Transpordiameti juht: Hiiumaa lennuk on riigi raha kuritarvitamine
Hiiumaa ja Tallinna vahet lendav lennuk, kus on vaid kolm riigiametnikust reisijat, on riigi raha kuritarvitamine ja mugavusteenus ning seda ei peaks maksumaksja kinni maksma, ütles transpordiameti juht Priit Sauk.
Mul tilgub süda verd, sest Eesti kulutab väga palju raha ühistranspordile, mis mõnel juhul ei ole üldse ühistransport, ütles mullu novembris transpordiameti peadirektoriks asunud Priit Sauk transpordiameti ajakirjas Teejuht.
"Olen isegi teinud nüüd mõned reisid Hiiumaale ja Saaremaale ühistransporditeenuse proovimiseks ja koostööpartneritega kohtumiseks. Kui me lendame Hiiumaale ja sealt tagasi ning lennukis on vaid kolm riigiametnikust reisijat, siis ma väidan, et see on riigi raha kuritarvitamine. Tegelikult tulebki kõva häälega öelda, et see on mugavusteenus ja seda ei pea kogu ühiskond ühiselt kinni maksma," lausus Sauk.
Sauki sõnul on ka tipphooaja väline parvlaevaühendus Saaremaaga liiga tihe.
"Veebruari esimesel nädalal käisin Saaremaal, mille vahet käivad parvlaevad iga 35 minuti tagant ja on tegelikult rohkem kui pooltühjad. See on riigiressursi ülekulutamine. Tellime praegu viiendat parvlaeva. Kas see on tegelikult vajalik. Teatud hetkedel tipukoormuse juures on tõesti võib-olla ressurssi veidi puudu, aga ükski tark omanik ei investeeri tipukoormuse nõudlusest tulenevalt," rääkis Sauk.
Sauk lisas, et loodetavasti jõuame kunagi sinnani, et riik on tark tellija ja oma raha efektiivne kasutaja.
"Meil on veel palju areneda nii liinivõrgu planeerimise, kogu ühistranspordi korraldamise kui ka vastutuse ja struktuurijaotuse suhtes," lausus ta.
Sauki sõnul peab riik ühistranspordi tellijana jääma ausaks ning riigimehelikuks ja ütlema, kui nõudlust tegelikult ei ole. "Siis ka tegelikult sõita ja lennata ei tohiks. Seda me kahjuks ei tee ja keegi ei julge nii öelda," ütles ta.
Tallinn-Kärdla lennuliini teenindab praegu OÜ Diamond Sky, kellega transpordiamet sõlmis ajutise lepingu kuni 27. augustini, sest Hiiumaa lennuliini hange vaidlustati. Lennuliini teenindab 33-kohaline Saab 340A.
Transpordiametist öeldi ERR-ile, et 2023. aastaks on Hiiumaa lennuliini toimimiseks arvestatud vajadus ligikaudu kolm miljonit eurot.
Tallinna–Kärdla lennuk lendab iga päev, tööpäeviti hommikul ja õhtul, laupäeval-pühapäeval kord päevas. Lend väljub vastavalt nädalapäeva sõiduplaanile, ka riigipühadel. Lend kestab 30 minutit ja tavapilet maksab 25 eurot.
Saare vallavanem: lennu- ja laevaühendustes ei tohiks järeleandmisi teha
Sauki väljaütlemistele reageeris teravalt Saaremaa vallavanem Mikk Tuisk. Vallavanem Tuisu sõnul ei tohiks riik praegu hästi toimivate lennu- ja parvlaevaühenduste kvaliteedis saarlaste elukvaliteedi nimel järeleandmisi ja tagasikäiku teha.
"See on see, et Exceli järgi tuleks tegelikult kogu Saaremaa ja Hiiumaa ja ülejäänud Eesti kolida siis Tartusse või Tallinna. Niisama lihtne see ongi. Paraku regionaalpoliitiliselt ühendused on A ja O. Mina ütleks, et ühelt riigi tippjuhilt sellised väited võiks enne läbi mõelda," ütles Tuisk.
Vallavanema sõnul on saarlased praeguseks ära harjunud suurema lennukiga. Lennuki täituvus on isegi lennundussektoris ülihea. "Meie täituvus oli jaanuaris stabiilselt 60 protsenti ja see on jaanuaris, kus on madalhooaeg. Kui me räägime suvest, siis see protsent aina kasvab," märkis Tuisk.
Aastases võrdluses lendas tänavu jaanuaris mullusega võrreldes tuhat inimest kuus rohkem, tõi Tuisk välja.
Vallavanem möönis, et kindlasti on madalhooajal hetki, kus praam on pooltühi, see on paratamatus. "Küll aga, nagu on korduvalt välja öeldud, et praamid on maanteepikendus ja niigi võetakse selle eest raha, et sõita (justkui) mööda maanteed. Ütleme nii, et sellist kitsendust ei ole ei tartlasel, pärnakal ega mitte kellegil teisel, see ongi Saaremaa eripära," ütles Tuisk.
Saaremaa ettevõtjad on välja arvutanud, et saarel on igasugune tootmine umbes 10 protsenti kallim kui mandril. "Juba see on meil nii jõhker konkurentsimiinus. Kui hakata veel minema praamiliikluse kallale või lennuliikluse kallale, siis need tooted lähevad meil veel kallimaks ja seda keerulisem on Saaremaal üldse toimetada. Ja kui Saaremaal pole ettevõtjaid, kaob siin kõik ära.
Toimetaja: Marko Tooming, Margus Muld