Rail Balticu arutelu: laual on palju küsimusi ja lahendust ei paista

Vändra vallas Kaismal kohtuvad täna Rail Balticu projektimeeskonna osalised, et täpsustada kavandatava trassi kulgemist Pärnumaa põhjaosas. Kohtumisel tulevad veelkord arutlusele Vändra ja Are vallas kulgevad lõigud.
ERRi korrespondent Ester Vilgats rääkis ERRi raadiouudistele, et täna hommikust on koos istunud majandusministeeriumi, konsultatsioonifirmade ning Vändra, Are ja Tahkuranna valla esindajad ning arutanud võimalike Rail Balticu trassi asukohti.
Paraku ei paista, et täna jõutaks kõiki osapooli rahuldava kokkuleppeni.
Vald ei taha võtta sugugi omaks võtta seda varianti, mida soovitavad konsultandid ja mida ka ministeerium eelistab.
Osapooled on püüdnud vastastikku teha selgeks ühe või teise variandi poolt- ja vastuargumente.
Konsultandid näevad, et vald toob lauale vaid emotsionaalsed argumendid ja hinnangud ning reaalselt peaks siiski käiku minema konsultantide soovitatud variant.
Otsuse langetamine jääb Pärnu maavanema õlule, kes aga kinnitas, et tegu ongi raske otsusega.
Ester Vilgats nentis, et tõepoolest on raske vaadata viljapõldu ning kujutleda, et selle asemel on tulevikus raudteetrass.
Väga vähe on räägitud ka kompenseerimisest ja sundvõõrandamisest. Leitakse, et praegune sundvõõrandamisseadus vajab seoses Rail Balticuga muutmist. Samas on näiteks ka maanteeamet öelnud, et nad on sundvõõrandamist väga hästi praktiseerinud Via Baltica projektiga ning Rail Balticuga peaks toimima sama moodi.
Vilgatsi sõnul on aga erinevus selles, et kui autoteest on võimalik üsna vähese vaevaga üle sõita, siis raudteetrassist see enam nii lihtne pole.
Rail Balticu puhul ei hakka keegi iga mõne kilomeetri tagant viadukti ehitama, mis kohalikele inimestele tähendab igapäevaste käikude tegemisel suuremat aja- ja kütusekulu ümbersõitude tegemiseks. See tõstatab omakorda küsimuse nende kulude kompenseerimisest.
Küllalt suure tõenäosusega täna Rail Balticu osas täna otsusele ei jõuta.
Toimetaja: Marju Himma