X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

EL pakub elektrisõidukite akude tootjatele kolme miljardi euro jagu toetusi

Elektrisõiduki tootmine USA Michigani osariigis asuvas Fordi tehases.
Elektrisõiduki tootmine USA Michigani osariigis asuvas Fordi tehases. Autor/allikas: SCANPIX/AFP/JEFF KOWALSKY

Euroopa Komisjon pakkus kolmapäeval välja uue skeemi, mille alusel makstakse kodumaistele elektrisõidukite akude tootjatele kokku kolme miljardi euro väärtuses toetusi. Eeldatakse, et liikmesriigid kiidavad plaani heaks.

Kolm miljardit eurot peaks tulema Euroopa Liidu Innovatsioonifondist, mis saab rahastust EL-i süsinikuheitme kvoodikaubanduse süsteemist. Rahastust saab kasutada 2026. aasta lõpuni ehk järgmise kolme aasta jooksul ning vahendid jõuavad kõige tõhusamate ja jätkusuutlikumate akude tootjatele.

"Tagades rakendatavate reeglite õiguskindlust ning pretsedenditut rahalist abi jätkusuutlike akude Euroopa tootjatele, parandame meie tööstuse konkurentsieelist," ütles komisjoni asepresident Maroš Šefčovič.

Skeemi vastuvõtmise põhjuseks on EL-i ja Ühendkuningriigi vahelised läbirääkimised kaitsetollide teemal. Brexiti järel sõlmitud lepingute kohaselt peaksid alates järgmise aasta jaanuarist hakkama kehtima 10-protsendilised kaitsetollid Ühendkuningriigis toodetud autodele.

Ühendkuningriik soovib omale kolmeaastast ajapikendust, kuid Prantsusmaa on nõus selle heakskiitmisega alles siis, kui eraldatakse toetusi Euroopa elektrisõidukite akude tootjatele.

Kuna Prantsusmaa, Saksamaa ja umbes veel 20 EL-i liikmesriiki on sellise kokkuleppega nüüd nõus, siis saab see tõenäoliselt heaks kiidetud, sest küsimus nõuab ainult kvalifitseeritud häälteenamust.

Nii Prantsusmaa kui ka Ühendkuningriik püüavad meelitada riiki akutootjaid. Briti valitsus pakkus hiljuti 500 miljonit naela India kontsernile Tata, et see ehitaks riiki elektrisõidukite akutehast. Prantsuse valitsus kavatseb omakorda eraldada 1,5 miljardit eurot Hiina ja Taiwani ettevõtete ühisprojektile akutehase ehituseks. Kokku maksab Prantsuse projekt 5,2 miljardit eurot.

Kuigi läbirääkimised on jõudnud lõpusirgele, tahab EL, et Ühendkuningriik nõustuks enam mitte taotlema ajapikendust kolme aasta möödudes.

"Probleem seisneb selles, et meil pole piisavalt akusid ja pole piisavalt kemikaale. Me tahame, et need akud valmiks Euroopas või Ühendkuningriigis. Kuid me pole veel sinna jõudnud," ütles üks ametnik Financial Timesile.

EL-i eesmärk on tagada, et ühenduse elektriautode tootjad hangiks 70 protsenti oma komponentidest EL-i seest.

Toimetaja: Mark Gerassimenko

Allikas: Financial Times

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: