Koalitsioon plaanib ministriportfellide ülempiirist loobuda, peaministri rolli suurendada ({{commentsTotal}})

{{1488876012000 | amCalendar}}

Justiitsminister esitles valitsuskabinetile uut valitsemiskorralduse kontseptsiooni, mis näeb ette ministrite arvu ülempiiri kaotamist ja peaministri rolli suurendamist.

Valitsuskabineti viimasele nõupidamisele esitatud memos seisab kaks ettepanekut: jätta edaspidi valitsuse suuruse ülempiir määramata ning otsida võimalusi valitsuse ja riigikogu tegevuse sidususe suurendamiseks. Portfellide arvu piirangu kaotamiseks tuleb muuta seadust.

Valitsuskabineti suurust põhiseadusega paika pandud ei ole, kuid vähem kui kolm ministreid olla ei saa tulenevalt peaministri asendamiskorrast. Valitsuse maksimaalne suurus praegu on reguleeritud vabariigi valitsuse seadusega ja sellest tulenevalt ei ole valitsuses üle 15 liikme.

Seda, kui palju ministreid 11 ministeeriumi vastavalt oma vastutusvaldkondadele juhib, otsustab peaminister oma korraldusega. Jüri Ratas portfellita ministreid määranud ei ole, küll aga jaganud mõne ministeeriumi puhul juhtimise kahe ministri vahel.

Graafikul on kujutatud ministeeriumid ning nende hallatavad ministriportfellid. Punased kohvrid sümboliseerivad sotsiaaldemokraatidele, sinised IRL-ile ja rohelised Keskerakonnale kuuluvaid ministritoole. Peaministriportfell on riigikantseleis, Stenbobki majas. Jüri Ratase valitsus on kasutanud ära kõik 15 ministrikohta. Mõne ministri haldusalad aga kattuvad, nagu on sotsiaalministeeriumis, kus jagavad töökohta sotsiaalkaitseminister Kaia Iva (IRL) ning tervise- tööminister Jevgeni Ossinovski (SDE).

Graafik: Tagne Orav/ERR

Keskerakonna, SDE ja IRL-i koalitsioon on jõudnud järeledusele, et kabinetiliikmete arv on oluline tegur koalitsioonikõnelustel, aga sellest sõltuvad ka valitsuse kujundatava poliitika tulemused. Seetõttu kujutab ülempiiri seadmine piirangut valitsuse enesekorraldusõigusele.

Memo toob näiteks, et valitsuskabinettide suurused erinevad riigiti märgatavalt. Analüüsitud 17 Lääne-Euroopa riigist väikseim kabinet oli viieliikmeline ja suurim 38-liikmeline.

Olukorras, kus valitsuse liikmete ülempiir kaotatakse, säilib riigikogul siiski kontroll valitsuse tegeliku suuruse üle, sest lõppastmes saab peaministrikandidaat oma volitused valitsuse moodustamiseks parlamendilt, seisab memos.

Justiitsminister Urmas Reinsalu rääkis "Aktuaalsele kaamerale", et riigireform nõuab keskvalitsuse juhtimises paindlikkust, tõhusust ja nõuab ka ressursi optimaalsemat kasutust.

"Ülempiiri küsimus kerkis üles selles valguses, kas oleks mõistlik väiksem arv valitsuse liikmeid tulevikus, kui räägime sellest, meil on väiksem rahvaarv ja riigireformi eesmärk on tõhusus. Siin peaks ka riik tipust andma eeskuju," selgitas Reinsalu, kelle sõnul on valitsuses arutatu tegelikult lähtekoht ekspertidele, kes kõike analüüsides koostavad raporti järgmise aasta jooksul.

Peaminister ja strateegilised eesmärgid

Uus valitsemiskorralduse kontseptsioon tooks senisest selgemalt välja peaministri peamised sisulised ülesanded ja vastutuse. Kehtivas seaduses on peaministri ülesannete sõnastamisel lähtutud pigem formaalsetest kriteeriumidest, mistõttu seisneb peaministri roll valitsuse tegevuse juhtimisel peaasjalikult istungite juhatamises.

Istungite juhatajana puuduvad peaministril aga hoovad riigi arengu suunamiseks ja mõjutamiseks, samuti temal lasuva vastutuse realiseerimiseks.

Seetõttu lähtutakse kavandatavas seaduses peaministri juhtimisfunktsiooni kirjeldamisel eelkõige sisulistest kriteeriumidest: näiteks valitsuse strateegilise programmi koostamine, strateegiliste eesmärkide seadmine ja nende elluviimise tagamine, valitsuse poliitika põhisuundade kindlaksmääramine, ministrite tegevuse koordineerimine, seisab memos.

Plaanitav seadusemuudatus jätab peaministrile võimaluse vastutust teatud ulatuses jagada. Peaministrit ja volitatud ministreid toetaks nende ülesannete täitmisel riigikantselei.

Otsustusõiguse delegeerimine

Praegu toimub valitsuses poliitilise konsensuse otsimine ja poliitikavalikute tegemine peamiselt kabinetinõupidamise formaadis. Sellise toimimise tugevuseks on kõikide ministrite kaasatus, probleemiks on protsessi ajakulukus.

Praktikas on raske leida piisavalt aega pikemateks aruteludeks, mis sobiksid kõigile ministritele, mistõttu sageli teemad kuhjuvad ja olulised otsused jäävad venima, seisab memos. Samuti võivad kabinetinõupidamistele jõuda "toored" teemad, mille ettevalmistustaset tõstaks see, kui neid arutaks enne väiksem ministrite ring.

Kavandatavas seaduses nähakse valitsusele ette võimalus moodustada valitsuskomisjone, et nii ühtlasi delegeerida otsustusõigust.

Kontseptsiooni ette valmistanud justiitsministeerium leiab, et selline süsteem tõstaks valitsuse töövõimet poliitilise konsensuse otsimisel ja poliitikavalikute tegemisel ning toob postiivse näitena tänase valitsuse julgeolekukomisjoni toimimise.

Valitsuskomisjon peaks olema valitsuse jaoks sisuline töövorm, kus toimub eri teemade tipptasemel sidustamine, probleemi definitsioonides kokkuleppele jõudmine, vajalike tegevuste kavandamine ning mille roll ja vastutus tulemuste saavutamise eest on kindlal ministril.

"Samas ei vähenda valitsuskomisjonidele suurema pädevuse andmine ka n-ö suure kabinetinõupidamise tähtsust, kuna olulised küsimused saab alati tuua kogu kabineti ette pärast väiksemas ringis arutamist, samuti on igal ministril õigus nõuda teema arutamist kogu kabinetis," seisab memorandumis.

Portfellita ministri uus roll

Uues kontseptsioonis leitakse, et portfellita ministri roll ja tähendus poliitiliste eesmärkide saavutamisel senise praktika põhjal on olnud vähene ja nad on üldjuhul olnud seotud mõne ministeeriumiga. Samas võimaldab meie põhiseadus anda uue tähenduse ka portfellita ministri positsioonile.

Seadusega saab luua võimaluse, et on võimalik vajadusel määrata ametisse ministrite omavahelise töö koordineerimist igapäevaselt korraldavaid portfellita ministreid. Erinevalt senisest praktikast võimaldatakse neile peaministri koordineerimispädevust delegeerida. Portfellita ministreid on võimalik määrata ka peaministri asendajateks.

"Paindliku koostöö tagamiseks, barjääride eemaldamiseks ja jäikadest struktuuridest loobumiseks tegi oma töökorralduses muudatusi Jean-Claude Junckeri juhtimisel ka Euroopa Komisjon. Konkreetsete ülesannete täitmiseks kujundati ümber asepresidendi instituut. Asepresidendid vastutavad selgelt määratletud esmatähtsate projektide eest ning neil on strateegiline sõelumisroll," pakkus memorandum näite.

Rõivas: ükski seadus ei takista peaministril efektiivselt riiki juhtida

Eelmine peaminister Taavi Rõivas (RE) leiab, et võimuliidu koostatavast uuest valitsemiskorralduse kontseptsioonist tähtsam on peaministri enda soov juhtida ning koostöö väiksemate koalitsioonipartneritega.

Rõivas ütles ERR-ile, et avalik sektor peab alatasa otsima võimalusi veel tõhusamaks muutuda. Ta tuletas meelde, et ka tema juhitavad valitsused suurendasid valitsemise paindlikkust ning nii mõnigi teema toodi peaministri vahetu juhtimise alla.

"Peaminister on koalitsiooni ja kogu täitevvõimu juht nii de jure kui de facto ning on enesestmõistetav, et just juht seab strateegilisi eesmärke ning jälgib nende täitmist," kommenteeris Rõivas.

Praegu riigikogu aseesimehe rollis olev Rõivas ütles, et mitte ükski seadus ei takista ka tänasel päeval peaministril riiki efektiivselt juhtida: väga palju sõltub peaministri isikust, seatud prioriteetidest ning õhkkonnast koalitsioonis.

"Nii riigikaitse (ja laiemalt julgeoleku) prioriteediks tõstmine, haldusreformi elluviimine kui e-riigi edendamine on vaid mõned näited minu ametisoleku ajal peaministri koordineerida olnud teemadest ning liikusime igas neist väga pikkade sammudega edasi," meenutas Rõivas.

Eelkäijast Andrus Ansipi puhul tõi Rõivas esile, et Ansip võttis isikliku juhtimise alla majanduskriisist väljumise ning eurotsooniga liitumise ning tegi seda ilma, et oleks olnud vaja ühtegi seadust või määrust muuta.

