Taksojuhtide liidu esimees: Uber muudab uue ühistranspordiseaduse sisutühjaks ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Eesti Taksojuhtide Liidu juhatuse esimees Lembit Poolak
Eesti Taksojuhtide Liidu juhatuse esimees Lembit Poolak Autor/allikas: Toomas Huik/Postimees

Eesti taksoturule tahab alternatiivi pakkuda juhuveoteenust läbi nutiseadme vahendav Uber, mille abil saavad tavalised inimesed pakkuda üksteisele transporditeenust. Taksojuhtide liidu esimehe Lembit Poolaku arvates on aga taoline teenus Eesti kehtiva ühistranspordiseadusega vastuolus.

"Täna reguleerib taksoteenuseid 2000. aastal vastuvõetud ühistranspordiseadus, mille uue redaktsiooni võttis enne ametist lahkumist vastu eelmine riigikogu koosseis ja see hakkab kehtima käesoleva aasta 1. oktoobrist," rääkis Poolak raadiosaatele "Vikerhommik" antud intervjuus.

Poolaku arvates tehti kehtivas seaduses muudatused, sest poliitikud leidsid, et taksoteenuse osutamise korda tuleks karmistada. "Muudatused tähendavad seda et, ühelt poolt kitseneb taksoteenust osutada võivate isikute valik ja teisalt soovib riik tagada tarbijale parema teenuse," ütles ta.

Poolaku hinnangul eristab takso- ja juhuveoteenust juhi sõidukogemus. Kuigi taksojuhtide eest kõnelev Poolak nentis, et sisuliselt võib igaüks juhuslikule inimesele transporti pakkuda, hindas ta Uberi teenuse seadusevastaseks, sest tänane ühistranspordiseadus taolist vahendusteenust ette ei näe.

Lembit Poolaku arvates muudaks Uberi tulek Eestisse ühistranspordiseaduse sisutühjaks: "Uber muudaks uue tegevusloa taotlemise mõtetuks."

Taksojuhtide liidu esimehe arvates on tänane taksoturg küllastunud, mis tähendab, et taksojuhi tulu jääb kohati alla elatusmiinimumi. "Teenistus muutub aasta-aastalt halvemaks, sest oleme olukorras, kus eraautode arv kogu aeg kasvab," ütles Poolak.

Taksojuhtide liitu on paljud juhid pöördunud ka küsimusega, kuidas on võimalik, et ettevõte, mis pakub sisuliselt taksoteenust, ei kanna praktiliselt mitte mingisugust vastutust kliendi ees. Sellega viidatakse Eestis juba tegutsevale Taxifyle, millega prooviti – sarnaselt Uberile – liita ka eraautode juhid.

Liidu esimees tõi näiteks juhtumi, kus takso tellinud klienti vedas märgistamata eraauto, millega klient sai sõita ainult 20 meetrit, kuni sõiduk tegi avarii. "Pärast õnnetust ronib klient sõidukist välja, näpib jälle telefoni ja tuleb uus sõiduk ette," ütles Poolak, kes ei osanud hinnata, kes peaks taolise juhtumi puhul vastutuse võtma.

Taxify arendusjuht: konkurendi saabudes on Taxify valmis muutusteks aga ainult seaduse piires

Taxify arendusjuht Martin Villig ütles ETV eilses saates "Ringvaade", et suhtub Uberi tulekusse rahulikult. "Eks neid konkurente on varem ka juba Eestis olnud, aga Uber on rahvusvaheliselt kõige suurem ja kõige tuntum. Proovime olla valmis ja arendame oma teenust," rääkis Villig.

Eesti taksoturule on Villigi sõnul üsna lihtne tulla, kuid näiteks Soomes või Prantsusmaal maksab taksolitsents 250 000 eurot. "Kui seal tullakse seda turgu nii palju muutma, et nende inimeste varandus satub ohtu, siis loomulikult inimesed tulevad tänavale," leidis Villig.

Ka Villig on Uberi seaduslikkuse suhtes skeptiline. "Enamikes Euroopa riikides ei ole selline teenus seaduslik. Meie – nagu tegelikult enamus teisi taksorakendusi – tegutseme seaduste piires ehk pakume teenust litsentseeritud taksodega," ütles Villig.

Tema sõnul on ka Taxify uue konkurendi saabudes valmis muutusteks. "Kui see mudel, mida Uber pakub – ehk et inimesed võiksid pakkuda seaduslikult sõiduteenust teistele inimestele – toimib, siis meie tehnoloogiline platvorm võimaldab seda täpselt samamoodi teha," kinnitas Villig ja lisas, et seaduslikult seda teenust täna osutada ei või, mistõttu nad seda ka ei paku.

Toimetaja: Allan Rajavee

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: