Läänemaal Ristil tekitab postipunkti kolimine elanikes pahameelt
Omniva postkontorite sulgemine maapiirkondades ja väikeste postipunktide avamine kauplustes või raamatukogudes on saanud praktikaks, millel on nii plussid kui ka miinused. Sel nädalal sai teatavaks järjekordne seesugune juhtum Läänemaal Ristil, kus rahvast ja kohalikku võimu üllatas nii postkontori sulgemine kui ka see, mida pakutakse alternatiiviks.
Suurettevõtete kirumine on saanud rahvusspordiks, tõde on aga kuskil vahepeal. Nii ka Omniva puhul. Omniva on tasapisi sulgenud neid postkontoreid, kus käib vähe rahvast ja mille ülalpidamiskulu on ebamõistlikult suur. Asemele on tehtud postipunkte, mis asuvad näiteks poodides, kus rahvas niikuinii iga päev käib, vahendas "Aktuaalne kaamera. Nädal".
Postipunkte on avatud ka raamatukogudes. Üks selline asub Taeblas.
"Põhiliselt on see töö ikkagi pakkide vahetamine või nende pakkide kättesaamine ja siis noh, marke ostetakse ka, sest neid ei saa ju poest," ütles Taebla raamatukogu juhataja ja postipunkti töötaja Milvi Järviste.
Võrreldes endise postkontoriga on uued postipunktid mõnel pool varasemast paremini ligipääsetavas paigas ja lahti peaaegu iga päev. Näiteks Risti postkontor on praegu avatud vaid kahel päeval nädalas, 24. märtsil avatav uus postipunkt on lahti aga iga päev.
Teenuse kättesaadavus ajalises mõttes justkui paraneb, aga teenuse kättesaadavuse mõistel on veel teinegi pool - see on postipunkti asukoht.
Omniva uus postipunkt asub Risti alevikust väljas. Risti südamest on sinna pool kilomeetrit. Halb on ka see, et kergliiklusteed sinna ei vii ja jalgsi minnes tuleb kõndida mööda sõiduteeäärt.
Oluline on märkida, et enamik Ristil postiteenust kasutavaid inimesi on eakad ja autot ei kasuta.
"Häirib see, et viiakse alevist välja ja vanad inimesed ei jõua lihtsalt sinnamaani käia. Meil on siin nii palju vanu inimesi, kes käivad raamidega," ütles üks Risti elanik.
"Vana inimene, mine ta siit selle käruga, teekallakust alla. Libeda teega, see on õudne minna!" ütles teine.
Omniva postiteenuste divisjoni juht ütles, et postipunkti asukoha üle otsustati koos omavalitsusega, kuigi Lääne-Nigula vallavanema sõnul pole temani postkontori sulgemise ja uue postipunkti avamise otsus jõudnud.
"Veel detsembri alguses aasta lõpus käisime me volikogu istungil rääkimas. Üks variant oli seal raamatukogu. Kahjuks see kukkus ära. Samamoodi ütles "ei" meile kohalik pood. Ma jään vastuse võlgu - see oli tarbijate ühistu või kes seal oli. See oli konkreetne "ei"," ütles Omniva postiteenuste divisjoni juht Kaido Padar.
Risti poodi pidaval Haapsalu Tarbijate Ühistul on aga teistsugune teave.
"Risti kaupluse osas ei ole Haapsalu Tarbijate Ühistule ettepanekut tehtud postipunkti avamiseks. Kunagi aastaid tagasi tehti selline ettepanek küll Taebla kaupluse osas," ütles Haapsalu Tarbijate Ühistu kaubandusdirektor Piret Rüütel.
Tarbijate ühistu ei soovinud Omnivaga niisama kiusu pärast koostööd teha, vaid selleks oli praktiline põhjus. Ühistu polnud nõus panema kaupluse müüjatele lisakohustusi, sest Omniva aruandlus käib käsitsi paberi ja pliiatsi abil ilma kassaaparaati läbimata ning arveldada tuleb sularahas. See on nii kõikjal üle Eesti. Kõlab nagu eelmine sajand.
"Toona sai Eesti Postile antud ka sõnum, et kui nad on valmis kaasaaegse tehnoloogia kasutuselevõtuks, siis oleme meie avatud uuteks läbirääkimisteks," rääkis Rüütel.
Nii jäigi Risti poes postipunkt avamata ja selle põhjused on postiettevõtte töökorralduses, mitte ühistu vastuseisus.
"Et selle koha pealt meil on vaja järeleaitamistunde võtta. Me järeleaitamistundidega täna tegeleme, nii et loodame, et esimese kvartali lõpuks on meil juba parem seis neis postipunktides," vastas postiteenuse divisjoni juht.
Omnival on praegu 338 postiasutust, millest umbes 200 on Omniva enda omad ja sadakond on postipunktid. Omniva lubab, et oma kontoreid jääb tulevikus vähemaks ja postipunkte tuleb juurde.
Toimetaja: Maarja Roon