"Olles juhtinud kahte ja kõrvalt näinud kaheksat valitsust, saan öelda, et valitsus on just nii tõhus kui konstruktiivsed on väiksemad koalitsioonipartnerid," lausus Rõivas.

Michal: igati loomulik

Rõivase erakonnakaaslane Kristen Michal, kes on ministrina valitsusse kuulunud kahel korral, peab igati loomulikuks, et valitsus oma enese tööd ümber korraldab ja paindlikkust loob.

"Kaks korda kabinetis olnuna ütlen, et seal on nüansse, mis tasuks üle vaadata. Kui töö muutub sellest paindlikumaks ja osasid on omavahel võimalik paremini koostööle panna, siis on see hea tulemus. Aga selle aga käigus ei peaks olema eesmärk see, et koalitsiooni pingete või tasakaalustamatuse aseaineks saab see, et kellelegi antakse rohkem ministriportfelle ja portfellide hulk suureneb. See ei tohiks olla reformi tulem," hoiatas Michal intervjuus ERR-i raadiouudistele.

Lumi: silotornis istuva ministri puhul aitab

Politoloog ja kunagise Juhan Partsi valitsuse nõunik Ott Lumi leidis, peaministri rolli peaks tõepoolest suurendama ning selle seaduses lahtikirjutamisest oleks abi.

"Kui on tugev ja jonnakas minister, kes ei soovi oma tegevusi koordineerida ja juhib oma tööd n-ö silotornides, on selgelt probleem," kommenteeris Lumi.

Valitsuskomisjonide sisseviimine aitaks Lumi hinnangul valitsuse töökoormust vähendada. "Selge, et see toob kaasa hierarhilisema kabineti, aga kui vaatame poliitika tulemuslikkuse aspektist, siis võiks see olla mõistlik muutus."

Toimetaja: Priit Luts. Graafik: Tagne Orav



Lõke ja ilm
Kas jaaniõhtul on mõeldav ka ujuma minna?Kas jaaniõhtul on mõeldav ka ujuma minna?

Võidupüha ilm interaktiivsel kaardil: jahedavõitu, pilvine, kuid vihmata

Ükski lõke ei jää võidupüha õhtul vihmast märgade puude tõttu süütamata. Küll aga tasuks hilisemateks õhtutundideks varuda soojemaid riideid, sest õhutemperatuur jääb üle Eesti vaid kümmekonna kraadi juurde. Alati võib muidugi lõkkele lähemale pugeda, aga sealjuures tulevad päästjad meelde, et viimane kustutab tule - nii jääb õnnetus tulemata.

Jogurtid.Jogurtid.
Magusamaks tõstab jogurti hinda üle 40 protsendi

Kuigi algul oli plaanis suhkrumaks panna peale vaid limonaadidele, siis esmaspäeval riigikogus vastu võetud magustatud jookide seaduses on kirjas ka piimatooted ja täismahlad.

Uuendatud: 19:03 
PIKK JA HUVITAV LUGEMINE
Intervjuu | Eesistumise korraldamine on kui suure sünnipäeva plaanimine

Toomas Tirs on Eesti eesistumise korraldusmeeskonna logistikajuht, ta teab, kuidas hakkab välja nägema Kultuurikatel, mis juhtub, kui Tallinna suunduv lennuk hoopis Tartus peab maanduma ning sedagi, millised on VIP-e sõidutavate autode turvanõuded. Kümme päeva enne suure avalöögi andmist oli ERR.ee-l võimalus veeta pärastlõuna Tirsiga.

Politsei paigaldas pealinna taskuvaraste eest hoiatavad märgised

Kolmapäeva hommikul paigaldasid Kesklinna politseijaoskonna konstaablid koos Tallinna Kesklinna valitsuse esindajaga vanalinna tänavatele märgised, mis hoiatavad taskuvaraste eest.

Karen Handel võitu tähistamas.Karen Handel võitu tähistamas.
Georgia osariigi valimistel võitis vabariiklane Karen Handel

Ühendriikides võitis teisipäeval Georgia osariigi kongressivalimistel vabariiklane Karen Handel.

Mohamed SalahMohamed Salah
Liverpool ostis 39 miljoni euro eest ründetalendi

Eesti jalgpallikoondise kapteni Ragnar Klavani meeskond Liverpool ostis täna 39 miljoni euro eest AS Romalt egiptlasest ääreründaja Mohamed Salah', kes sõlmis viie aasta pikkuse lepingu.

On lõpetamiste hooaeg. Sel puhul portreteeris ERR.ee kaheksat lõpetajat üle Eesti, põhikoolist magistrantuurini välja. Millised on noorte plaanid, soovid ja mõtted? Edasi lugema