Pärnu maanteel õnnetusse sattunud tsisternveokist lekib veeldatud maagaasi
Neljapäeva õhtul kell 21.07 toimus Tallinna-Pärnu-Ikla maantee 35. kilomeetril tõsine ahelavarii, kuhu sattus kuus sõidukit, sealhulgas kaks veeldatud maagaasi (LNG) vedavat tsisternveokit, millest üks lekib. Maanteelõik jääb suletuks laupäeva keskpäevani.
Tallinna-Pärnu-Ikla maantee 35. kilomeetril toimunud ahelavarii päästetööde lõppu veel ei paista, teatas päästeamet reede õhtul. Lekkimise intensiivsus on vähenenud, kuid LNG-d sisaldavat tsisterni endiselt ohutult liigutada ei saa.
Maantee jääb suletuks vähemalt laupäeva keskpäevani, lisas päästeamet.
Õnnetus juhtus, kui sõiduauto Škoda sõitis vastu teepiiret, seejärel põrkus sõiduk paremale kraavi ning Škoda rehv lendas pihta vastassuunas liikunud sõiduautole, mis sõitis Pärnu suunas. Teised liiklejad proovisid kraavi paiskunud Škoda juhti abistada ning jäid teele seisma. Neile tagant lähenenud sõidukid ei jõudnud peatuda ning juhtus ahelkokkupõrge mitme sõiduauto ja kahe veoki vahel. Need kaks veokit sõitsid teineteise järel ning üks sõitis teisele tagant sisse, tekitades eesmise tsisternile tugevaid kahjustusi, teatas päästeamet.
Keemiakaitseülikondades päästjad proovisid neljapäeva õhtul leket peatada, kuid kuna viga olid saanud nii veoki ventiilid kui ka juhtpult ja lekkis mitmest kohast, siis see osutus võimatuks.
Mõlemad tsisternveokid on endiselt sündmuskohal ning kumbagi pole võimalik ohutult liigutada. Tagumise veoki tsistern viga pole saanud. Sealne LNG püsib veeldatud kujul ohutul hoiustamistemperatuuril, kuid sellegipoolest on esmane prioriteet see ohualast välja saada, märkis päästeamet.
Autot ei saa käivitada, kuna see asub ohualas ning väiksemgi säde, sealhulgas auto käivitamisel tekkinud starterisäde ning kuumad autoosad võivad õhus oleva gaasi süüdata. Päästeamet taotleb abi kaitseväelt, et nende tehnikaga saaks veoki ohutult ära teisaldada.
Kohapeal moodustati juhtimisstaap, kuhu kuuluvad esindajad päästest, politseist, kiirabist, transpordiametist, kaitseväest ja veose omanikfirmast.
Tallinna-Pärnu maantee jääb avariipaigas tööde ajaks suletuks, kuid politsei on taganud ümbersõidu Ääsmäe-Kernu tee kaudu.
Veeldatud maagaasi transporditakse pikamaatranspordis rõhu all temperatuuril -163 kraadi. Mahult on LNG 600 korda väiksem kui tavalises olekus maagaas.
Rõhu alt vabanedes gaas aurustub ning see ongi protsess, mis õnnetuspaigas toimub. Aine on suures kontsentratsioonis plahvatusohtlik, mistõttu ongi sealt alast kõikvõimalikud süttimisallikad eemaldatud.
Kuna gaas on ülimadalal temperatuuril, võib see kokkupuutel nahaga põhjustada külmapõletusi. Pikapeale lahtub gaas aga atmosfääris ohutule tasemele.
Tsisternveokis on 18 tonni gaasi, mis koguneb raskemana õhust maapinnale, põhjustades sellega plahvatusohu. Lekke peatamine tsisternveokis on kraanide deformatsiooni tõttu raskendatud.
Ohutsoonis kehtivad endiselt 300-meetrised piirangud ning päästemeeskonnad jälgivad pidevalt gaasi levikut.
Kohalikud elanikud, kelle kodu jääb ohupiirkonna lähedusse, on saanud vajalikud juhised. Alasse jääb üks talu, mille kaks elanikku evakueeriti. Kaugemate majade elanikud said juhised sulgeda aknad ja olla valmis vajadusel evakueerimiseks.
Toimetaja: Marko Tooming