Tšeljabinski asteroid oli arvatust suurem ({{contentCtrl.commentsTotal}})

AP / Scanpix
Tänavu veebruaris Venemaale Tšeljabinski lähedale kukkunud asteroid oli suurim Maale langenud taevakeha pärast 1908. aasta Tunguusi katastroofi Siberis ning selle mass oli 12-13 000 tonni ehk ligi kaks korda algul arvatust suurem.
Teadlased on Tšeljabinski meteoorkeha videosalvestiste pealt põhjalikult uurinud ning teinud senisest täpsemini kindlaks selle kosmosekivi omadusi ja trajektoori läbi Maa atmosfääri, vahendas ERRi teadusportaal.

Tulekera varahommikust lendu üle Uurali piirkonna taeva nägid pealt paljud inimesed ja salvestasid paljud videokaamerad. Teadlased kirjutavad nüüd ajakirjades Nature ja Science, et tegu oli üsna levinud meteoori tüübiga - hariliku kondriidiga, mis oli pärit Marsi ja Jupiteri vahelisest asteroidide vööndist.

Maa atmosfääri sisenemise hetkel oli selle mass 12-13 000 tonni ehk ligi kaks korda suurem, kui alguses arvatud. Atmosfääri ülakihtidest kihutas see läbi kiirusega 19 km/s ehk enam kui viiskümmend korda üle helikiiruse. Kolme-neljakümne kilomeetri kõrgusel murenes asteroid tugevalt, lagunes tükkideks ja 27 kilomeetri kõrgusel pudenes gaasiks ja tolmuks laiali.

Õnneks neelas siis atmosfäär suurema osa asteroidi kineetilisest energiast. Teadlased kirjutavad, et kui see oleks olnud tugevamast materjalist, siis oleks see Maale kukkudes üsna suurt kahju teinud. Nüüdki jõudis aga Maale tuhandeid pisikesi meteoriite, millest üks lõhkus ära tehasehoone katuse, teise tüki toimel paiskus sisse raamatukogu aknaraam ja purunes Vene luuletaja Aleksander Puškini kuju. Seni suurima, 600-kilose tüki tõid sukeldujad alles möödunud kuul Tšerbakuli järve põhjast üles.

Toimetaja: Karin Koppel

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: