Majandusminister Juhan Parts: Estonian Airil on võimalik leida lennundusturul oma nišš ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Juhan Parts.
Juhan Parts. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Ametist lahkuv majandusminister Juhan Parts (IRL) nentis intervjuus ERR-i uudisteportaalile, et uues koalitsioonileppes on pandud idanema seemneid, mida vastutustundlik minister maha panna ei tohi ning usub, et Estonial Airil on võimailik leida lennundusturul oma nišš.

Millised olid suurimad kordaminekud?

Tähtis on, et majandus väljus kriisist kvalitatiivselt tugevamal alusel. Eesti majandus on meie kõigi ühislooming ja hea meel on selle üle, et tootlikkuse kasv on olnud korralik, eksport ületas buumiaegse taseme juba 2011. aastal.

Eesti majandus on innovaatilisuse poolest tõusnud juba veidi paremaks kui Euroopa keskmine, kulutused teadus- ja arendustegevusele on viimastel aastatel ületanud kaks protsenti SKP-st.

Energeetika oli 2007. aastal ummikseisus. Eesti energiajulgeolekut kindlustavaid otsuseid oleme seejärel teinud ridamisi. Algatasime moodsa põlevkivielektrijaama ehituse, mis saab poole ulatuses kasutada ka biomassi.

Tootmisportfelli on lisandunud prügipõletusjaam Irus ja mitmed tuulepargid. Valmis on Eestit ja Soomet ühendav elektrikaabel EstLink 2 ning tarvilik avariielektrijaam.

Eesti avas elektrituru ja elekter on meie tarbijatele endiselt soodsam kui Lätis ja Leedus, ka vaatamata sealsetele subsiidiumitele, viimasel ajal on olnud isegi soodsam kui oli reguleeritud hind.

Eesti ja Soome on leppinud kokku veeldatud maagaasi terminalide ning gaasijuhtme ehitamises. Käib eeltöö Eesti liitumiseks Kesk-Euroopa elektrisüsteemiga.

Milliste probleemidega peaks tööd jätkama uus minister?

Majandusminister peab keskenduma kolmele ülesandele ehk esiteks tuleb meie majandust hoida jätkuvalt ja kompromissitult rahvusvahelistumise kursil. Meie ettevõtete koduturuks on lisaks Läänemere äärsetele riikidele laiemalt Euroopa ja globaalsed turud.

Teiseks tuleb edasi kasvatada tootlikkust, seda ka avalikus sektoris, kus varsti peab töö saama tehtud senisest väiksema arvu inimestega, teisiti inimeste sissetulekuid kasvatada ei saa.

Kolmandaks peab minister omama aru ja julgust seista vastu erihuvidele ehk kellegi kitsa äri edendamisele üldsuse arvelt.

Uues koalitsioonilepingus on paraku pandud idanema seemneid, mida vastutustundlik minister maha panna ei tohi. Eesti Energia tahetakse tüürida lammutustöökotta - võtta ära elektrivõrk ja põlevkivi kaevandamine.

Energiatootja ilma kindla juurdepääsuta maavarale on nagu mootorita auto, sõita sellega ei saa, kõlbab ainult edasiseks lammutamiseks.

Praamiühenduse osas ei ole mingit ummikut nagu väidab koalitsioonilepe. Vastupidi - pikaajaline lahendus on välja töötatud ja kooskõlastatud ka Euroopa Komisjoniga. Hankedokumendid on ette valmistatud ja Tallinna Sadam on otsustanud hanke läbi viimise, olemas on ka tunnustatud laevaehitajate kinnitus, et tarvidusel on kahe aastaga võimalik uued laevad ehitada.

Millised olid suurimad tagasilöögid?

Kõige keerulisem on olnud lennufirma säilitamine, mille kodulennujaamaks on Tallinn. Estonian Airi erineva põhjusega raskuste taustaks on olnud muutused Euroopa lennundusturul.

Valitsuse 2009. aasta otsuse põhjus oli selles, et Eesti-suguse väikeriigi jaoks tarvilike lennuühenduste tagamiseks on kodututurult lähtuv lennuettevõte vajalik. Ainult seetõttu võttis riik raskustesse sattunud lennufirma eraomanikelt üle ja see põhjus on kehtiv ka täna.

Käimasoleva riigiabiloa taotluse osas on minister läbirääkimiste pidaja ja oma positsiooni ei tohi ise kahjustada. Oleks halb, kui lätlased saaksid oma loa kätte ja meil jääks see palju väiksema mastaabiga abi juures saamata.

Minu kohtumised Euroopa Komisjoni konkurentsivoliniku Joaquín Almunia ja komisjoni ametnikega on andnud kinnitust, et Estonian Airil on võimalik Euroopa üldiselt konsolideeruval lennundusturul oma nišš leida. Jätkuvalt on vaja seista ka selle eest, et uued riigiabireeglid lennunduses arvestaksid Eesti sarnaste riikide huvidega.

Mida soovite uuele ministrile?

Tõsist töössesuhtumist.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: