"Aktuaalne kaamera": riik asutab ettevõtte, millest saab Estonian Airi pankroti korral uus rahvuslik lennufirma

Riik asutab uue rahvusliku lennufirma, sest Euroopa Liidu abiraha vaidluse tõttu võib Estonian Air tegevuse lõpetada.
Kui Euroopa Komisjon otsustab, et riigilt Estonian Airile antud abiraha pole reeglitega kooskõlas, peab Eesti rahvuslik lennufirma tegevuse lõpetama, sest riigiabi tagasi maksta ettevõte ei suuda, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Valitsus arutas eelmisel nädalal, mida sellises olukorras teha ja jõudis otsusele, et lähiajal tuleb asutada uus ettevõte, millest saaks negatiivse stsenaariumi korral uus rahvuslik lennufirma.
Varsti asutatavasse ettevõttesse investeeritakse 40,7 miljonit eurot, mis praegu on riigieelarves ette nähtud Estonian Airile, kui Brüsselist peaks tulema positiivne otsus.
Kui tulebki positiivne otsus, liidetakse uus ettevõte Estonian Airiga ning raha lähebki Estonian Airile. Kuna praegune lennufirma on riigile võlgu, antaks raha sisuliselt iseendale.
Kui aga tuleb negatiivne otsus ja Estonian Air tegevuse lõpetab, läheb see raha uue ettevõtte ülesehitamiseks.
Majandusminister Kristen Michal toonitas, et oma lennufirmast loobumine poleks hea mõte. Ta tõi näiteks Leedu kurva kogemuse.
"Kui me vaatame mõne natuke kaugemal asuva naaberriigi kogemusi, siis kui pealinnas baseeruv lennundusettevõte ära kaob, muutuvad lennundusajad kehvemaks. Kui ka Eesti majandust ja ärihuve tervikuna vaadata, siis kujutame ette, et kui maakondade bussiliinid saavad üle 20 miljoni aastas, reisirongid üle 20, parvlaevaliiklus /.../ saab 16-17 miljonit aastas, siis Eesti huvi on selliseid ühendusi hoida ka väljapoole," selgitas minister.
Lennufirma ainuomanikuks saab vähemalt esialgu riik, kuid välistatud pole, et tulevikus leitakse ka investor. Estonian Airi vastu on teatavasti huvi tundnud Tallinki suuromanik Infortar.
Uus lennufirma hakkab vähemalt esialgu ostma lendamise teenust sisse teistelt ettevõtetelt, kuid tulevikuplaanid näevad ette, et sarnaselt Estonian Airile hakataks ka ise lennukeid liisima.
Mis saaks Estonian Airi pankroti korral klientidest, kes on ostnud pileti, ei ole praegu veel täpselt paika pandud.
"Seda me arutame ka valitsuses, et kindlasti keegi hätta ei jää. Inimesed, kes on reisile läinud või reisilt tulemas, teenindatakse ära. Selleks on erinevad võimalused. Ka lennunduses on tavad, et inimesed teenindatakse ära ja erinevad kompaniid pakuvad ka selleks võimalusi," rääkis Michal.
"Peame kaaluma Eesti riigi võimalusi, kui kaugele me neid pileteid hiljem saame kompenseerida - on see kaks nädalat või pikem aeg. Aga igal juhul kedagi hätta ei jäeta selles olukorras," lisas ta.
Estonian Airi nimi jääks viimase pankroti korral ilmselt ajalukku. Teoreetiliselt oleks see võimalik ehk pankrotiprotsessi korral millalgi ettevõttest välja osta, kuid iseküsimus on, kas on mõtet.
Varasid, tegevuslubasid ja litsentse ei saa samuti loodavasse ettevõttesse ümber kanda ja nende taotlemisega tuleb alustada otsast peale.
Küll aga loob riik veel ühe ettevõtte selleks, et võtta Kanada ettevõttelt üle praeguste lennukite liisingulepingud.
Euroopa Komisjoni otsust oodatakse juba kolmandat aastat. Varem liikunud kuulujuttude järgi võib otsus tulla sel sügisel, kuid Euroopa Komisjon pole seda kinnitanud.
Toimetaja: Merili Nael