Automüüjate esindaja: sõiduauto olulisus on veelgi selgem ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Siim Lõvi /ERR

Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu tegevjuht Arno Sillat ütles intervjuus Vikerraadiole, et autode müük on aastatagusega võrreldes enam-vähem sama ning vaatamata koroonakriisi ajutisele seisakule, on auto kui mobiilsust tagava vahendi olulisus nüüd veelgi selgem.

Sillat rääkis Vikerraadio saates "Uudis+" Eesti ja Euroopa autoturul toimuvat kirjeldades, et juuni liikus ligilähedaselt varasematele aastatele ning ostetakse, müüakse ja vahetatakse samas mahus. Samuti on tema sõnul märgata trendi, et vahepealset mitteostmist tahetakse niiöelda tagasi teha.

"Struktuurilisi muutusi me täna veel ei tähelda — teistmoodi autosid või et vähem sõidetakse. Pigem vastupidi — kriisiaeg näitas meile seda, et vara on maha kanda sõiduautot kui liikumisvahendit või mobiilsuse tagajat. Sellistes olukordades on ta asendamatu," märkis Sillat.

Erinevalt 2009. aasta rahanduskriisist oli koroonakriisi ajal turg Sillati hinnangul tasakaalus.

"See oli majanduslikult suhteliselt väike kriis. Siis oli see, et tehased tootsid ja ei olnud kuhugi [toodangut] panna. Nüüd oli turg hästi tasakaalus. Ühtepidi tarbija ei tulnud, ei ostnud, aga ka tehased seisid," ütles Sillat.

Muutusi markide või mudelite ostueelistustes ega luksusklassi- või laiatarbemudelite võrdluses ei saanud Sillat välja tuua. Müüginumbrite järgi on Eestis enimmüüdud margid Toyota, Škoda ja Kia. Ka Soomes on Sillati andmetel Toyota eelistatuim auto, laiemalt Euroopas aga Kesk-Euroopa enda toodang, millele järgnevad Jaapani autod.

Ka ei ole Sillati hinnangul kriisolukorras diislikütuseaktsiisi langetamine pannud eestlasi eelistama diiselmootoriga sõidukeid. Samas väljendas ta muret, et diisel-, elektri- ja gaasimootoriga autode müügi kõrval moodustavad valdava osa neist kõigist suurima CO2 saastega bensiinimootoriga sõidukid.

"Diiselmootorite vastu tekkinud liikumine, mis aastaid on tegelikult andnud vastupidise tulemuse — keskkonnasõbralikum see ei ole olnud —, on natuke ka siia see mõttelaad jõudnud. Samas on diiselmootor siiski efektiivne ja CO2 vaatevinklist parem lahendus, kui bensiinimootor," selgitas ta.

Teise koroonalaine valguses ei pidanud Sillat vajalikuks aga ette muretseda.

"Tootjad ette ei planeeri, et me nüüd sügiseks paneme jälle tootmised igaks juhuks preventiivselt kinni. See hakkab kapitalismi alustalasid lammutama, kui me juba ette niimoodi mõtleme. Kui tuleb, siis reageeritakse," oli ta rahulik.

"Loomulikult, kui üks suur tootjamaa on nakatunud ja taas piirangutega, siis see tähendab, et Euroopa Liidu vabas kaubanduses võib see häirida kõiki ahelaid. /.../ Täna selle peale mõeldakse, et kuidas tarnekindlust tagada. Et kui meil ei ole kriisi, aga nende juures, kes meile tarnivad, on, siis kust me saaksime veel alternatiive. /.../ See on selline suur globaalne süsteem ja alati on lahendusele olemas ka mingisugune alternatiiv, sest muidu pisikese poldikese pärast võib jääda ju kogu masinavärk seisma," põhjendas Sillat.

Toimetaja: Silja Madison

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: