SLK: Saksamaa projekt ei ole kindel ({{commentsTotal}})

Foto: Postimees/Scanpix

Sel nädalal arutasid paljud, mis saab sügisel parvlaevadest Saaremaa ja Muhumaa. On võimalik, et juba mõne kuu pärast kannavad laevad saksapäraseid naisenimesid ja sõidavad hoopis Elbe jõel.

Parvlaevade operaator pole seni oma tulevikuplaane jaganud, öeldes, et kuni lepingud ei ole 100 protsenti kindlad, pole ka midagi rääkida, vahendas "Aktuaalne kaamera. Nädal".

Ei ole just tavaline, et terve Eesti meedia kihama pannud teema saab alguse ühest maakonnalehest. Saaremaa päevalehe Meie Maa uudislugusid on aga pea nädal aega vahendatud kõikides suuremates väljaannetes.

Teemaks praegu Virtsu-Kuivastu liinil sõitvad parvlaevad Saaremaa ja Muhumaa, mis võivad sügisel kurseerida hoopis Saksamaal Elbe suudmes. Parvlaevade operaator Saaremaa laevakompanii ei ole aga sugugi rahul kõikide Meie maa väidetega ja on oma advokaadi kaudu ajalehele esitanud ka pretensiooni.

"Me ootame, mis sealt tuleb, et praegu tuli sealt advokaadilt pretensioon ebaõigete andmete ümberlükkamise kohta, viitega, et seda nõuab kogu laeva personal. Ma ei saa praeguse seisuga ümber lükata seda, mis on tõde," ütles Meie Maa peatoimetaja Veiko Visnapuu.

Keeruline on aga kõrvalt öelda, mis selles loos on tõde, sest seni pole laevakompanii oma Saksamaa plaanidest väga rääkinud. Nädala alguses kohtus laevakompanii omanik Vjatšeslav Leedo majandus- ja taristuminister Kristen Michaliga. Siis ütles Leedo "Aktuaalsele kaamerale", et nad ei müü ega rendi praame Saksamaale ja kui kõik läheb hästi, siis nad osutavad teenust.

"Härra Leedole oli see sõnum tegelikult, et kindlasti peaks rohkem ise kliente ja ka ministeeriumit teavitama, sest ütleme, et nii meie teavitamine kui inimeste teavitamine on üks oluline asi, mis hoiab ära asjatud kuulujutud ja võib-olla ka väärinfo levimise, sest juba selle nädala alguses nad pidid jälle ümber lükkama neid lugusid, mis siin levisid," märkis majandus- ja taristuminister Kristen Michal.

"Nad tegelikult oleksid saanud selle kära maha võtta väga osavalt, öelnud, et see on spekulatsioon, võib-olla oleksin ka mina ajakirjanikuna maha rahunenud, tõesti, võib-olla, aga nende vaikimine, mitte kommenteerimine, iga ajakirjanik saab sellest indu juurde, et järelikult midagi on," leidis Meie Maa peatoimetaja Veiko Visnapuu.

Saaremaa Laevakompanii tegevjuht Tõnis Rihvk aga leiab, et enne kui kindlat lepingut ei ole, pole ka midagi rääkida.

"Ta on sellises faasis, kus meil ettevõtjatena on meil raske teatada, et nüüd on kõik homme. Kui me oleme oma ettevalmistustöö ära teinud korralikult, kui, kuidas ma ütlen, oodatakse meid ja kuupäevad on kokku lepitud, siis me anname sellest kindlasti teada ja me oleksime seda ka kindlasti teinud, aga nüüd me nagu natukene jookseme veduri ees, et täna meil seda avaldust teha ei ole. Kui ta tuleb, see aeg, siis me kindlasti anname aegsasti teada, nii et see ei ole varjamine," rääkis Rihvk.

Rihvk lisas, et oma parvlaevadele tõesti tööd otsitakse, sest 2016. aasta sügisel peaksid Kuivastu-Virtsu ja Rohuküla-Heltermaa liine teenindama uued Tallinna Sadama tellitud parvlaevad. Saksamaa on Rihvki sõnul üks projektidest, mille kallal töötatakse.

"Väga palju selles, ütleme viimases nädalas, on ka see, et mis nüüd siit liinidest saab, et me oleme kinnitanud, seda kinnitas laevakompanii omanik, võin ka ise kinnitada, et me jätkame kindlasti oma lepinguliste kohustuste täitmist. Me oleme seda teinud ja oleme teinud seda 20 aastat ja kindlasti täidame ka olemasoleva liinilepingu lõpuni," rõhutas Rihvk.

Virtsu-Kuivastu liine ei pea aga ilmtingimata lepingu lõpuni teenindama uuemad parvlaevad Saaremaa ja Muhumaa. Lepingu järgi võib laevakompanii praame liinidel vahetada, kui need vastavad miinimumnõuetele.

Seda teeb näiteks 70ndatel aastatel ehitatud parvlaev Regula. Praegu näiteks asendab Regula parvlaeva Saaremaa, mis on plaanilises hoolduses. Võrreldes uuemate parvlaevadega mahutab Regula aga umbes 50 autot vähem.

Praegu Virtsu sadamas erilisi järjekordi ei ole, aga küsimus on selles, et mis saab siis, kui algab päris tipphooaeg ja parvlaev Saaremaa on endiselt hoolduses.

"Siis tuleb asenduspraam, milleks on siis Ionas, millel on ka kümmekond kohta rohkem, mis küll ei ole nii uus. See on praegu teada ja eks siis peamegi vedajaga suhtlema, et saada ülevaade, mis on sügis-talvisel hooajal plaanis," lausus majandus- ja taristuminister Kristen Michal.

"Ta võib tähendada pikemaid järjekordi, aga sellele on võimalik ka muudmoodi lahendust leida, näiteks, lisades graafikutesse reise ehk siis üritada hajutada seda liiklusvoogu, et erinevaid lähenemisi on selle probleemi lahendamiseks," tõi Saaremaa Laevakompanii tegevjuht Tõnis Rihvk välja.

Saaremaa piimatööstus veab mandrile kaks kuni kolm autotäit toorainet ja kaupa iga päev. Piimatööstuse juht Ülo Kivine ütles, et kui graafikute ajad jäävad praegusega võrreldes põhimõtteliselt samaks, siis väga suurt probleemi tulevikus olla ei tohiks ja olukorraga tuleks lihtsalt kohaneda.

"Teate, ma tegin eile täitsa proovi ja spetsiaalselt panin broneeringu Regulale, et ju oli ilm ka hea, aga mina ei näinud mingit vahet sellel sõidul, et kindlasti tipptundidel võib see mõju avaldada, aga loomulikult peaksime kõik olema selleks valmis, et olla täpsemad, aga usutavasti meil probleeme ei teki," ütles Saaremaa Piimatööstuse juht Ülo Kivine.

Kui kaua siis ikkagi Saaremaa ja Muhumaa veel üle Suure väina sõidavad?

Kuna ükski töös olevatest projektidest pole 100 protsenti kindel, siis laevakompanii tegevjuht Rihvk kuupäevadest rääkida ei taha. Ajakirjanduse andmetel peaks Saksamaa projekti õnnestumisel mõlemad laevad Cuxhaveni-Brunsbütteli liinil sõitu alustama juba sel sügisel.

Kui nii läheb, siis jääb õhku küsimus, mis saab järgmisel suvel, kui Tallinna Sadama uusi praame veel ei ole ning kiired ja suure mahutavusega Saaremaa ja Muhumaa seilavad juba parematel jahimaadel. Rihvk leiab, et ka sellest on praegu veel vara rääkida ja kordab uuesti, et Saksamaa projekt ei ole kindel.

Toimetaja: Liis Velsker



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: