Kõrgõzstan, Usbekistan ja Hiina ehitavad raudtee Euroopasse

Kõrgõzstan ja Usbekistan on leppinud kokku Hiinaga raudtee ehitamise Euroopasse, mis möödub Venemaast. Projektileping, mida Peking, Biškek ja Taškent on arutanud 27 aastat, allkirjastati 6. juunil Pekingis ning ehitustööd on plaanitud alustada oktoobris.
"450-500 km pikkune raudtee saab osaks Hiina ülemaailmsest algatusest "Üks vöö, Üks tee"," kirjutas oma X-i postituses Ukraina poliitik ja ametnik Anton Heraštšenko, viidates Xinhuanet-i artiklile.
Kõrgõzstani parlament võttis kolmapäeval vastu seaduse, mis edendab koostööd Hiina-Kõrgõzstan-Usbekistani raudteeprojekti ühiseks arendamiseks, teatas transpordi ja kommunikatsioonide aseminister Yrysbek Bariev.
Bariev rõhutas, et uus raudteekoridor saab Euraasia mandri silla lõunaharuks ja avab juurdepääsu Kagu-, Lääne-Aasia ja Lähis-Ida turgudele. "Projekt suurendab konkurentsivõimet rahvusvahelisel transiitvedude turul, vähendades vahemaad ja kauba kohaletoimetamise aega," lisas ta.
"Eksperdid märgivad, et aastane kaubaveo maht ulatub 15 miljoni tonnini ning kaupade tarneaeg lõppklientidele lüheneb 7 päeva võrra. Lisaks luuakse kaasaegne transiidi- ja logistikataristu, laod ja terminalid," ütles Usbekistani president Šavkat Mirzijojev.
"Raudtee hakkab kulgema Kashgarist Hiina Xinjiangi Uiguuri autonoomses piirkonnas läbi Torugarti, Makmali ja Jalal-Abadi Kõrgõzstanis Andijani Usbekistanis. Seejärel ühendatakse raudtee teiste Kesk-Aasia riikide teedega, kustkaudu kaup liigub Kaspia mere, Türgi ja lõpuks Euroopani," kirjutas Heraštšenko.
19. juunil ratifitseeris Kõrgõzstani parlament, kelle territooriumil kulgeb suurem osa marsruudist, lepingu Hiina ja Usbekistaniga raudtee ehitamiseks. Riikide vahel luuakse ühisprojektifirma, et ehitada Kõrgõzstani osa raudteest. Hiinale kuulub sellest 51 protsenti, Kõrgõzstanile ja Usbekistanile kumbalegi 24,5 protsenti.
Toimetaja: Taavi Tamula
Allikas: Xinhuanet