustab Võidu silla ja Karlova sadama vahelise jõeääre korrastamist järgmisel aastal.
Toimetaja: Aleksander Krjukov