USA justiitsministeerium kaebas Google'i reklaamimonopoli tõttu kohtusse

USA valitsus kaebas Google'i veebireklaami monopoli tõttu kohtusse. Föderaalvalitsuse kohtuasjaga ühines veel kaheksa osariiki. Hagiga püütakse tagasi keerata 2008. aastal ostetud ettevõtte DoubleClick omandamine ning nõutakse Google'ilt reklaamibörsi loovutamist.
USA justiitsministeerium tahab lõpetada Google'i domineerimise internetireklaami äris ning esitas teisipäeval selleks vastava kohtuasja Google emafirma Alphabeti vastu, teatas The Wall Street Journal.
Sarnase sisuga kohtuasi esitati ettevõtte vastu ka 2020. aastal, milles väideti, et Google kuritarvitab oma rolli suurima reklaamivahendajana.
Uue hagi kohaselt kuritarvitab Google oma monopoolset staatust reklaamiäris, mis on kahjulik nendele ettevõtetele, kes proovivad kasutada konkurentide tooteid. Virginia föderaalkohtule esitatud justiitsministeeriumi hagiga liitus veel kaheksa osariiki, sh California ja New Yorgi osariik.
Kohtuasjaga püütakse tagasi keerata Google konkurentsi kahjustavad ostud, sh 2008. aastal ostetud ettevõtte DoubleClick omandamine. Samuti nõutakse Google'ilt reklaamibörsi loovutamist.
USA justiitsminister Merrick Garland teatas teisipäeval pressikonverentsil, et Google on 15 aastat tegelenud konkurentsi kahjustava tegevusega, mistõttu pole turul esile kerkinud tehnoloogiahiiule konkurente reklaamiäris.
Garlandi sõnul on Google manipuleerinud reklaamibörsi mehaanikatega ning isoleerinud end konkurentsi vastu ning sundinud reklaamide ostjaid kasutama ainult Google tööriistu. Justiitsministri hinnangul on Google'i tegevus kas tõsiselt kahjustanud või lausa hävitanud konkurentsi reklaamiäris.
Google'i esindaja sõnul püütakse kohtuasjaga valida konkurentsitihendas reklaamitehnoloogias sektoris võitjad ja kaotajad. Ettevõtte sõnul on USA justiitsministeeriumi argumendid vigased ning need aeglustavad innovatsiooni ja muudavad reklaami vahendamise kallimaks ning reklaami abil kasvamise väikeettevõtetele raskemaks.
Kohtuasja uudise peale langesid Alphabeti aktsiad teisipäeval kaks protsenti.
Internetis leviva reklaami tehnoloogia on suuresti tavakasutaja eest varjul. Sellest hoolimata kontrollib seda Google pea täiel määra, hindas The Wall Street Journal juba 2019. aastal.
USA valitsus on esitanud varem hagi Facebooki emafirma Meta vastu ning samuti ei lubanud föderaalvalitsus osta Microsoftil 75 miljardi dollari eest ettevõtet Activision Blizzard.
USA president Joe Biden on kutsunud mõlema USA suurpartei poliitikuid toetama seadusmuudatusi, mille abil saaks tehnoloogiahiidude mõju vähendada. Võimalikku turumoonutamist suurte tehnoloogiaettevõtete poolt uurib ka Euroopa Liit.
Alphabet saab ligi 80 protsenti oma tuludest reklaamiärist. Ettevõtte käive reklaamiärist oli 2021. aastal 31,7 miljardit dollarit ehk ligikaudu 12 protsenti Alphabeti käibest.
Google pakkus eelmisel aastal välja, et teeb reklaamiäri haldamiseks eraldi ettevõtte Alphabeti tütarettevõttena, et USA justiitsministeeriumi kohtuasja ennetada. Föderaalvalitsus ei nõustunud ettepanekuga ja liikusid selle asemel edasi kohtuasjaga.
Toimetaja: Allan Aksiim
Allikas: WSJ