Austria energiafirma sulgeb nõudluse puudumise tõttu oma vesinikutanklad

Austria suurim nafta- ja gaasifirma OMV otsustas kõrgete kulude ja vähese nõudluse tõttu sulgeda riigis oma vesinikutanklate võrgu, kirjutab Brussels Signal.
Esimene tankla on juba suletud ning neli ülejäänud tanklat lõpetavad Austrias tegevuse 30. juunist 30. septembrini.
22. aprillil avalikustatud otsus tähistab 13 aastat kestnud investeeringute lõppu vesinikku kui rohelisemasse alternatiivi bensiini- ja diislikütusele ning elektrisõidukitele.
OMV avas esimese vesinikutankla Viinis 2012. aastal. 2017. aastal avas firma uued tanklad Ülem-Austria, Alam-Austria, Steiermargi ja Tirooli liidumaal.
Austerlased tegid koostööd Saksamaa keemiaettevõtte Lindega, mis on vesinikutootmises ülemaailmne liider.
Otsus Austrias asuvad tanklad sulgeda tuli kõrgete kulude ja peaaegu täieliku nõudluse puudumise tõttu, kirjutab meedia.
2025. aasta aprilli seisuga oli kogu riigis registreeritud vaid 62 vesinikkütusega sõidukit. Ainult viis neist olid eraomandis ja ülejäänud olid firmasõidukid. Nende autode omanike jaoks on tanklate sulgemine halb uudis, kuna teisi tarnijaid pole ning nende sõidukid ei saa kasutada bensiini ega diiselkütust.
2015. aastal Tiroolis asuva vesinikutankla avamisel, kirjeldas OMV vesinikku kui "tuleviku võtmetehnoloogiat".
OMW juht Alois Wach nimetas vesinikukütust peaaegu piiramatult kättesaadavaks ja madala heitkogusega. Ta viitas ideele kasutada päikese- ja tuuleenergia abil toodetud elektrit rohevesiniku tootmiseks, mida saaks seejärel kasutada sõidukites kütusena.
Kõrgetest ambitsioonidest hoolimata osutus protsess ebatõhusaks ja kulukaks. 2023. aastal näitas konsultatsioonifirma BCG uuring, et vesiniku tootmise kulud olid rohkem kui kaks korda kõrgemad kui varem prognoositi.
Vesinikautod on ka suhteliselt kallid. Lõuna-Korea ettevõtte Hyundai valmistatud vesinikkütuseelemendiga auto Hyundai Nexo maksis Saksamaal 2018. aastal peaaegu 70 000 eurot.
Toimetaja: Valner Väino
Allikas: Brussels Signal