Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Palo: ka Tallinna Sadam võib suure tõenäosusega hanke võita

Urve Palo
Urve Palo Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Majandusminister Urve Palo ütles Vikerraadio saates "Uudis+", et Tallinna Sadam võib võita praamiliikluse hanke väga suure tõenäosusega ning Vjatšeslav Leedot ette kindlaks võitjaks pidada pole õige.

Valitsus otsustas eelmisel nädalal, et mandri ning Saaremaa ja Hiiumaa vahelistele liinidele hakatakse otsima operaatorit, kellel oleks pakkuda ka vajalik laevastik.

Eelmine majandusminister ning IRL-i liige Juhan Parts soovis, et laevad oleksid tulevikus riigi omad.

"Kõigepealt tahan ma kindlasti rõhutada, et ministeerium ei ole loobunud riigilaevade soetamise mõttest," toonitas Palo Vikerraadiole antud intervjuus.

"Ka [täielikult riigile kuuluva] Tallinna Sadama nõukogu otsustas eile omaniku ootust arvestades, et kuulutab välja laevade ostuks hanke. Ja kui kõik läheb plaani järgi, ka on tal võimalus see hange võita ja seejärel ka operaator leida," ütles ta.

"Läbi selle on veel praegu riigil võimalik need laevad soetada," rõhutas Palo.

Hanke võitnud operaatoriga sõlmitavasse lepingusse kirjutatakse ka õigus riigil laevad pärast lepinguperioodi lõppu välja osta.

Uus lepinguperiood algaks 2016. aasta oktoobris ning laevade ostmine saaks seega võimalikuks 2026. aastal. Palo sõnul pole laevad selleks ajaks muutunud vanarauaks.

"Me ei tea veel, kellelt [me saaksime laevad osta]. See võib väga suure tõenäosusega olla Tallinna Sadam, kellelt me ostaksime siis 10 aasta vanused laevad. Kui see on praegune operaator, siis need laevad on umbes 15 aastat vanad, ja nende laevade eluiga on julgelt 30 aastat, nii et vanarauast me muidugi rääkida ei saa."

Palo sõnul on ajagraafik praegu tihe, mistõttu pidi ta langetama just sellise otsuse, nagu tegi.

"Aga ajagraafik on tihe. Piltlikult öeldes, sel ajal, kui mina ministeeriumisse jõudsin, oleks pidanud hange olema juba ammu välja kuulutatud. Paraku seda ei tehtud," märkis minister.

"[Eelmisel majandusministril, IRL-i liimel] Juhan Partsil oli seitse aastat selle hanke ettevalmistamiseks. Pool aastat jõudis ta sellest ühiskonnas väga valju häälega rääkida, aga teha mitte midagi. Praegu on hea kritiseerida," selgitas Palo.

"Kui mul oleks praegu vähemalt kolm aastat, oleks ma teinud teistsuguse otsuse," lisas ta.

Majandusminister Juhan Parts ütles täna hommikul "Terevisioonis", et ajapuudust ei saa ettekäändeks tuua ning eelkäijad tunduvad kõikides asjades süüdi.

"Aega on piisavalt. /.../ Meil on kaks ja pool aastat! Me elame väga kiires maailmas. Kaks ja pool aastat on väga suur aeg," rõhutas ta.

Palo sõnul jõuaks laevad tõenäoliselt valmis ehitada, kui sellega kohe alustada. "Aga täna ei saa ju ehitama hakata. Täna tuleb välja kuulutada hange, mille miinimumaeg on 52 päeva," ütles ta.

"Kui hange vaidlustatakse, siis ajagraafik venib veelgi. Vaidlustamise aega meil täna pole," toonitas Palo.

"Mina pidin tegema otsuse uut ajagraafikut arvestades ja selle tõttu otsustasin, et mina ministrina pean garanteerima selle, et 2016. aastal liiguvad praamid vähemalt tänase kvaliteediga."

Valitsus otsustas eelmisel nädalal, et mandri ning Saaremaa ja Hiiumaa vahelistele liinidele hakatakse otsima operaatorit, kellel oleks pakkuda ka vajalik laevastik.

Laevad on praegu reaalselt olemas vaid Vjatšeslav Leedo Saaremaa Laevakompaniil.

Riigile kuuluv Tallinna Sadam teatas eile, et nad on ka hankel osalemisest huvitatud. Endised majandusministrid Meelis Atonen (Reformierakond) ja Parts rääkisid aga täna "Terevisioonile", et nende hinnangul on Tallinna Sadama osalemine teater.

 

Toimetaja: Oliver Kahu

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: