Kohus: lennufirma peab asenduseks ka teiste vedajate lende pakkuma

Kui lennufirma jätab reisija lennust maha, tühistab reisi või hilineb lend rohkem kui kolm tundi, peab lennufirma reisijale asenduseks pakkuma ka teiste vedajate lende, leidis riigikohus.
Kohtusse pöördusid reisijad, kelle lend tühistati 2023. aasta juulis Itaalia lennujaamatöötajate üleriigilise streigi tõttu. Lennufirma Ryanair pakkus neile asenduslendu, mis väljunuks nädal aega algsest hiljem.
Reisijate hinnangul ei olnud asenduslennu tingimused mõistlikud ega võrreldavad esialgse reisi omadega, mistõttu ostsid nad ise uued piletid lennule, mis väljus tühistatust kolm päeva hiljem.
Lennufirma leidis, et lennu tühistamise eest ei tule hüvitist maksta, kuna põhjuseks olid erakorralised asjaolud, mida poleks suudetud vältida isegi siis, kui oleks võetud kõik vajalikud meetmed.
Riigikohtu tsiviilkolleegium otsustas määruskaebuse rahuldada. Kolleegium selgitas, et lennufirmadele Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusega pandud kohustus võtta kõik vajalikud meetmed erakorraliste asjaolude vältimiseks ei hõlma üksnes meetmeid lennu tühistamise vältimiseks, vaid ka meetmeid reisijatele lennu tühistamisest tulenevate tagajärgede leevendamiseks.
"Euroopa Kohtu selgituse järgi eeldab lennuettevõtjalt nõutav hoolsus, mis võimaldab tal vabaneda hüvitise maksmise kohustusest, kõigi tema käsutuses olevate vahendite rakendamist, tagamaks teekonna muutmine mõistlikult, rahuldavatel tingimustel ja esimesel võimalusel," leidis kohus.
Samuti tõi tsiviilkolleegium välja, et lennufirma peab otsima ka teiste vedajate otse- või vahemaandumisega lende, mis saabuvad varem kui lennufirma enda järgmine lend.
Toimetaja: Karin Koppel