Estonia vraki ümbruses algab merepõhjauuring

Parvlaeva Estonia vraki ümbruses algavad lähiajal kõrgresolutsioonilise sonariga merepõhjauuringud, mille käigus loodetakse saada ülevaade Estonia uppumisteekonnast ja kaardistada merepõhja.
Ohutusjuurdluse keskus koos Rootsi õnnetusjuhtumite uurimise ameti ja Soome ametiasutustega hakkab umbes nelja ruutkilomeetri suurust ala uurima tipptehnoloogia abil, et saada täpne ülevaade, milline oli õnnetuse ajal veega täitunud Estonia uppumisteekond ning kaardistada detailselt vrakki ümbritsevat merepõhja.
Uuringu aeg sõltub ilmast ja see viiakse läbi ajavahemikul 24. novembrist kuni 3. detsembrini, teatas ohutusjuurdluse keskus.
Meregeoloogilise uuringuga soovitakse tuvastada võimalikult palju parvlaeva vraki ümbruses merepõhjas lebavaid laevaga seotud esemeid. Õnnetuse algusest alates sattus laevalt eeldatavasti vette palju erinevaid objekte, mille asukohtade tuvastamine aitab rekonstrueerida laeva uppumisteekonda.
Uuringu lepingupartneriks on Norra ettevõte Reach Subsea AS, kes tegi meretöid ka tänavu juulis Estonia vraki asupaigas. Uuringuks kasutatakse Göteborgi ülikoolile kuuluvat uurimislaeva Skagerak, mida haldab ettevõte Northern Offshore Services. Laev väljub Rootsist Nynäshamni sadamast.
Kuna uurimislaev ei mahuta palju inimesi, osaleb meretöödel üks ohutusjuurdluse keskuse ja üks Rootsi õnnetusjuhtumite uurimise ameti esindaja.
Uuringuseade EIVA Equinox koosneb kaugjuhitavast pukseeritavast platvormist EIVA ScanFish 3D ning Wavefront Solstice MAS mitmikavasonarist.
MAS on kombinatsioon suure jõudlusega tehisavasonarist ning töökindlast külgvaatesonarist. Uuenduslik tehnoloogiline lähenemine tagab märksa täpsemad tulemused kui traditsiooniline külgvaatesonar.
Uuringu tulemusi kasutatakse järgmisel aastal kavas oleva laeva uppumise digitaalse mudeldamise sisendandmetena.
Toimetaja: Karin Koppel