Eestis on ettevõtluskonto enam kui 6000 inimesel
Eraisikute ettevõtluse maksustamist lihtsustav ettevõtluskonto on olemas enam kui 6000 inimesel. Möödunud aastal laekus kasutusel olnud ettevõtluskontole keskmiselt 2339 eurot.
Ettevõtluskonto on eraldi pangakonto, mille saab endale luua füüsiline isik, kui ta müüb kaupu või teenuseid. Ettevõtluskontole kantud summa maksustatakse automaatselt 20-protsendilise maksumääraga. Mingisugust eraldi aruandlust ettevõtluskonto kasutajad esitama ei pea.
Kui 2020. aasta lõpu seisuga oli Eestis ettevõtluskontosid kokku 3470, siis möödunud aasta lõpus 6147 inimesel kokku 6189 ettevõtluskontot, ilmneb maksu- ja tolliameti andmetest. Samas kõik inimesed ei kasutanud oma ettevõtluskontot.
Aktiivselt kasutuses oli 3997 kontot, millele vähemalt ühel kuul midagi laekus. Kokku kanti inimeste ettevõtluskontodele 9,3 miljonit eurot ehk keskmiselt laekus ühele kasutuses olnud ettevõtluskontole aastas 2339 eurot.
Maksu- ja tolliameti maksuauditi üksuse juht meediaspetsialisti ülesannetes Airi Lepassar ütles, et ameti hinnangul on ettevõtluskontode kasutamine selgelt kasvav, seda nii inimeste arvu kui laekuva tulusumma järgi.
Kui riigikogu ettevõtluskontot võimaldava seaduse kehtestas, nähti seal ette ka aastased piirmäärad. Kui inimese ettevõtluskontole laekuvad summad ületavad aastas 25 000 eurot, siis seda ületavat summat maksustatakse 40-protsendilise piirmääraga. Selliseid inimesi oli 2021. aastal Eestis 40, kelle ettevõtluskontole laekus aastas rohkem kui 25 000 eurot.
Senini on Eestis olnud võimalik ettevõtluskontot avada vaid LHV pangas. Lepassar ütles, et kuigi maksu- ja tolliametil oleks huvi ka teiste pankadega koostööd teha, ühegi teise pangaga konkreetseid kokkuleppeid ei ole.
Ettevõtluskontot saab kasutada kuni 40 000 euro suuruse käibe tekkimiseni. Seejärel peaks inimene ennast registreerima füüsilisest isikust ettevõtjaks või asutama äriühingu, registreerima käibemaksukohustuslasena ja hakkama raamatupidamise ning aruandlusega tegelema. Ettevõtluskontot on mõistlik kasutada peamiselt toodete ja teenuste müügil, millel erilisi sisendkulusid ei ole.
Toimetaja: Huko Aaspõllu