Selts ootab terviseametilt perearstide töökvaliteedi põhjalikumat kontrolli
Eesti Perearstide Seltsi juhatuse esinaise Diana Ingeraineni sõnul ei tehta mõnes perearstikeskuses kvaliteetset tööd ning olukorra parandamiseks tuleks terviseametil oma rolli tõsisemalt võtta. Terviseameti kinnitusel valvavad nemad aga teenuse nõuetekohasuse üle ega saa kontrollida arstide sisulist tööd.
Ingerainen rääkis teisipäevases "Vikerhommikus", et Eestis on perearstikeskusi, kus kvaliteetset tööd ei ole ega tule, kuid nimistu ei vabane, et ülikooli lõpetanud noored saaksid sinna tööle minna.
Alati ei ole patsientidel võimalik perearsti vahetada, sest mõnes piirkonnas ei olegi valikut.
"Siis tekibki selline surnud seis, et tal ei ole ka kuhugi jalgadega hääletada ja nii ongi seal seisev vesi. Midagi see perearst ju teeb ja selle kallale ei asuta võimuga. Selts ei ole kindlasti järelevalveorgan, aga siinkohal peaks terviseamet võib-olla võtma tõsisemalt oma rolli," märkis Ingerainen.
Terviseameti avalike suhete juht Iiris Saluri ütles ERRile kriitikat kommenteerides, et amet valvab selle järele, et tervishoiuteenuste osutajad täidaksid neile seadusega kehtestatud nõudeid, mis puudutavad näiteks perearstikeskuste lahtiolekuaegu, vastuvõtule ja nimistusse registreerimist.
"Terviseametil ei ole võimalik teha järelevalvet perearstide sisulise töö üle," rõhutas ta.
Rahulolematul patsiendil on võimalik kaevata mitmele asutusele
Saluri sõnul on haigekassa koos perearstide seltsiga alates 2006. aastast arendanud perearstide kvaliteedisüsteemi, kus mullu osales sada protsenti perearstidest.
Selle süsteemi eesmärk on motiveerida perearste aktiivselt haiguste ennetuse, nakkushaiguste leviku tõkestamise ja krooniliste haigete jälgmisega tegelema.
"Seega on Eesti perearstidel motiveeritud võimalus oma perearstipraksise tööd muuta kvaliteetsemaks. Kvaliteedisüsteemi koordineerival Eesti Perearstide Seltsil on omakorda võimalus aidata nendel perearstidel, kes kvaliteedisüsteemis pole saavutanud vajalikku tulemust, jõuda eesmärgini ja seeläbi anda ka omaltpoolt panus, et kõigile Eesti patsientidele oleks tagatud kvaliteetne perearstiabi," lausus Saluri.
Juhul kui patsient oma perearsti tööga rahul ei ole, saab ta terviseameti esindaja sõnul pöörduda haigekassa poole, kes kontrollib haigekassa ja teenuseosutaja vahelise lepingu täitmist ehk seda, mis puudutab arstiabi järjekordi ning rahalisi suhteid arstiabi andjaga.
Pöörduda võib ka terviseameti järelevalve osakonna poole, kes kontrollib ja hindab tervishoiuteenuse osutamise nõuetekohasust ehk vastavust õigusaktidele.
Samuti võib abi otsida sotsiaalministeeriumi loodud tervishoiuteenuse kvaliteedi ekspertkomisjonilt, mis annab sõltumatu hinnangu patsiendile osutatud tervishoiuteenuse sisulisele kvaliteedile.
Toimetaja: Karin Koppel