Eestlasest piraadikütt: laevakaitsjaid peetakse asjata palgasõduriteks ({{commentsTotal}})

Hiljuti naasis samadest vetest, kus India võimud pidasid kinni piraaditõrjefirma AdvanFort laeva koos Eesti eraturvameestega, laevakaitsemeeskonda juhtinud Georg Kirsberg, kelle sõnul on vale arvata, nagu oleks piraadiküttide puhul tegemist igal võimalusel relva järele haaravate palgasõduritega.

Nädalavahetusel levis rahvusvahelises pressis kulutulena uudis, kuidas India võimud pidasid kinni territoriaalvetesse sattunud piraaditõrjefirma AdvanFort laeva, millel polnud väidetavasti korrektseid pabereid relvade ja laskemoona jaoks, vahendas "Pealtnägija".

Ameerika firma palgal 35 mehe hulgas, keda kohalikud võimud kahtlustavad seaduserikkumises, on ka vähemasti 14 Eesti eraturvameest. Neid ärevaid uudiseid teiselt poolt maakera jälgib praegu eriti teraselt Georg Kirsberg, kes naasis täpselt 10 päeva tagasi samadest vetest, kus ta töötas sama firma AdvanFort laevakaitsemeeskonna juhina.

"Suurim eksiarvamus on see, et need eraturvamehed on n-ö palgasõdurid, kes käivad arengumaades inimesi maha tapmas kogu aeg oma lõbu pärast. Arvatakse võib-olla, et turvamehed tulistavad kogu aeg kõigi pihta, aga see on kõige viimane asi, mida tehakse," sõnas Kirsberg.

Avalikkus mäletab võibolla Kirsbergi seoses mahlakate paljastustega mereväes lokkavast korralagedusest. Pärast skandaali kadus kaheksa aastat mereväes teeninud nooremleitnant radarilt, õppis aasta Saksamaal ja asus mullu novembris tööle eraturvafirmas piraaditõrjujana. Eri firmades töötab kokku juba üle saja Eestist pärit mehe.

30aastane Kirsberg veetis kahel rotatsioonil piraadivetel kaheksa kuud, mille kestel tegi kaubalaevu kaitstes 12 ülesõitu. Ohu piirkond on umbkaudu kaks miljonit ruutkilomeetrit India ookeani, mis laiub laias laastus kolmnurgas Punase mere suue, Madagaskar ja Maldiivid. Seda läbib aga üks maailma tähtsamaid ja aktiivsemaid laevateid, mis suubub Suessi kanalisse - maailma majanduse ühte arterisse.

Üldjuhul kuulub kaitsetiimi 3-4 meest, kes viiakse ohuala piiril pardale mootorpaadiga, sest suured kaubalaevad ei tee nende jaoks eraldi peatust. Eskortida tuli nii 250meetriseid gaasitankereid kui kümme korda väiksemat puksiiri. Keskmine ülesõit oli umbes 2000 meremiili Sri Lankalt Egiptusesse, aga Kirsbergi isiklik rekord oli 3500 miili Omaanist Lõuna-Aafrika Vabariiki, mis vältas 17 päeva.

"Juhised on väga lihtsad. Kui kahtlane paat läheneb, tuleb talle esimese asjana relva demonstreerida, näidata sillast. Kui ta tuleb lähemale, siis tulistada tema ette vette ja kui nad alustavad rünnakut, siis nende pihta tulistada," kirjeldas Kirsberg.

Pärast ohuala läbimist ei viida turvamehi üldjuhul kuivale maale, vaid nad paigutatakse ujuvatesse baasidesse keset merd, uut ülesannet ootama. Olme säärastes ujuvbaasides on kaugel luksusest. Üks sarnaseid aluseid oli ka AdvanFortile kuuluv Seaman Guard Ohio, pardal eri andmetel 14-16 eestlast, mis eelmise nädala lõpul segastel asjaoludel India territoriaalvetesse sattus ja kinni peeti.

"Probleemi tuum on väga lihtne. Kuna kogu see töövaldkond on väga uus ja kuna ta enamasti toimub väljaspool riikide piire ehk avamerel ehk mittekellegimaal, siis üldiselt puuduvadki regulatsioonid ja dokumendid selle töö jaoks. Seetõttu tuleb ikka ja jälle ette, et mingi ametivõim tahab meie käest näha mingit dokumenti, mida meil ei ole," rääkis Kirsberg.

Kirsbergi sõnul on laevakaitsja elu igavam kui arvatakse. Tema esimene rotatsioon kestis viis kuud ja teine kolm kuud, mille jooksul ei näinud ta oma silmaga ühtegi piraati.

Toimetaja: Karin Koppel



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: