Politsei, päästeteenistuse ja häirekeskuse infosüsteemide töö oli kaks tundi halvatud
Politsei, päästeteenistuse ja häirekeskuse infosüsteemide töö oli kolmapäeval keskpäeval kahe tunni vältel täielikult katkenud. Hädaabinumber 112 töötas ja väljakutsetele reageeriti, kuid katkestuse ajal piirikontrolli teha ei saanud, ka oli häiritud dokumentide väljastamine ning kõikvõimalik infotöötlus, mis on sisejulgeolekuasutuste tööks hädavajalik.
Siseministeeriumi infotehnoloogia ja arenduskeskuse (SMIT) pressiesindaja ütles BNS-ile, et katkestuse põhjuseks ei olnud kindlasti mitte küberrünnak, vaid tehniline rike andmekeskuses.
Ta selgitas, et SMIT kolib praegu andmeid uude andmekeskusesse ning rike tekkis vanas andmekeskuses, kus riistavara on vana. Ta lisas, et riistvara rikke põhjuseks ei olnud kolimine.
"Kaks kohta, kus kodanikud katkestuse tõttu probleeme tajusid, olid piiriületus ning dokumentide väljastamine. Mõlema puhul tõi katkestus kaasa järjekordade tekke," sõnas ta.
Laiaulatuslike IT-probleemide tõttu katkes kolmapäeva keskpäeval politsei- ja piirivalveameti infosüsteemide töö. Ameti pressiesindaja sõnul said tõrked PPA infosüsteemide töös algus kella 12 paiku ning kuni kella 14-ni olid häiritud nii PPA teenindussaalide töö, piirikontroll piiripunktides kui ka muude politsei teenuste töö. "Piiriületus oli kolmapäeva pärastlõunal märkimisväärselt häiritud, samas hädaabinumber 112 töötab, lisas pressiesindaja.
Kella 14.30 ajal kinnitas pressiesindaja, et infosüsteemide töö oli suures ulatuses taastunud.
Piirid oli kinni, töö käis paberi ja pliiatsiga
"Meil olid reaalselt piirid kinni ehk siis piiriületus oli takistatud, Venemaalt Eestisse ei saanud liikuda kahe tunni jooksul, inimesed seisid järjekordades. Meil oli takistatud dokumentide väljastamine, nende kehtivuse määratlemine ehk inimene võis teenindussaalist oma ID-kaardi kätte saada aga see reaalselt ei kehtinud ehk kui inimene tuli järgi oma kiirpassile või ID kaardile ja tahtis lennata, siis üle riigipiiri ta ei saanud," ütles politsei- ja piirivalveameti valmisoleku ja reageerimise büroo juht Marti Magnus "Aktuaalse kaamera" vahendusel.
Näiteks tagaotsitavatel oli seevastu põhjust rõõmustamiseks, potentsiaalne vahele jäämise võimalus oli vaid neil, keda politseinikud nägupidi tundsid.
"Kõiki kurjategijaid politseinikud kindlasti ei tea peast. Aga väljakutsete teenindamine ja niiöelda elutähtsate asjade teenindamine, kus klassikalist sekkumist võis vaja minna, siis see oli tagatud," märkis Magnus.
Reaalselt käis töö siseministeeriumi allasutustes ehk politseis, päästeteenistuses, häirekeskuses paberi ja pliiatsiga. Häirekeskusest öeldi, et nende majas ei töötanud hädaabiteadete menetlemise infosüsteemid. Hädas olevad inimesed siiski abita ei jäänud, kõik 112 numbrile tulnud kõned võeti vastu, kuid kogu edasine infovahetus toimus tavapärase arvuti asemel telefoni ja raadioside kaudu.
"Me läksime paarkümmend aastat oma teenuse osutamisega tagasi," lisas Magnus. Siseministeeriumi infotehnoloogia - ja arenduskeskus ehk SMIT suutis infosüsteemid taas korda saada kahe tunni möödudes.
Marti Magnus rääkis, et tegemist oli ainulaadse olukorraga. "Meil on olnud erinevad süsteemid periooditi maas, mõned üksikud on olnud korraga maas aga selliseid, kus on kõik süsteemid korraga maas, siis see on ainulaadne," lausus Magnus.
Eile näiteks oli osad piiripunktid kinni põhjusel, et seal läks elekter ära.
Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskuse valdkonnajuht Tarmo Tulva ütles "Aktuaalsele kaamerale", et tegemist oli seadme rikkega. Ta tunnistas, et välistada selliseid intsidente ei ole võimalik. Tulva sõnul on tänase juhtumi rahalist kahju raske mõõta, aga kahju kindlasti oli.
"Järelanalüüs selle juhtumi mõju kohta tuleb lähipäevadel. Me kindlasti tegeleme sellega," ütles ta.
Allikas: BNS