Professor: tõenäoliselt eelistavad inimesed automaksule pigem teemaksu ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Autor/allikas: Marianne Loorents/Virumaa Teataja/Scanpix

Siim Kallas ütles eile toimunud teedekonverentsil, et Eestil oleks aeg hakata mõtlema teemaksu kehtestamise peale. Tallinna tehnikaülikooli professor Dago Antov selgitas, et kõigepealt on vaja usaldusväärseid andmeid selle kohta, kuidas niisugune muudatus mõjub. Inimesed eelistaksid tema hinnangul ilmselt pigem teemaksu kui automaksu.

 Antov ütles "Vikerhommikule" antud intervjuus, et Eestis on veidi arutatud teemaksu kehtestamist, kuid mingeid uuringuid veel tehtud pole.

"Kui tahaks teha mõistlikke otsuseid selles suunas, kas praegusel hetkel on mõtet ja vajadust muuta kuidagi olemasolevat süsteemi, mis põhineb peamiselt kütuseaktsiisil, siis on vaja usaldusväärseid andmeid eelkõige selle kohta, keda selline muudatus hakkab mõjutama," rääkis Antov.

"Tänane probleem on suures osas selles, et me ei oska öelda, kui palju on Eestis neid autosid, kes tegelikult kütust ei võta ja sellega meile aktsiisi sisse ei too, aga kasutavad küll Eesti teid," lisas ta.

Riigikantselei on tema sõnul välja kuulutanud hanke, et saada teada, millised tee maksustamise variandid võiksid kõne alla tulla ja kas üldse on mõtet olemasolevat süsteemi muuta.

Antov ei välistaks Eestis teemaksu, aga samas ka automaksu.

"Mulle tundub, et pigem võib-olla võetaks vastu teemaks. Kuigi samas, ühiskondlikus mõttes tasuks kaaluda üldiseid plusse-miinuseid ka automaksul. Teemaksuga mõjutame eelkõige teedekasutust, automaksuga mõjutame seda, milline transpordisüsteem üldse tulevikus saaks olema. See hakkab mõjutama seda, kui palju meil üldse tulevikus autosid on, mida teemaks tõenäoliselt esimese rakendusena kohe kaasa ei too," rääkis ta.

"Ma ei välistaks kumbagi. Pean silmas, et automaksul võivad ka olla omad eelised. Automaksu kaudu on ju põhimõtteliselt võimalik mõjutada seda, milliseid autosid tulevikus ostma hakkame - kas nad on veidi säästlikumad, mõjutavad keskkonda vähem, on parema ohutustasemega. See on ka üks võimalus, mida teemaksuga mõjutada on keerulisem," lisas ta.

Antovi sõnul jäävad mõlemad variandid ilmselt arutlusele, kuid kas ja kumb neist lähitulevikus realiseerub, on täna raske öelda.

Professor märkis, et kuna paljud autojuhid ei ole, eelkõige linnades, rahul teede olukorraga, siis ilmselt on suur osa neist nõus teemaksu kehtestamisega, kuid vaid juhul, kui nad teavad, kuhu raha läheb.

"Täna on probleem selles, et kütuseaktsiisi me maksame küll, aga pole päris kindlad, kui suur osa sellest läheb teedeparandusse ja -korrashoidu."

Toimetaja: Merili Nael

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: