Soomere: kiirkatamaraani lained on Tallinna lahel eluohtlikud ({{commentsTotal}})

Viking FSTR
Viking FSTR Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Viking Line'i kiirkatamaraan Viking Faster (FSTR) tekitab Tallinna lahel eluohtlikult kõrgeid laineid ja alus peaks ohutuse tagamiseks praegusest varem kiiruse maha võtma, leiab mereteadlane ja Eesti Teaduste Akadeemia president Tarmo Soomere.

"Need Viking Fasteri lained, mida ma olen näinud droonivideotes, samuti Pikakari rannas ja Lennusadama juures, on ka täisinimestele eluohtlikud, noortest ja lastest rääkimata," ütles erinevate lainete käitumist sügavuti uurinud Soomere teisipäeval BNS-ile. Ta lisas, et see alus peaks Tallinna lahe ja Aegna saare randades ohutuse tagamiseks võtma kiiruse maha juba Aegna põhjatipu lähedal.

Viking Faster tuli Tallinna-Helsingi liinile tänavu kevadel. Selle teekond kestab üks tund ja 45 minutit ning laev sõidab aprillist oktoobrini. Võrreldes teiste kiirlaevadega tekitab kiirkatamaraan oluliselt kõrgemaid ja teistsuguseid laineid, mis ohustavad nii laugetena, aga eriti ranna lähedal murdudes väikeste alustega sõitjaid ning purjetamist või süstasõitu õppivaid noori.

Viking Line Eesti OÜ juhataja Inno Borodenko ütles BNS-ile, et firma on teadlik katamaraani kõrgetest ja testsugustest lainetest.

"Oleme rentnikud ja saadame info kindlasti edasi laeva omanikule," sõnas Borodenko. "Kiirkatamaraani omanik on Rootsi ettevõte Nordic HSC, kes vastutab ühtlasi navigatsiooni eest ja varasem kiiruse maha võtmine saab olla Viking Line Eesti OÜ ja laevaomaniku koostöös sündiv otsus."

Borodenko lisas, et nende jaoks oleks varasemaks kiiruse vähendamiseks argument veeteede ameti, politsei- ja piirivalveameti, Harju maavalitsuse või keskkonnaameti signaal. "Ükskõik, mis ametkond seda ütleb - igal juhul on see signaal ja me arutame seda," sõnas ta.

Veeteede ameti pressiesindaja Priit Põiklik vastas BNS-i küsimustele katamaraani eluohtlike lainete ja varasema kiiruse alandamise kohta, et "amet jälgib muuhulgas ka veeliiklust Tallinna lahel ning kui tekib ohtlik olukord, siis sekkutakse ja antakse vajalikud hoiatused ja juhised".

Ta viitas meresõiduohutuse seadusele, mille kohaselt on veeteede ameti pädevuses laevaliikluse ohutuse tagamiseks ajutiste piirangute kehtestamine. "Täpsustame, et veeteede ameti ülesanne ohutuse tagamisel on seotud navigatsiooni korraldamise ja laeva ehituslike iseärasuste ja/või mehitatusega seotud võimalike piirangute kehtestamisega," lisas ta.

Samas juhtis Põiklik tähelepanu, et vastavalt veeseadusele on maavanemal õigus kehtestada kiiruse piirang, kui liiklemine, veesõiduki suur kiirus või muu asjaolu võib ohustada veeliiklust, kahjustab või võib kahjustada veekogu seisundit ning lõhkuda veekogu kaldaid või häirib teisi veekogu kasutajaid.

Politsei- ja piirivalveameti valmisoleku ja reageerimise büroo juht Marti Magnus tõdes, et kiirkatamaraan võib tekitada tavapärasest suuremaid laineid.

"Kuid iga inimene, kes mistahes veesõiduki või spordivahendiga merel liigub, peab omama esmaseid teadmisi, kuidas käituda ja mida sellises olukorras teha," sõnas Magnus. "Algajad ja vähese kogemusega inimesed võiksid hoida ranniku lähedale, samas peab arvestama, et ranna lähedal laine murdub. Igal juhul tuleks peast heita mõte teha sporti tiheda laevaliiklusega piirkondades, sest paratamatult tekitavad suuremad laevad lainetust. Tänavu on Tallinnal lahel tõenäoliselt laeva lainetuse tõttu ümber läinud üks väheste kogemustega süstasõitja ning lapsed ja vähese kogemusega kajakisõitjad peaksid hoiduma tihedast laevaliiklusest eemale."

Vana vaidlus

Soomere rääkis, et Tallinna lahel laevade tekitatud suurte lainete diskussioon algas üle 15 aasta tagasi, kui siin kurseerisid laevad Autoexprtess 1 ja 2, Superseacat ja Nordic Jet Line laevad.

"Ka tollal olid lained ohtlikult kõrged," sõnas Soomere. "Meie mõõdetud lainetest kõrgeim oli üle 2,5 meetri Aegna rannavetes. Mõõteriist näitas 2,7, aga on teatav määramatus, nii et me ütleme, et kindlalt üle 2,5. Aegna muuli juures oli keskeltläbi päeva kõrgem laine üle 1,5 meetri ja siin me räägime lainetest, mis on veel lauged ja murdumisest klaugel."

Soomere märkis, et need kiiresti sõitvad laevad lõpetasid sõitmise, sest neid polnud enam võimalik opereerida. "Tekkiv laine on ju energia ja selle tekitamiseks peab laev kütust kulutama ning üksteise järel viidi need liinilt ära ja sellest hakkab varsti kümme aastat saama," sõnas ta.

Teadlane märkis, et nimetatud aluste lahkumisega enam-vähem samal ajal tulid liinile Tallinki Star ja Superstar ning Viking Express, mis seilavad veidi aeglasemalt. "Nad seilavad täpselt niipalju aeglasemalt, et lainete kõrgus jääb mõistlikkuse piiridesse ja nii on see olnud päris mitu aastat," rääkis ta.

"Nüüd on liinil Viking Faster, mille lained on märksa kõrgemad kui ülejäänud laevadel. Olen näinud hulka videosid ja julgen öelda, et see kümne aasta tagune aeg on tagasi," tõdes Soomere.

Teadlane toonitas, et Tallinna lahel on olnud 10-15 aastat tagasi väidetavalt lainetega seotud surmajuhtumeid. "Väidetavalt lõi laevalaine umbes 15 aasta eest ümber paadi ja vette kukkunud inimene suri kopsupõletikku. Samuti on seostatud ühe ehitusfirma juhi surma paadi ümber mineku tõttu laevalainega. Kumbagi juhtu pole juriidilise täpsusega tõestatud. Küll on aga selge, et sellised pikalt üle meetri ulatuvad lained laugetena lähevad märksa kõrgemaks ja järsemaks murdumise hetkel ja need on eluohtlikud ka täiskasvanutele, rääkimata lastest."

Soomere sõnul on lainete üks peamisi probleem see, et nad tulevad 10-15 minutit pärast laeva möödumist. "See on seotud füüsikaga, et lained levivad merel kindla kiirusega. Natuke sõltub sügavisest. Aga umbes paari kilomeetri läbimiseks kulub neil umbes 10-15 minutit," sõnas ta.

Kiirus tuleks maha võtta Aegna juures

Soomere sõnul tuleks Tallinna lahe ja Aegna saare randades ohutuse tagamiseks kiirus maha võtta juba kuskil Aegna põhjatipu lähedal. "Need lained ei liigu mitte laeva trajektoorist risti vasakule ja paremale, vaid liiguvad paljus piki laeva liikumise suunda ja mida kiiremini laev sõidab, seda paralleelsemaks lainelevi suund laeva sõidusuunaga läheb," rääkis teadlane.

Kiirus tuleb tema sõnul maha võtta kohas, kus laeva kiirus hakkab moodustama umbes 60-70 protsenti kriitilisest kiirusest. See sõltub mitte niivõrd asendist merel, kuivõrd just ala sügavusest kus laev paikneb.

Teadlane tõi näiteks laevaliikluse Norra fjordides. "Seal on laeva taga võrdlemisi kõrge laine ja kapten võtab kiiruse maha täpselt õigel kohal, nii et kellegi õue see laine enam ei jõua. Niiöelda sekundite pealt õiges kohas," märkis ta.



Üleujutus Rocca al Mares.Üleujutus Rocca al Mares.
Tugev vihmasadu põhjustas Rocca al Mare keskuses uputuse

Neljapäevaõhtune tugev vihmasadu põhjustas üleujutusi mitmel pool Tallinnas, sealhulgas tekkis uputus Rocca al Mare keskuses.

UUDISED
Helsingi sadam.Helsingi sadam.
Soome-Eesti laevareisijate arv on esimest korda suurem Soome-Rootsi suunast

Soome transpordiameti teatel on Eestisse suunduva mereliikluse reisijate arv esimest korda ajaloos suurem kui Rootsi suunduvatel laevadel reisivate inimeste arv.

Mart Luike intervjueeris Indrek Kiisler.Mart Luike intervjueeris Indrek Kiisler.

Luik: Sõõrumaa kaitseb poliitikasse minnes oma ärihuve seaduslikul moel

Valimisliidu "Tegus Tallinn" kampaaniajuht Mart Luik leiab, et pole midagi taunimisväärset, kui valimisliidu ettevõtjast asutaja Urmas Sõõrumaa soov on poliitikas muu hulgas ka oma ärihuve kaitsta.

Marika Priske ja Ainar Ruussaar.Marika Priske ja Ainar Ruussaar.
Priske ebaõnnestunud SKAIS2-st: poliitikud poleks saanud teisiti otsustada

Sotsiaalministeeriumi kantsler Marika Priske tunnistas ERR-i saates "Otse uudistemajast", et on üks vastutavamaid isikuid ebaõnnestunud SKAIS2 projektis. Tema sõnul on küsimus selles, kas tegu on fataalse ebaõnnestumisega või saab sellest midagi õppida.

Urmas RaagUrmas Raag
EM-il märaga võistlev Raag: täkud võivad hakata mõtlema kuust ja päikesest

Takistussõitja Urmas Raag alustas juba möödunud nädalavahetusel oma ratsu Ibellega teed Rootsi Göteborgi, kus nädala pärast astutakse üles Euroopa meistrivõistlustel.

Urmas SõõrumaaUrmas Sõõrumaa
Linnapeakandidaadid vastavad | Savisaare vari Sõõrumaa valimisliidu kohal

Urmas Sõõrumaa initsiatiivil loodud valimisliit “Tegus Tallinn” on poliitikute jaoks tundmatu suurus. Suve alguses sündinud liit pole nimekirja ega programmi avalikustanud, kuid Kristen Michal, Rainer Vakra ja Martin Helme usuvad, et ettevõtjate liit soovib kinnistada Keskerakonna võimu. 

Munad ja kanad Hollandis Luntereni linnufarmis.Munad ja kanad Hollandis Luntereni linnufarmis.
Mürgimunadest tulenev kahju võib ulatuda üle 150 miljoni euro

Hollandi farmerite ja jaemüüjate hinnangul võib putukamürgiga fiproniil saastunud munadest tulenev kahju ulatuda üle 150 miljoni euro.

Foto on illustreeriv.Foto on illustreeriv.
Tallinna linnapeakandidaadid | uuest võimuliidust on veel vara rääkida

Tallinna linnapeaks kandideerivad erakondade esinumbrid tõdesid ERRile antud intervjuudes, et praegu on uut pealinna võimuliitu vara ennustada, sest pole kindel, kes üldse võistlema tulevad. Samas märgivad kõik kandidaadid peale Taavi Aasa, et Keskerakond on linnatüüri juures väsinud, mistõttu peaks sügisest tööle asuma uus koalitsioon. 

DNA molekul.DNA molekul.
Biohäkkerid lisasid DNA-sse isekäivituva pahavara

DNA-sse on võimalik salvestada määratus koguses informatsiooni. Nii nähakse seda ühe tuleviku kõige paljutõotavama andmekandjana. USA biohäkkerid näitavad nüüd, et DNA-sse saab peita ka pahavara, millega saab ideaaltingimustel üle võtta selle järjestamiseks kasutatavaid arvuteid. See seaks löögi alla näiteks tundlikud terviseandmed.

