Euroraha katab Rail Balticu maksumusest vaid pisut üle poole
Raudteetrassi Rail Baltic 1,14 miljardit eurot maksvat Eesti lõiku on võimalik Euroopa Liidu fondidest rahastada vaid pisut üle poole ulatuses selle kogumaksumusest, selgub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõuniku Anti Moppeli jutust.
Praeguste hinnangute kohaselt maksab Rail Balticu Eesti lõik ligikaudu 1,14 miljardit eurot. Rahastada aitaks seda nn Euroopa ühendamise rahastu, Connecting Europe Facility (CEF).
„See on fond, mis loodi paar aastat tagasi ja on just mõeldud liikmesriikide vaheliste piiriüleste projektide jaoks,“ rääkis Moppel Vikerraadio saates „Uudis+“.
Fondist saadavate toetuste protsent on küll 85, aga toetused katavad vaid nn abikõlbulikud kulud, mis moodustavad hetkel Rail Balticu projektist 66 protsenti. Lihtne arvutus – 85 protsenti 66-st – osutab, et fondist saab raha umbes 56 protsendi ulatuses Rail Balticu kogumaksumusest.
Seda kinnitab ka Moppel.
„Kui me maksumusena räägime 1,14 miljardist, siis Euroopa Liidust saame me selle süsteemi alusel maksimum 644 miljonit eurot. Ülejäänud – üle 500 miljoni natukene – tuleb leida teistest vahenditest.“
Need teised vahendid võivad tema sõnul olla erinevad kombinatsioonid rahvusvahelistest pikaajalistest laenudest ja muudest meetmetest.
Lisaks tuleb tähele panna, et mida parem projekt, seda tõenäolisemalt raha saab. Seetõttu on väga oluline, milline on projekti eeltöö.
„Me peame praeguses projekteerimisfaasis väga täpsed, efektiivsed ja kiired. Kui me takerdume praegu siseriiklikesse vaidlustesse, /-/ seda väiksemaks muutub tõenäosus, et me pärast 2017. aastat saame raha taotleda.“
Toimetaja: Rain Kooli