Jaekaubandusettevõtete müügimaht on vähenenud juba kaks aastat
2024. aasta augustis vähenes jaekaubandusettevõtete müügimaht eelmise aasta võrdluses neli protsenti. Statistikaameti andmetel on see näitaja langenud juba kaks aastat.
Statistikaameti andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2024. aasta augustis 889 miljonit eurot.
Müügimaht kahanes nii tööstuskaupade ja toidukaupade kauplustes kui ka mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes.
Selle aasta juuliga võrreldes vähenes augustis jaekaubandusettevõtete müügimaht ühe protsendi võrra.
Statistikaameti analüütik Johanna Linda Pihlak tõi välja, et koos augusti andmetega on jaekaubandusettevõtete müügimaht vähenenud juba 24 kuud järjest.
"Müügimahu vähenemist mõjutasid augustis enim tööstuskaupade ja toidukaupade kauplused, kus maht kahanes mõlemas eelmise aastaga võrreldes neli protsenti," lisas Pihlak.
Tööstuskaupadest enim ehk 12 protsenti vähenes müügimaht majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes.
Müügimaht kahanes veel ka kuus protsenti posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes, viis protsenti muudes spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus tööstuskaubad (kaubamajad) ning neli protsenti tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes.
Müügimaht suurenes kolm protsenti muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude, mänguasjade ja muuga ning kaks protsenti kasutatud asjade kauplustes ja väljaspool kauplusi ehk kioskites, turgudel ning otsemüügil.
Apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes jäi müügimaht eelmise aasta tasemele.
Mootorikütuse jaemüügiga tegelevate ettevõtete müügimaht kahanes eelmise aasta augustiga võrreldes ühe protsendi võrra.
Luminori peaökonomisti Lenno Uusküla sõnul on tähelepanuväärne, et toidutarbimine on kuust kuusse langenud.
"Toidupoed paistavad olevat esimesed kannatajad ja inimesed ka toidu arvelt panevad kõrvale. Teine osa on riided, kus on märkimisväärne langus. See on ka selline kaup, mida ei pea ostma siis, kui keeruline on. Küll aga inimesed tarbivad rohkem parandusteenuseid ja käivad palju rohkem kasutatud asjade kauplustes. Need on need valdkonnad, kus müük on veerandi võrra kasvanud võrreldes koroonaeelse ajaga," lausus Uusküla.
Rimi ostujuht Marilin Jürissoni sõnul on inimesed oma ostukäitumist muutnud ja see paistab välja.
"Ostetakse ikkagi seda, mis vaja on. Võib-olla kodus mõningaid tööstuskaupasid ei vahetata välja, kui neid vaja pole vahetada. Aga vähemalt meile tundub, et kodus süüa tehakse kindlasti," ütles ta.