UUDISED
Apteek.Apteek.
Konkurentsiamet: apteegireformi pole senini piisavalt analüüsitud

2015. aastal apteegireformi kritiseerinud konkurentsiamet on senini seda meelt, et kehtestatud piirangud tuleks üle vaadata ja võimalik, et ka tühistada, sest muudatustest tulenevat kasu pole piisavalt analüüsitud ja konkurentsi need ei paranda.

Kukeseened, herned ja maasikad Keskturul.Kukeseened, herned ja maasikad Keskturul.
Tallinna linnapeakandidaadid | Keskturu uuenemine võtab veel aastaid

Viiest ERR.ee küsitletud linnapeakandidaadist kolm tunnistasid, et pole aastaid Tallinna Keskturul käinud. Samas leidsid kõik, et näiliselt pealinna esituru tiitlit kandev kauplemiskoht peab uuenema, sest nõudlus värske kodumaise kauba järele on olemas. 

SAVISAAR KOHTUS
Kust tuleb väljend „puhas kui prillikivi“?

Edgar Savisaar kasutas tema suhtes esitatud korruptsioonikahtlustusi kommenteerides väljendit „olen puhas kui prillikivi.“ ERR Novaator uuris aga, kust selline väljend tuleb ja mida see õigupoolest tähendab?

VALIMISED TALLINNAS
Indrek Kiisler ERRi raadiouudistest usutleb kõiki Tallinna linnapeakandidaate. Avaldame kandidaatide vastused järgemööda järgmise paari nädala jooksul.Indrek Kiisler ERRi raadiouudistest usutleb kõiki Tallinna linnapeakandidaate. Avaldame kandidaatide vastused järgemööda järgmise paari nädala jooksul.
Tallinna linnapeakandidaadid vastavad: mida teha Tallinna televisiooniga?

Tallinna televisioon on olnud pealinna volikogu opositsioonil pinnuks silmas juba aastaid. Ka tänavustel KOV valimistel ripub Tallinna TV pea kohal kirves, sest vana kolmikliit IRL, SDE ja Reformierakond lubavad võidu korral munitsipaaltelevisiooni stuudios tuled päeva pealt kustutada või kanali erastada, kuid EKRE ja Keskerakond on teist meelt. 

Teaduspoliitika ekspert Jana Kolar soovitab Eestil toetada neid teadusvaldkoni, mis pakuvad tuge siinsele ettevõtlusele.Teaduspoliitika ekspert Jana Kolar soovitab Eestil toetada neid teadusvaldkoni, mis pakuvad tuge siinsele ettevõtlusele.

Ekspert: teaduse ökosüsteemis napib sidusust ja läbipaistvust

Euroopa arutab, kuidas püsida konkurentsis Aasia ja USA-ga. 75 miljardi euro suurust eelarvet on vaja kahekordistada, kuid kui reaalne see tegelikult on? Konkurentsis püsimiseks on vaja lihtsust raha taotlemisel ning suuremat sidusust erinevate institutsioonide vahel, kuid needki näivad ületamatud raskused, selgitab ERR Novaatorile intervjuus tunnustatud Euroopa teadusekspert.

Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.Sügisest on Eestis 213 omavalitsuse asemel 79.
Kiirotsing: mis saab koduvalla nimeks pärast haldusreformi?

Sel nädalal selgus lõplikult, millised vallad omavahel liituvad ning mis saab uute valdade nimeks. Pärast kohalike omavalitsuste valimisi sel sügisel jõustub haldusreform ning varasema 183 valla asemel jääb järgi 64. Linnade arv väheneb poole võrra ehk 30-lt 15-le. Mis on uute valdade nimed ja kas maakondlik kuuluvus on endine? Seda näeb allolevast otsingust.

TrompetTrompet
Otse kell 19: klassikakolmapäeva kontsert Tallinna loomaaias

Tallinna loomaaias toimuvad juba mitmendat suve toredad klassikalise muusika kontserdid. Täna pakub rõõmu akordioniduo Aavo Otsa trompetiansambel.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.