Valgamaa omavalitsused ootavad uuelt valitsuselt Rail Balticu trassi alternatiivset planeeringut ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Üks Rail Balticu trassivariantidest.
Üks Rail Balticu trassivariantidest. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Valgamaa omavalitsused on seisukohal, et uus valitsus peab ühena esimestest algatustest käivitama Rail Balticu alternatiivse planeeringu ja mõjude analüüsi lähtudes olemasolevast Tallinna-Tartu-Valga suunalisest raudteekoridorist.

Maakonna kõigi omavalitsuste ühiskirjale vastas senine valitsus keeldumisega, ütles pöördumise algataja, Valga linnapea Kalev Härk.

„Vana valitsus kordas kinnisilmi mantrat, et uue raudteekoridori rajamine ei puuduta senist raudteed ega rongiliiklust sellel. Ometi ei näita ükski arvutus, mille arvelt kaetakse senise ühe taristu asemel tulevikus kahe, kaubavoogude osas konkureeriva, raudteetaristu käigushoidmine," märkis Härk.

Tema sõnul on ilmselge, et väheneva kaubavoo tõttu on Eesti Raudtee juba täna raskustes taristu korrashoiu rahastamisega, tariifide tõstmine aga peletaks naaberriikidesse senisegi napi kaubavoo ning tõstaks reisirongide piletihindu.

„Juba täna sõidab näiteks Riia-Peterburi reisirong Valgast ja Eestist kaarega mööda, sest Eesti Raudtee taristu kasutustariifid on liig kõrged," nentis Härk.

Härki hinnangul on üsna tõenäoline, et Pärnut läbiva otsetrassi puhul takerdub valitsus trassialuse maa sundvõõrandamisse ning muldkeha jaoks tarvilike uute kaevanduste avamise protsessidesse.

„Ei ole teada, kui palju uus otsetrass tegelikult maksab, sest maaomanikele, kogukondadele ja keskkonnale tekitatavat kahju ei oska keegi kokku arvutada," ütles Härk.

Valgamaa omavalitsused ootavad uuelt valitsuselt ausat ja eelarvamustevaba rehkendust Eesti võimekuse osas pidada ülal kahte konkureerivat raudteetaristut. Samuti nõuavad omavalitsused jätkuvalt alternatiivse planeeringu algatamist senisel trassil.

Valgamaa omavalitsused on korduvalt tõstnud üles küsimuse Rail Balticu uue raudteekoridori ehitamise ebaotstarbekusest. Valgamaa jättis kinnitamata ka üleriigilise planeeringu Eesti 2030 põhjusel, et see ei näe ette olemasoleva raudteekoridori planeerimist Rail Balticu tarbeks.

Valgamaa omavalitsused toetavad Rail Balticu projekti kiireks rongiühenduseks Euroopaga, kuid kutsuvad üles vaatama selle mõju Eestile tervikuna, mitte konkreetse raudteeliini ja sellega seotava äriühingu tasuvust eraldi.

Toimetaja: Marek Kuul

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: