Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.
Turistid kipuvad Eestist suveniiriks ostma matrjoškasid ja merevaiku
Tallinna vanalinna päevad on pealinna turismihooaja üks kõrgpunkte, mil suveniirikaubandus õitseb, iseküsimus on aga, kas neil mälestusesemetel Eesti ja Tallinnaga alati ka mingi side on, kui ostu sooritamise paik välja arvata.
Vanalinnas on pood poe küljes kinni ja enamik neist suunatud turistide teenindamiseks. Leidub hulganisti kohalikku käsitööd, aga ohtralt ka päris võõrapärast kaupa, alates merevaigust ja lõpetades matrjoškadega, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Me ostsime nukud, mis üksteise seest välja käivad, ja ostsime veel merevaiku - kaelakee, käevõru. See oli väga hea," ütles Inglismaalt tulnud turist June.
Masstoodanguna valmistatud suveniirid on odavamad kui käsitöö ja meeldivad turistidele kui tuttavad asjad. Psühholoog Voldemar Kolga selgitas, et turist tahab eelkõige seda, mis talle on tuttav. "Matrjoška kuulub ka sinna," nentis ta.
Turumajandus turu mõjutamiseks palju võimalusi ei jäta. Rahvakunsti- ja käsitööliidu projektijuht Liina Veskimägi-Illiste märkis, et liit on teinud käsitöökaardid, kus on näidatud kohalike meistrite kauplused, galeriid ja töökojad. "Seda, mis tuleb mujalt, on liiga palju ja me ei saa ju vabas turumajanduses öelda, et seda ei tohiks teha," sõnas ta.
Selgub, et ka linn ei saa siin omalt poolt midagi teha. Tallinna kesklinna linnaosa vanema Valeri Korbi sõnul linnavalitsus ainult registreerib. "See tähendab, et ettevõtja, kes tahab mingit kaupa müüa, tuleb linnavalitsusse, teeb kauplemisregistreeringu. Ta ei märgi oma taotluses, kas see on merevaik või matrjoškad või mingi suveniirikaup, ta märgib, et see on olmekaup ja müübki seda selle nime all," sõnas Korb.
Liina Veskimägi-Illiste leiab, et linn võiks teha suuremat koostööd, et linna rendipinnad satuksid tõelistele tegijatele. "Kui välja kuulutatakse konkurss, siis see oleks ikkagi tegijatele, mitte kaubavahendajatele, kes kusagilt mujalt midagi sisse toovad," pidas rahvakunsti- ja käsitööliidu esindaja vajalikuks.
Majanduslikus mõttes polegi ju vahet, mida turist ostab, peaasi et ostab. Majandusekspert Andres Arrak ütles, et asja paneb paika vabaturg. "Kui on matrjoškade järele nõudlus, siis tuleb neid ka müüa," tõdes ta.
"Me ostsime nukud, mis üksteise seest välja käivad, ja ostsime veel merevaiku - kaelakee, käevõru. See oli väga hea," ütles Inglismaalt tulnud turist June.
Masstoodanguna valmistatud suveniirid on odavamad kui käsitöö ja meeldivad turistidele kui tuttavad asjad. Psühholoog Voldemar Kolga selgitas, et turist tahab eelkõige seda, mis talle on tuttav. "Matrjoška kuulub ka sinna," nentis ta.
Turumajandus turu mõjutamiseks palju võimalusi ei jäta. Rahvakunsti- ja käsitööliidu projektijuht Liina Veskimägi-Illiste märkis, et liit on teinud käsitöökaardid, kus on näidatud kohalike meistrite kauplused, galeriid ja töökojad. "Seda, mis tuleb mujalt, on liiga palju ja me ei saa ju vabas turumajanduses öelda, et seda ei tohiks teha," sõnas ta.
Selgub, et ka linn ei saa siin omalt poolt midagi teha. Tallinna kesklinna linnaosa vanema Valeri Korbi sõnul linnavalitsus ainult registreerib. "See tähendab, et ettevõtja, kes tahab mingit kaupa müüa, tuleb linnavalitsusse, teeb kauplemisregistreeringu. Ta ei märgi oma taotluses, kas see on merevaik või matrjoškad või mingi suveniirikaup, ta märgib, et see on olmekaup ja müübki seda selle nime all," sõnas Korb.
Liina Veskimägi-Illiste leiab, et linn võiks teha suuremat koostööd, et linna rendipinnad satuksid tõelistele tegijatele. "Kui välja kuulutatakse konkurss, siis see oleks ikkagi tegijatele, mitte kaubavahendajatele, kes kusagilt mujalt midagi sisse toovad," pidas rahvakunsti- ja käsitööliidu esindaja vajalikuks.
Majanduslikus mõttes polegi ju vahet, mida turist ostab, peaasi et ostab. Majandusekspert Andres Arrak ütles, et asja paneb paika vabaturg. "Kui on matrjoškade järele nõudlus, siis tuleb neid ka müüa," tõdes ta.
Toimetaja: Karin Koppel