Rail Balticu rahastamine sai Euroopast rohelise tule
Euroopa Komisjon teatas täna kavatsusest Rail Balticu rahastamistaotlus summas 540 miljonit rahuldada.
Veebruari lõpus esitasid kolm Balti riiki ühiselt Euroopa Komisjonile taotluse Rail Balticu kiire raudteeühenduse loomise projekti rahastamiseks.
Esimene rahastamistaotlus esitati projekti kogumahule 540 miljonit eurot, millest Euroopa Ühendamise Rahastust (CEF) küsitakse kokku 442 miljonit eurot EL toetust.
Taotletud kogusummast moodustab Eesti osa koos omafinantseeringuga umbes 213 miljonit, Läti 291 miljonit, Leedu 28 miljonit ning ühisettevõte umbes seitse miljonit eurot.
Rail Balticu projektijuhi Miiko Perise sõnul on tegemist küll vaid esmase rahastusega, kuid juba järgmisel aastal saab alustada ettevalmistustöödega.
„Kõikide ettevalmistustööde lõpetamise all me mõtleme raudtee projekteerimist, reisiterminalide projekteerimist, maade omandamist ja kõike muud, mis on vajalik selleks, et saaks kopa maasse lüüa,“ selgitas Peris ERR-i raadiouudistele. „Komisjoni ettepanekul hakkame raha kasutama 2016. aastast ja see on tegelikult väga märkimisväärne summa, mis Rail Balticu projekti läheb ning väga konkreetne märk sellest, et Rail Baltic on Euroopa Komisjonile prioriteetne projekt,“ ütles Peris.
60% esialgsest rahastusest kulub raudtee ehitustöödeks, 40% on plaanitud ettevalmistavateks töödeks. Tegemist on esmase rahastusega – raudtee ehituseks vajalikke toetussummasid taotletakse järgmiste rahastusperioodide käigus. Rail Balticu Eesti trassi maksumuseks on hetkehinnangul üle 1,2 miljardi euro.
Euroopa Komisjoni lõplik otsus esimese taotluse rahuldamise kohta tuleb eeldatavasti 2015. aasta sügisel.
Toimetaja: Priit Luts