Raport: Hiina abi ja laenud teenivad suuresti riigi enda huve
Hiina on jõudmas pea samale tasemele USA-ga ametliku abi ja laenude allikana arengumaadele, kuid paljugi Pekingi rahastusest teenib riigi enda majandushuve ja toob nappi tulu selle saajatele, ilmnes rahvusvahelise teadlaste rühma uuringust.
Williami ja Mary kolledži labori AidData uuring on seni kõige ulatuslikum katse Hiina ametlikku rahastust mõõta. Peking ise avaldab oma abiraha liikumise kohta teavet väga napilt, mis on omakorda põhjustanud muret maailma teise majandusena oma üleilmset mõju kasvatava Hiina kavatsuste pärast.
AidData andmetel Hiina andis või laenas 15 aasta jooksul kuni 2014. aastani Aafrikas, Aasias ja mujal 354,4 miljardit USA dollarit võrrelduna Ühendriikide 394,6 miljardi dollariga.
AidData avaldas tuhandetele infoallikate põhjal Hiina rahastuse andmed ja ühtlasi uuringu selle mõju kohta, mille koostasid Harvardi ülikooli, Saksamaa Heidelbergi ülikooli ning Williamis ja Mary kolledži teadlased.
"Võib öelda, et kõige ülemisel tasandil võistlevad USA ja Hiina nüüd selles osas, mis puudutab nende rahaülekandeid teistesse riikidesse," märkis AidData täitevdirektor Bradley C. Parks.
Saladuskate Hiina kulutuste ümber on tekitanud nurinat, et Peking võib toetada korrumpeerunud režiime või õõnestada keskkonna- ja inimõigusstandardeid, mida lääne doonorid üritavad juurutada.
Tähelepanu Hiina rahastusele on kasvanud seoses "Vöö ja Tee algatusega", mille raames soovib Peking laiendada oma kaubandussidemeid Aasia, Aafrika ja Lähis-Idaga, ehitades teid sadamaid ja teisi rajatisi.
Umbkaudu 23 protsenti Hiina kulutustest mahtus Majanduskoostöö- ja Arengu Organisatsiooni (OECD) "abi" ("aid") või "ametlik arenguabi" ("official development assistance") määratluste alla, mille kohaselt peab vähemalt 25 protsenti rahast olema tagastamatu abi. Ühendriikide kuludest moodustab säärane abi 93 protsenti.
Suurem osa Pekingi rahastusest näivad moodustavat ekspordilaenud ja teised meetmed, millega soovitakse edendada Hiina eksporti ja teisi eesmärke, mis on toonud Parksi sõnul vähe mõõdetavat kasu saajariikides. Ta ütles, et seesugust ametlikku rahastust ei saa käsitleda arenguabina, vaid osana OECD laiemast abidefinitsioonist.
"Lõviosa portfooliost ei too, vähemalt keskmiselt, mingit märkimisväärset majanduskasvu selle partnerriikidele," lausus Parks.
See jätab Pekingile palju kasvuruumi positiivse mõju avaldamiseks, suunates kulutused eelkõige arenguabile, ütles Parks
Samas on abiks kvalifitseeruv osa Hiina rahastusest aidanud raporti kohaselt oluliselt majanduskasvu parandada. Selle tulemused on võrreldavad USA ja teiste lääneriikide projektidega. Parks nimetas seda oluliseks ja julgustavaks tähelepanekuks.
AidData uuring hõlmab 4304 projekti 138 riigis ja territooriumil.
Selle kohaselt on Hiina laenupoliitika valimatu, mitmed suured laenajad on maad kus olukord õigusriigi põhimõtete järgimisel on kesine, nagu Venezuela, Angola ja Pakistan.
Allikas: AFP-BNS