Läti transpordiministeerium ei välista Air Balticu erastamist
Läti transpordiministeerium analüüsib riikliku lennufirma Air Balticu võimalike investorite ettepanekuid ega välista lennufirma täielikku erastamist, ütles ministeeriumi kantsler Kaspars Ozoliņš. Peaminister Māris Kučinskise sõnul arutelusid lennufirma erastamise osas ei toimu.
Ozoliņši sõnul on praegu peamine eesmärk investorite meelitamine. "Oleme täna väga tulemuslikku tööd teinud, oleme palganud rahvusvahelise firma Lazard Freres, mis teeb tööd Air Balticu potentsiaalsete strateegiliste partnerite leidmiseks, et tagada ettevõtte areng," rääkis Ozoliņš.
"Peame aga silmas pidama, et Euroopa Liidu regulatsioonide kohaselt on riigi investeeringud riigiabi. Seega on valitsuse toetus ühildamatu ettevõtte arenguga ja peame otsima strateegilisi partnereid, et ettevõte saaks areneda vastavalt turu printsiipidega. Tõepoolest, riigil on raske olla efektiivne osanik, sest seadus ei anna sellele selllist investeerimisvabadust kui eraaktsionäridele," ütles Ozoliņš.
Ta märkis, et ettevõtte jaoks ei ole arengu peatamine võimalik. "Lennundus on sektor, kus midagi ei juhtu, kui sa paigal püsid. Nagu me teame, on ülemaailmne lennundussektor üpriski halvas seisus ja mitmed tuntud ettevõtted on raskustes, erinevalt Air Balticust, mis on erakordselt hästi toimiv. Käesolev aasta on Air Balticule ilmselgelt edukas olnud ja meie ettevaatlik prognoos on, et tulev aasta on veel parem," lausus Ozoliņš.
"Samas me näeme, mis toimub Euroopas lennufirmadega nagu Monarch, Air Berlin ja Alitalia. Näeme ka, mis toimub Etihad Airwaysiga, mis mõned aastad tagasi jõudsalt investeeris, aga nüüd seda enam ei tee. Näeme ka teisi ettevõtteid Hiinast ja ka Euroopast, mis tahavad turule laieneda. British Airways, KLM ja Lufthansa proovivad oma jalgealust tugevdada, seega see on tähtis ka Air Balticu jaoks," jätkas Ozoliņš.
Läti valitsus on transpordiministeeriumile andnud eesmärgiks leida Air Balticule strateegiline investor 3. novembriks. "Oleme pidanud konsultatsioone ja läbirääkimisi ligi 95 protsendiga maailma lennufirmadest. Oleme kõnelenud ka erinevate investeerimisfondidega. Praegu on mitmeid ettepanekuid laual, mida analüüsitakse," ütles Ozoliņš.
Ozoliņš märkis ka, et valitsuse jaoks ei ole enamusosaluse hoidmine tingimuseks, ehkki tahetakse osaleda strateegiliste otsuste langetamises. Ta viitas ka, et ministeerium ei välista täielikku divesteerimist. Tema sõnul on täielik erastamine ka üks praegu kaalutavatest võimalustest. "Teoreetiliselt see võimalus on. Kui leiame investori, kes vastab meie tingimustele pärast riigi osaluse omandamist, miks mitte? See võimaldaks vaid ettevõtte arengut ja vähendaks oluliselt riski, et selleks kasutataks maksumaksja raha," märkis Ozoliņš.
Air Balticu äriplaan Horizon 2021 näeb ette 50 miljoni euro kaasamist, seda ilma investeeringuteta riigilt. Läti valitsuse eesmärgiks on leida strateegiline investor 2017. aasta lõpuks.
Tänavu aprillis omandas Taani ärimees Lars Thuesen ettevõttes läbi ettevõtte Aircraft Leasing 1 ligi 20-protsendilise osaluse.
Air Baltic tegi mullu 286 miljonit eurot käivet ja 1,2 miljonit eurot kasumit.
Peaminister: arutelusid Air Balticu erastamise üle ei toimu
Läti peaministri Māris Kučinskise sõnul ei toimu arutelusid riikliku lennufirma Air Baltic osalise või täieliku erastamise osas ning otsitakse vaid strateegilist investorit.
"Ei toimu kõnelusi täieliku või osalise erastamise osas. Toimuvad arutelud investori leidmise üle, kes tagaks Air Balticu tegevuse jätkumise pikas perspektiivis," vastas Kučinskis küsimusele, kas valitsus toetaks lennufirma erastamist. "Valitsus ei taha millestki lahti saada vaid otsib parimat lahendust," ütles peaminister.
Kučinskis ütles ka, et kõnelused strateegilise investori leidmiseks peetakse käesoleva aasta lõpus.
Leht: Läti valitsus vajab Air Balticu erastamiseks Leedu luba
Läti valitsusel on oma Air Balticu osaluse müümiseks vaja Leedu heakskiitu, täpsemalt pankrotis panga Snoras võlausaldajate komitee heakskiitu, kirjutab Leedu ärileht Verslo Žinios.
Leedu riikliku ettevõtte Indėlių ir investicijų draudimas esindajatel on Snorase võlausaldajate komitees suurim osakaal. Lehe andmetel on Leedu nõusolek vajalik, sest Air Baltic on pangale endiselt 20 miljonit eurot võlgu.
Verslo Žiniose küsitletud ekspertide hinnangul oleks Leedu huvides, kui Air Baltic meelitaks ligi strateegilise investori selge arenguplaaniga, mitte investori, kelle eesmärgiks kiiret kasumit teenida.
Air Balticu 2016. aasta aruande kohaselt oli võlg Snorase pangale aasta lõpus 20 miljonit eurot. Võlg tuleb tasuda kümne aasta jooksul alates 2019. aastast.
Läti eurosaadik: Air Balticu erastamine oleks strateegiline viga
Kui investorite ligimeelitamine tähendaks Läti riikliku lennufirma Air Baltic erastamist, teeks Läti majanduse ja julgeoleku seisukohast strateegilise vea, ütles Läti koalitsioonierakonna Ühtsus eurosaadik Artis Pabriks.
Pabriksi nõuniku Inga Taurina teatel on Pabriks kindel, et Läti peaks jääma esialgse plaani juurde ja säilitama 51-protsendilise osaluse Air Balticus. Tema sõnul on investorite meelitamine julgeoleku küsimus, eriti lennundussektoris.
"On hulk kriteeriumeid millele välis- ja kohalikud investorid vastama peavad. Kahjuks ei hiilga me heade näidetega, kus strateegiliselt tähtsad objektid on edukalt investoritele antud," sõnas Pabriks, kutsudes valitsust üles hoolikalt kaaluma, kas Air Balticut ikka tasub erastada.
Ta märkis ka, et riik on ettevõttesse investeerinud olulisel määral raha, on taastanud selle stabiilsuse ja suurendanud selle majanduslikku- ja strateegilist rolli.
"Oleks lühinägelik ja ebaaus kui Läti elanikud kaotaksid riikliku lennufirma üle kontrolli, sest aastaid on neile räägitud kuivõrd tähtis on investeerida maksumaksja raha lennufirma päästmisesse, mitte investeerida neid ressursse haridusse, tervishoidu, riigikaitsesse," jätkas eurosaadik.
Aastatel 2010-2014 oli Pabriks Läti kaitseminister. Pabriks on koalitsioonierakonna Ühtsus liige.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi, Merili Nael
Allikas: BNS