X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

Kaubalaevade puudus takistab Hiina elektrisõidukite eksporti

Kaubasadam Hiinas
Kaubasadam Hiinas Autor/allikas: SCANPIX/AFP/STR

Ajaleht Financial Times kirjutab, et autosid transportivate kaubalaevade nappus tõstis veohinnad rekordtasemele ning see piirab Hiinas toodetud elektrisõidukite eksporti Euroopasse.

Laevafirmad saatsid 2020. aastal vanemad laevad hingusele, kuna pandeemia tõttu vähendasid autofirmad järsult tootmist. Nõudlus uute autode järele on aga taastunud, nüüd on puudus kaubalaevadest, vahendas Financial Times

"Nüüd on autotootjad naasnud tootmise juurde, laevade pärast käib võitlus," ütles üks asjaga kursis olev inimene ajalehele Financial Times. 

Ookeani kaudu veetud autode hulk kasvas 2023. aastal 17 protsenti ehk 23,4 miljoni sõidukini. Eksporti suurendasid nii Euroopa kui ka Hiina tootjad. Analüütikud eeldavad, et Hiina tarnis eelmisel aastal ligi 4,3 miljonit sõidukit, 2020. aastal oli see umbes miljon sõidukit. Ka Jaapani ja Lõuna-Korea tootjad suurendavad eksporti. 

"Turg on pingeline. Ringi liigub palju autosid, turule pole aga tulnud uusi laevu. 2023. aastal telliti juurde 80 uut laeva, kuid nende tellimuste täitmiseks kulub ligi kolm aastat," ütles konsultatsioonifirma Clarksons tippjuht Stephen Gordon. 

Analüütikute sõnul mõjutab laevade nappus kõige rohkem Hiina firmasid. Hiina firmad sõltuvad meretranspordist, samal ajal kasvab ettevõtete tootmisvõimsus. Tootjate tegevus toimub kodumaal, autosid müüakse aga ka Euroopasse. Hiina firmad plaanivad ehitada tehaseid ka Euroopasse, kuid need tehased hakkavad autosid tootma alles kümnendi lõpus. 

Toimetaja: Karl Kivil

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: